Marloes Spriensma, Chris Ittmann en Wies van ’t Slot (van links naar rechts) – Foto door Peter Wassing
Uitzendbureau 365Werk in Groningen ontwikkelt een app die nog het best valt te omschrijven als een ‘Tinder voor werk’. De gebruiker krijgt een lijst met diensten op zijn smartphone aangeboden en kan ervoor kiezen die te accepteren – of niet. Maar hoe werkt dat systeem nou precies, wie maken er gebruik van en wat zijn de voordelen?
Daar zit je dan, op een doordeweekse avond op de bank. Zonde van je tijd: je wilt liever aan de slag. Dus je pakt je telefoon, opent de juiste app en ziet daar dat een plaatselijk restaurant nog wel een afwasser kan gebruiken. Precies wat je zoekt, dus je accepteert de dienst en stapt op je fiets, een nuttige avond tegemoet.
Onrealistisch scenario? Niet als het aan 365Werk in Groningen ligt. Het uitzendbureau ontwikkelt een soort ‘Tinder voor werk’-app, waarbij werkgevers een dienst op het platform kunnen zetten en een potentiële werknemer de dienst kan accepteren of afwijzen. Met mogelijkheden voor de werknemer om zijn voorkeuren aan te geven: wil hij of zij het liefst in de horeca werken, of liever bij een postbedrijf?
,,We zijn hier eigenlijk al sinds het ontstaan van het bedrijf in 2015 mee bezig”, vertelt Wies van ’t Slot, eigenaar van 365Werk. ,,Het is onderdeel van ons idee dat we een inventief uitzendbureau willen zijn en zo veel mogelijk willen automatiseren. In het begin was dit initiatief nog gewoon een mailtje met een lijstje erin. Veel opties waren er nog niet.”
Nu, zeven jaar later, zijn de opties flink uitgebreid. Er kwam een overzichtelijke app met een roostertool en legio opties om je voorkeuren aan te geven: de regio waarin je wilt werken, maar ook de eerdergenoemde optie om je voorkeur voor een bepaald soort werk aan te geven. ,,Je probeert heel transparant weer te geven wat voor werk er is”, verduidelijkt Van ’t Slot. ,,Werknemers pakken zelf de diensten die ze willen pakken en werkgevers worden geholpen met het vullen van hun roosters.”
Maar ja, we hebben het bijna allemaal weleens aan den lijve ondervonden op het echte Tinder: iedereen kan daar een profiel aanmaken en chatten. Met alle gevolgen van dien. Dus hoe zorg je er dan voor dat een dergelijke app voor werk niet ontspoort tot een onoverzichtelijke brei, zoals vaak op het internet gebeurt? Van ’t Slot: ,,Er zit op dit moment nog een recruiter tussen. Die checkt of het fatsoenlijke banen zijn die worden aangeboden. Want je wil inderdaad niet dat iedereen er maar van alles op kan pleuren.”
Aan de andere kant kan ook niet elke potentiële werknemer elke opdracht ‘naar rechts swipen’. Als iemand zich aanmeldt bij 365Werk gaat het uitzendbureau eerst in gesprek om te kijken wat voor persoon diegene is en wat zijn of haar voorkeuren zijn.
Eén van de opdrachtgevers is FC Groningen, een bedrijf dat vaak in korte periodes (tijdens een thuiswedstrijd) een flinke lading personeel nodig heeft. ,,We hebben ongeveer tweehonderd diensten per wedstrijd nodig”, vertelt Jepko de Roon, de horeca-manager van FC Groningen. ,,365Werk levert de helft van die diensten en ik moet zeggen: dat gaat goed. Ze zijn creatief geweest bij het werven van personeel door bijvoorbeeld bij studentenclubs en sportverenigingen op zoek te gaan. Dat zie je terug op de werkdagen: het zijn mensen met affiniteit met sport en de club én je merkt dat iedereen daardoor enthousiast is tijdens de diensten.”
Ook De Smaak van het Noorden, cateraar in Groningen, werkt met 365Werk. De cateraar gebruikt de service vooral voor het invullen van de productiekeuken: afwassers, opruimers en voorbereiders. Omdat je in korte tijd veel van die mensen nodig hebt, is het ‘Tinder’-systeem van 365Werk een uitkomst. Nynke de Vries van De Smaak van Groningen: ,,Zij krijgen het steeds voor elkaar om genoeg mensen te leveren terwijl dat niet altijd makkelijk is. En het zijn vaak dezelfde mensen: medewerkers die het prima vinden om korte, onregelmatige diensten te draaien en er ook geschikt voor zijn.”
Daarnaast was 365Werk een reddende engel voor De Smaak, wiens werknemerbestand na de diverse coronalockdowns flink geslonken was. De Vries: ,,Alleen als je doorgaand werk hebt kun je mensen vasthouden. We hadden een mooi vast bestand maar nu niet meer. Daarom is 365Werk voor ons een mooie uitkomst.”
De oplettende lezer had het al opgemerkt: de opdrachtgevers zijn vooral werkgevers die vaak in korte tijd veel personeel nodig hebben, zoals FC Groningen rondom een wedstrijd, of een cateraar rondom een evenement. Veelal horeca, maar ook bijvoorbeeld postbedrijven die het druk hebben in een lockdown waarin iedereen thuis zit en pakketten bestelt, klopten aan bij 365Werk. Vooral aanlokkelijk is de flexibiliteit van het systeem van het uitzendbureau dat ervoor zorgt dat je op korte termijn die grote hoeveelheid personeel kunt krijgen.
Maar bij flexibiliteit denk je misschien aan andere flexibele diensten en branches. Bijvoorbeeld aan de maaltijdbezorgers, die verplicht ZZP’er dienden te worden om te kunnen blijven werken voor de grote partijen als Deliveroo en UberEats. Of neem bijvoorbeeld Uber, waar mensen bijna volledig afhankelijk zijn van hun beoordeling van één tot vijf sterren. Heb je een laag aantal sterren? Dan geen of minder opdrachten en dus ook minder inkomsten.
Van ’t Slot benadrukt dat zij niet werken met ZZP’ers. ,,Ik ben geen voorstander van dit soort ZZP-dienstverlening. Werknemers moeten pensioen krijgen, vakantiegeld opbouwen, verzekerd zijn als hen iets overkomt. Het is wel ingewikkelder. Je hebt te doen met CAO’s en je moet die pensioenen en het vakantiegeld regelen. Maar wij willen werken met uitzendkrachten, dus dan hoort dat erbij.”
De eerdergenoemde beoordelingen zijn er wel bij 365Werk maar dat gaat niet van harte. ,,We zijn huiverig voor reviews”, aldus Van ’t Slot. ,,We hebben een systeem gemaakt dat volgens ons meer ethisch verantwoord is met een geschreven beoordeling. Dan schrijven ze: hij kwam op tijd, was enthousiast op het werk, dat soort dingen. Je kunt het niet met Uber vergelijken en mensen met een aantal sterren beoordelen, want er zitten meer nuances aan. Het zijn mensen die je beoordeelt, geen pakketje of zoiets.”