„Zeg Veenema, hoe kan ik mijn uitstoot verder beperken?”

„Zeg Veenema, hoe kan ik mijn uitstoot verder beperken?”

De Jongens van Veenema, foto Paul Ridderhof

PARTNERBIJDRAGE | De laatste tien jaar gaan ontwikkelingen in brandstof zo snel, dat menigeen de weg kwijt is. CO2 besparing, emissieverlaging, HVO, GTL, CNG? Harold Veenema van de Jongens van Veenema in Sneek begrijpt dat kiezen niet eenvoudig is. Geruststellend: „Laten we niet vergeten dat we goed op weg zijn. Beter kan vrijwel altijd, vraag maar hoe!”

„De vraag welke brandstof voor jouw wagenpark of machine het beste is, is bij Veenema iedere dag aan de orde. Het antwoord is afhankelijk van wat je wilt en budgettair kunt, waar je het voor doet, wat je wilt bereiken, waar je rijdt of wat je vervoert. Naast een schonere brandstof ook CO2 besparen van de bron tot het wiel? Dan ligt een vorm van HVO (hydrotreated vegetable oil) voor de hand. Is het voor jou belangrijk en voldoende om emissieverlaging van NOX en roet te realiseren? Dan zul je eerder kiezen voor bijvoorbeeld CNG,(compressed natural gas) LNG (liquid natural gas) of GTL (gas to liquid).Waterstof zal voor de toekomst tevens een alternatief worden! Check wat je kiest wel bij de fabrikant van de motor, want niet iedere dieselmotor is al vrijgegeven voor een alternatieve brandstof. In algemene zin: hoe jonger de motor, hoe meer goedgekeurde brandstoffen mogelijk zijn.”

Verbrandingsmotoren blijven voorlopig transport bepalen

Bij Harold Veenema en de andere jongens van Veenema zitten brandstoffen en smeermiddelen in de genen. Ze volgen de marktontwikkeling en regelgeving nauwgezet en kunnen met een gerust hart zeggen dat we goed op weg zijn om in 2030 werkelijk 55 procent minder CO2 uit te stoten in vergelijking met 1990. „We tanken al veel groener en vrachtwagens zijn al veel CO2-neutraler dan vaak gedacht wordt. Motoren zijn vele malen schoner geworden, brandstoffen kennen een veel lagere uitstoot dan 10 jaar geleden. Dat moet ook, want met elektrisch vervoer alleen komen we er zeker niet en het is zeker niet overal en voor iedereen de beste oplossing. Verbrandingsmotoren blijven het komende decennium in de meerderheid, dus brandstoffen blijven nodig. Steeds vaker zijn die wel koolstofarm en in steeds grotere mate hernieuwbaar.”

„Kan het nog beter? Natuurlijk, maar dat gebeurt ook. De ontwikkeling van brandstoffen gaat hard, net als de technologische verbetering van motoren en systemen. Wat helpt, is als de overheid duidelijker regels stelt. Op het gebied van bijmengen van brandstof met biocomponenten en het gebruik van hernieuwbare brandstoffen kan de Nederlandse overheid met de richtlijnen van Europa nu al andere keuzes maken. Daarmee helpt ze de mobiliteitssector om te versnellen naar koolstofneutraal.”

„Om te kiezen welke duurzame brandstof u past, hebben we de Veenema Brandstofkiezer. En natuurlijk denken we graag mee in wat er voor jouw bedrijf mogelijk en wenselijk is. We zijn goed onderweg en het kan nog beter!”

www.veenemaolie.nl

Geplaatst op: 19 november 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.