Wie zijn we?
Noordz laat zien dat business in het Noorden gewoon ondernemerschap heet. Vanuit de passie achter het merk willen we jou het verhaal achter de ondernemer vertellen en je meenemen in de ontwikkelingen op de zakelijke markt in de regio.

We zetten aan tot verder denken en bieden je nieuwe inzichten. Maar van tijd tot tijd geeft Noordz je ook een schop onder je kont. Noordz neemt afstand van het alledaagse nieuws, onderscheidt zich van huidige zakelijke mediaproducten, verrast en laat zien wie er vandaag en morgen in het Noorden toe doen.

Waarom doen we het?
We vinden ondernemersverhalen, niet te verwarren met het plichtmatige gereutel van managers, best leuk en we hebben in Noord-Nederland fantastisch mooie bedrijven. Dat alles moeten we uitventen.

Het beroep van ondernemer is bovendien populairder dan dat van profvoetballer. Kijk maar eens hoeveel mensen voor zichzelf beginnen. Dat zal in sommige gevallen meer door noodzaak dan door drijfveren worden gestuurd. Maar toch. Nederland telt per jaar maar liefst 125.000 starters. Dat zijn vooral zzp’ers, slechts een miniem deel is een heuse startup. Wat het verschil is tussen een starter en een startup legt Nick Stevens haarfijn uit. Nick, wonend in Friesland en werkend in Groningen, reist de hele wereld over om via Startup Weekends het startup-klimaat te stimuleren. Of dit nu in Iran, Maleisië of Macedonië is, Nick draaft er meerdere keren per jaar op. Hij is ook nog eens een van de aanjagers van The Big Building in Groningen, dat tot een fraai noordelijk startersparadijs moet uitgroeien.

Dit soort initiatieven geeft Noord-Nederland een perspectief. En dat de overheden en instanties het laatste jaar aanhaken bij het noordelijke startersklimaat is mooi, maar we moeten niet uit het oog verliezen dat de noordelijke succesbedrijven het vooral op eigen kracht hebben gedaan. Kijk maar eens naar de mooie bedrijven die de Mediacentrale in Groningen telt (Voys, Kalooga, Dataprovider, StreamZilla, Peperzaken). En die hebben het stuk voor stuk op eigen kracht gedaan.

En ook over die selfmade bedrijven hebben we het in Noordz. Thema’s als ondernemerschap, toekomst, mentaliteit, risico’s, geld, netwerken, innovatie, vakmanschap komen volop aan de orde. Het grappige is dat we zo vaak klagen over het gebrek aan trots bij noordelijke ondernemers. Wie de verhalen van Noordz leest beseft dat die trots er wel degelijk is, maar verborgen zit in de bevlogenheid rond vakmanschap en visie.
De noorderling is kritisch en misschien af en toe wel wat zeurderig. Dat is niet erg, want die houding leidt tot mooie bedrijven en producten. En trots is toch ook iets als gebakken lucht. Daar houden we niet van.

Noordz is een onderdeel van de NDC mediagroep.