PARTNERBIJDRAGE | Werkgevers luiden de noodklok wegens oplopende personeelstekorten. De markt is krap, het aantal vacatures bereikt een hoogtepunt en de economische groei trekt verder aan. Tempo-Team ziet mogelijkheden om deze krapte de baas te zijn. Een van die oplossingen is: „dat we anders moeten kijken naar talent”, zegt Willemien van der Stelt, directeur van Tempo-Team in Noordoost Nederland. „Daarnaast is aantrekkelijk werkgeverschap cruciaal voor het vinden en binden van personeel.” Een interessante visie op de arbeidsmarkt.
„Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Je kunt ook zeggen dat de arbeidsmarkt ruim is. Er zijn immers op dit moment meer dan elf miljoen mensen aan het werk, meer dan ooit. Er zijn dus niet te weinig kandidaten of werkenden, de vraag is alleen waarom ze niet in jouw bedrijf werken,” geeft Van der Stelt aan. Desondanks is het aantal vacatures in het noorden met 53 procent gestegen en staan er in heel Nederland 370 duizend vacatures open. „Ik begrijp dat het veel vraagt van organisaties om de juiste mensen aan boord te krijgen en te houden, daar denken wij graag in mee. Dat meedenken zie ik als onze plicht, een tekort aan personeel betekent namelijk een rem op de economische groei, dat is zorgelijk.”
„Zoals gezegd is de belangrijkste vraag: ‘waarom werken al die mensen die aan de slag zijn niet bij jou?’ Ons geheim is werkplezier. En in werkplezier zien we ook de oplossing. In samenwerking met de universiteit van Leuven hebben we onderzoek gedaan naar het belang van werkplezier. 75 procent van de ondervraagden gaf aan werkplezier even belangrijk te vinden als salaris. Werkplezier wordt voor een groot deel bepaald door balans, inhoud van het werk en groei. Balans in de meest eenvoudige vorm op gebied van werk/privé. Maar ook breder: denk aan verschuiving van werktijden of ruimere lunchtijd om even te kunnen sporten. Of ziekenhuizen die experimenteren met kinderopvang op de locatie zelf. Of bedrijven die hun mailserver na 18.00 uur uitzetten. Kortom, balans is zo ontzettend veel breder dan werk/privé en thuis/kantoor. En juist dat bredere perspectief is wat veel leiders en bedrijven vergeten, waardoor je altijd terugvalt op de al uitgekauwde werk-privé mindset. Als dat in orde is, ervaren mensen meer werkplezier en dat draagt bij aan een tevreden gevoel op en over het werk.”
„Bij Tempo-Team zijn we er van overtuigd dat werkplezier de sleutel is voor het aantrekken èn behouden van personeel. Een medewerker met werkplezier is over het algemeen productiever, minder snel ziek en hij blijft langer bij je werken.” „Om werkplezier te bieden moet je een aantrekkelijk werkgever zijn. Dat betekent dat je ervoor open moet staan om kritisch naar je organisatie te kijken en die aantrekkelijkheid naar buiten uit te stralen. Ik voer regelmatig gesprekken met organisaties over deze zogenaamde employer branding en daar liggen verbeterkansen op gebied van beloning, werksfeer, werkinhoud, zichtbaarheid en werkzekerheid.”
‘Om werkplezier te bieden moet je een aantrekkelijk werkgever zijn’
„Verder zetten wij onze doelgroepscan in en kijken wij scherp naar de kandidaten die we zoeken: waar zijn ze nu? Hoe kunnen we ze bereiken? Via welk communicatiekanaal? Welke taal spreekt ze het meest aan? Online of offline? Heel gericht zoeken en op maat je doelgroep aanspreken is belangrijk.”
„De economie in het Noorden groeit door, waardoor de vraag naar personeel verder toeneemt. Als organisatie wil je daarop voorbereid zijn. Het is belangrijk dat we daarbij kijken naar alle doelgroepen binnen onze regionale arbeidsmarkt in onze zoektocht naar nieuwe collega’s.”
„Kijk niet welke competentie, achtergrond, vaardigheid of kennis bij een kandidaat ontbreekt, maar redeneer vanuit iemands talent. Hoe je dit talent optimaal kan benutten voor je organisatie en wat je kunt toevoegen aan iemands ontwikkeling door training, opleidingen en coaching. Daar investeren we nu extra in.” „Ook vinden wij het van belang naar de toekomst te kijken. Organisaties die al een aantal jaar geleden keken naar de banen van de toekomst, de banen van nu dus, ervaren veel minder krapte dan de bedrijven die vooral in het hier en nu hun personeelsbeleid voeren. Tempo-Team is uitstekend op de hoogte van de kansen en de mogelijkheden die er liggen. Daarover gaan wij graag met ondernemers om tafel, want oplossingen liggen vaak dichterbij dan je denkt.”
Werkplezier staat bij Tempo-Team voorop. Passend werk zal altijd verbonden zijn met plezier in ons leven. De HR dienstverlener ziet het als haar taak om iedere werkdag een bijdrage te leveren aan die 8+ beleving. Tempo-Team ziet overal kansen en oplossingen. Dichtbij, met persoonlijke aandacht en het vermogen om mee te bewegen, brengt Tempo-Team de behoeften van mens en organisatie bij elkaar. Dat doet zij voor het MKB tot grote organisaties en in vrijwel alle sectoren en functieprofielen.