Gerko Riedstra en Leo Wijnsma bouwen aan een Gezonder Nederland

Gerko Riedstra en Leo Wijnsma bouwen aan een Gezonder Nederland

Gezonder Nederland oprichters Leo Wijnsma (links) en Gerko Riedstra

PARTNERBIJDRAGE | „We zijn twee nuchtere Friese jongens met een grote broek aan.” Zeggen Leo Wijnsma en Gerko Riedstra over hun Gezonder Nederland. Ondernemingsdrift, veelomvattend. Met ruim 25 jaar ervaring van TIGRA op zak bouwen ze aan gestaag een nieuw platform met een diversiteit aan merken.

Gezonder Nederland? „Toen ik 26 jaar geleden met TIGRA begon, had ik al meer in het hoofd dan wat TIGRA is gaan doen. Preventie was toen iets dat totaal niet ‘gewoon’ was. De tijden zijn veranderd, TIGRA ‘voor vitale werknemers’ staat als een huis met 30 vestigingen en nu bouwen we sinds twee jaar aan een platform voor gezondheid, vitaliteit, beweging en preventie en inzetbaarheid”, licht oprichter en eigenaar van TIGRA Beheer, Gerko Riedstra toe. „Gezonder Nederland is het overstijgende label met daaronder nu de eerste vijf merken. TIGRA is volwassen geworden en wat Leo en ik graag willen in de brede zin van gezondheid en vitaliteit, past niet onder die TIGRA-vlag. Daarom besloten we een breder platform op te zetten en andere merken te bouwen of over te nemen die zich richten op het toevoegen van specialistische waarde op gezondheid, vitaliteit of inzetbaarheid. We willen ons hiermee niet alleen richten op de B2B markt, maar ook op de consumentenmarkt en zo maatschappelijke impact creëren. TIGRA is het eerste merk onder de paraplu van Gezonder Nederland”, vult mede-eigenaar van TIGRA Beheer Leo Wijnsma aan.

Een grote broek

„Samen bouwen we aan Gezonder Nederland. We zijn het gestart. Echt samen en zonder inmenging van investeerders of fondsen. We willen zo lang mogelijk in deze setting van zelfstandigheid samen opereren en bouwen, met de ondernemers en franchisenemers van de verschillende merken. Ja, Gezonder Nederland klinkt veelomvattend en dat is het ook. We hebben allebei een optimistische levenshouding en de overtuiging dat een gezondere leefstijl voor iedereen toegankelijk is. We willen maatschappelijke problemen niet uitvergroten, maar ons zoals we dat ook met TIGRA doen, richten op oplossingen. Wat dat betreft zijn we twee nuchtere Friese jongens met een grote broek aan.”

‘We hebben allebei een optimistische levenshouding’

Naast TIGRA dat zich richt op duurzame inzetbaarheid van werknemers, hebben Wijnsma en Riedstra inmiddels vier andere merken onder de paraplu van Gezonder Nederland. Gerko Riedstra: „Naast TIGRA, werd SmokeFree het tweede merk. Het bedrijf werd ons aangeboden toen we nog volop aan het brainstormen waren. Een bestaand merk dat zich met een duidelijke boodschap richt op alle rokers. Het werkt aan een rookvrije generatie, het wordt volledig vergoed door alle verzekeraars en dat past natuurlijk uitmuntend bij een Gezonder Nederland. Het derde merk is de het leefstijlbedrijf VytL, waarmee we de link leggen naar de belangrijke inzet van technologie en de rol van innovatie voor Gezonder Nederland. Het vierde merk is Cure4Life, dat zich met 30 consulenten landelijk richt op duurzaam en verantwoord afvallen door een uniek persoonlijk voedingsprogramma, gebaseerd op natuurgeneeskunde. Daarnaast richten we ons op het ontwikkelen van een consultancy en adviespoot, omdat we door veel mensen benaderd worden om ze te helpen bij maatschappelijke uitdagingen op het gebied van inzetbaarheid, bewegen en vitaliteit, voeding en preventie.”

Tech startup als verbinder

Leo Wijnsma: „Daarom zijn we blij dat we gaan deelnemen in een tech start-up, Taem.io, dat zich richt op data gedreven teamoplossingen binnen organisaties. Wat ze doen is wetenschappelijk getest en gevalideerd. We zien veel mogelijkheden in die technologie en synergievoordelen in het gebruik, in de verbinding naar andere merken en onderdelen van Gezonder Nederland. Om deze reden zijn we samen in het bedrijf gestapt als aandeelhouder. Een jong bedrijf met potentie, ze staan niet voor niets op uitnodiging van de overheid op de Las Vegas techbeurs CES voor consumenten dit voorjaar.”

Bij een beetje grote broek hoort gezonde ambitie. Gezonder Nederland blijft vast niet bij vijf merken? „Nee, daar blijft het niet bij, we hebben allerlei plannen en voeren gesprekken die daarmee verband houden. Dat zegt niet zoveel, maar wat we wel kunnen zeggen is dat in de loop van komend jaar meer duidelijk wordt. We worden ook van verschillende kanten benaderd door mensen die interesse hebben in aansluiting bij Gezonder Nederland, het zingt kennelijk rond, het momentum is er. De aandacht die er in brede zin is voor gezondheid, speelt ons juist door corona gelukkigerwijze in de kaart. Veel van wat we willen en bespreken speelt zich af op landelijk niveau of heeft de potentie om op te kunnen schalen naar landelijk. Gezonder Nederland moet z’n naam natuurlijk wel eer aan doen en anders zou het ook geen impact hebben”, licht Leo Wijnsma de plannen toe.

De potentie van DNA

Gerko Riedstra: „Er zijn natuurlijk veel zaken die onder die paraplu passen, maar er zijn er een paar die natuurlijk heel snel in het hoofd opkomen, zoals mentale gezondheid. Zeker op dat gebied hebben we al onze ervaringen van ruim twee decennia TIGRA, de uitkomsten van onze Preventieve Medische Onderzoeken en de samenwerking vanuit TIGRA met verschillende psychologie organisaties en praktijken. Het voorkomen van burnouts, alle aspecten van mentale gezondheid in het werk en in de privésfeer, er valt heel veel mee te doen en aan te doen. Er is werk aan de winkel om het zo te zeggen.” Leo Wijnsma: „Een andere hele interessante materie is de relatie vanuit DNA met gezondheid. We praten daar veel over met diverse partijen, ook buitenlandse, om te kijken welke mogelijkheden die studies bieden voor Gezonder Nederland. Een vrij nieuw vakgebied, maar daarom zeker niet minder interessant.”

„Gezondheid en vitaliteit zijn voor de meeste Nederlanders de belangrijkste voorwaarden voor een goed en gelukkig leven. Het mooie is natuurlijk dat een Gezonder Nederland nooit af is, het gaat altijd door. Met z’n allen kunnen we Nederland een beetje gezonder maken, iedere dag. Het is maatwerk en mindset voor ons allemaal. Dat is waar we aan bouwen, een Gezonder Nederland voor iedereen.”

gezondernederland.nl

Geplaatst op: 16 december 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.