'Alles draait om aandacht voor de klant’

‘Alles draait om aandacht voor de klant’

Hebe Jager: „We noemen ons wel eens een makelaarskantoor in logistiek”

PARTNERBIJDRAGE – „Het klinkt afgezaagd, maar wij merken vrijwel dagelijks dat het daar wel om gaat”, zegt Hebe Jager van Grodal in Veendam. Een expediteur die dicht bij zichzelf en haar klanten blijft. Volgens Jager zitten we in een tijd van omdenken en gaat er op het gebied van transport veel veranderen. „Wij spelen daar nu al op in, waarbij we er vanuit gaan dat, mede dankzij de energietransitie, de rol van de lokale expediteur terugkomt. Dat past ons prima.”

Te klein voor het servet, te groot voor het tafellaken, zo omschrijft Jager het bedrijf. „De kracht van Grodal zit in de dienstverlening. Waar grotere expediteurs orders vooral zo snel mogelijk wegboeken en daardoor vaak de controle kwijtraken, daar bewaken wij constant de containers of de vracht die aan ons is toevertrouwd. De vraag of een container bijvoorbeeld daadwerkelijk met een geplande vaart meegaat, wil een klant graag beantwoordt zien. Wij weten dat, omdat we er bovenop zitten. Dat waarderen klanten.” Niet voor niets zijn klanten al vele jaren aan Grodal verbonden en maakt het bedrijf een gestage groei door.

Douaneformaliteiten

Grodal is een allround expeditiekantoor dat tevens douaneformaliteiten mag verrichten. „We noemen ons wel eens een makelaarskantoor in logistiek”, geeft Jager aan. „We verzorgen alle verschepingen binnen en buiten Europa, op zee, in de lucht en over land. Tevens verzorgen wij alle Douaneformaliteiten, die bij een zending komt kijken. We nemen voor onze klanten, veelal MKBbedrijven, alle handelingen rondom de logistiek uit handen.”

En dat gaat heel ver. Jager: „We kijken en denken altijd met onze klanten mee. Zo hebben we voor één bepaalde klant in vijf jaar tijd voor een kleine 400.000 euro aan invoerrechten kunnen besparen. Dat zit zo. Wanneer je een onderdeel van een product van buiten Europa invoert en deze vervolgens precies monteert op het eindproduct, zonder dat je een extra handeling uitvoert, dan mag je het eindproduct vervolgens exporteren, waarbij je dan geen invoerrechten voor dat onderdeel hoeft te betalen. Voor een MKB-er heb je het dan over een serieuze besparing.”

Het merendeel van de klanten van Grodal is afkomstig uit Nederland, maar ook buitenlandse ondernemingen maken graag gebruik van de diensten van de Veendammer expediteur. „Meestal komen die klanten via via bij ons. Er wordt veel gepraat natuurlijk en blijkbaar wordt onze naam dan regelmatig genoemd: ‘als je het bij Grodal onderbrengt, weet je zeker dat het goed komt’. Dat is natuurlijk mooi om te horen.”

Energietransitie

In haar 30-jarig bestaan heeft Grodal al vele veranderingen meegemaakt, Jager is ervan overtuigd dat de volgende grote verandering voor de deur staat. „En dan heb ik het over de energietransitie. We zien nu al dat klanten anders gaan nadenken over hun goederenstromen. Men is op zoek naar duurzame oplossingen in de keten en wij kunnen daar in meedenken. Sterker nog, wij denken dat ouderwets weer nieuwerwets wordt. Just in time levering, de hele dag door, behoort straks tot het verleden. De oude functie van de lokale expediteur komt terug. En in het kader van de energietransitie wordt dat anders georganiseerd dan vroeger en daar willen wij graag in meebewegen.”

Daarmee doelt hij bijvoorbeeld op het feit dat er vanaf 2025 alleen nog fossielvrij in de binnenstad van Groningen en Assen mag worden gereden. „Er gaan zogenaamde hubs ontstaan, rondom de steden. Transporteurs leveren hun goederen daar af, die vervolgens met fossielvrije bestelbussen of andere vervoermiddelen de binnenstad ingaan. Daarnaast zal het aantal drop shipments fors toenemen. Online bedrijven die vanuit huis hun producten verkopen, moeten die producten wel ergens kwijt.”

‘Er gaan zogenaamde hubs ontstaan, rondom de steden’

Dat zorgt ervoor dat men bij Grodal is gaan nadenken. „We zitten hier in Veendam niet op de juiste plek om een hub met opslagruimte te realiseren”, legt Jager uit. „Daarom zijn we in gesprek over een nieuwe locatie, waar we onze toekomstplannen kunnen realiseren.”

„Uiteindelijk denk ik dat het belang van de lokale expediteur zal toenemen. Vandaar dat wij daar de focus op richten. Grodal is altijd dichtbij haar roots gebleven en dat is een prima startpunt voor de nieuwe tijd die komt. Wij staan open voor innovatie, op welk gebied dan ook, als het maar bij ons past. Zo openen we nog voor het einde van het jaar een nieuwe klantportal, waar klanten online orders kunnen boeken. Dat past helermaal bij deze tijd. Maar, wat er ook nog gaat gebeuren, uiteindelijk gaat het vooral om aandacht voor de klant en dat is bij Grodal al 30 jaar in goede handen.”

www.grodal.nl

Geplaatst op: 26 oktober 2022

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.