Transportbedrijf op weg naar het eeuwfeest

Transportbedrijf op weg naar het eeuwfeest

PARTNERBIJDRAGE | Een Europees opererende onderneming die hoofdzakelijk vanuit Kolham wordt bestuurd. Dat is transportbedrijf Reining. Een onderneming, met een omvang van 350 vrachtwagens, vervoert vooral volumineuze producten. „Daar hebben we ons hele wagenpark op afgestemd”, zegt directeur Gerrit Hes. Hij voorziet grote veranderingen in het vervoer van goederen, met name vanwege het milieu. Reining wil daar zo goed en snel mogelijk op inspelen.

Hes hoopt wat dat betreft op nog langere vrachtwagens dan waarmee nu al gereden mag worden. „Dat kan zeker op de middellange afstanden bijdragen aan het oplossen van de huidige problemen, zoals een tekort aan personeel en milieuvraagstukken. Elke ‘lang LKW’ zorgt bijvoorbeeld voor 35 procent CO2 besparing op dezelfde afstand.”

Groot volume

Vanwege het vervoer van grootverpakkingen zijn de vrachtwagens van Reining anders dan standaard. „Wij kijken wat we moeten vervoeren en passen daar onze afmetingen, binnen de wettelijke kaders, op aan”, zegt Hes. „Wij vervoeren vooral lichte producten met een groot volume en dat betekent dat onze laadruimtes zo breed en lang mogelijk zijn.” Reining kreeg als eerste Nederlandse vervoerder toestemming om met ‘lang LKW’s’ de Nederlandse grens over te gaan en op de Duitse autowegen te mogen rijden.

Eigen taal

Het is een drukte van belang op het kantoor in Kolham. Medewerkers van allerlei nationaliteiten lopen er door elkaar. „Dat heeft vooral met onze chauffeurs te maken”, legt Hes uit. „We willen onze chauffeurs graag in hun eigen taal te woord kunnen staan. Vanaf het kantoor in Kolham besturen we ons wagenpark op hoofdlijnen en worden de commerciële en financiële aangelegenheden verwerkt, maar ook de customer service wordt vanuit Kolham opgepakt. Als een chauffeur met een vraag zit of een probleem heeft, dan is het prettig wanneer hij in de eigen taal kan worden aangesproken. Daarom worden de internationale chauffeurs vanuit de vestigingen in Duitsland en Hongarije ingepland en begeleid.” Reining is vooral actief in vervoer naar, en van en binnen Duitsland, en naar Frankrijk, Zwitserland en een deel van Noord-Italië. „En we hebben ook nog een aantal vaste klanten in Nederland. Het gros van onze vrachtwagens rijdt echter in Duitsland en Frankrijk”, laat Hes weten. „Nederland is een relatief klein land, met weinig productie. In Duitsland ligt dat totaal anders. Toen ik hier een aantal jaren geleden terugkeerde, was de conclusie al snel gemaakt dat de situatie qua productie in Europa sterk was veranderd. En daar zijn wij als transportbedrijf op ingesprongen.”

Tour de France

Het bedrijf, dat in 2025 honderd jaar bestaat, vervoert vooral hygiëneproducten, zoals incontinentiemateriaal, tissues en damesverband. Daarnaast heeft Reining opdrachtgevers vanuit de glasverpakkingsindustrie, blikverpakking, isolatiemateriaal, grootverpakking voor voeding en chemie en auto-onderdelen. „Verder doen we veel evenementen, zoals de Radtour door Duitsland, een meerdaagse wielerwedstrijd”, vult Hes aan. “Het is onze ambitie om ooit de Tour de France te mogen doen, maar als we een keer met Parijs – Roubaix mogen beginnen, zijn we ook tevreden.”

Gevolgen

„Onze klanten hebben de voorraadniveaus zoveel mogelijk geoptimaliseerd. Dat betekent dat veel klanten precies op tijd moeten worden beleverd. Anders grijpen ze mis en staat het productieproces stil of zijn de schappen leeg. Dat heeft bepaalde gevolgen voor het vervoer. Wij houden ons aan de regels en dat betekent dat we ons houden aan de rij- en rusttijden, waarbij we ernaar streven dat onze chauffeurs, zeker in het weekend, zo weinig mogelijk langs de kant van de snelweg hun rust moeten nemen.” Daarom heeft Reining op diverse plaatsen speciale depots, waar de chauffeurs kunnen verblijven. Deze locaties zijn uitgerust met een kantine, douches, slaapvertrekken, wasmachines, enzovoort. „Dat proberen we allemaal op een nette manier voor onze chauffeurs te regelen. Reining is internationaal actief en heeft chauffeurs uit acht à negen verschillende landen in dienst, inclusief Nederland en Duitsland. Mede vanwege de manier waarop we onze economie hebben georganiseerd, komen die niet elk weekend thuis, dat lukt gewoon niet.”

Corona heeft daar nog een extra dimensie aan toegevoegd. „Er waren al te weinig vrachtwagenchauffeurs en corona heeft dat alleen maar verergerd”, legt Hes uit. „Diverse chauffeurs blijven bij hun familie thuis, omdat ze willen afwachten welke kant het met corona opgaat. Daarnaast is het werk behoorlijk toegenomen. Ja, normaal gesproken zouden wij groeien, maar we zien die ontwikkeling nu juist vertragen. Dat is geen probleem. Groei is voor ons geen doel op zich.”

Vooruitkijken

„We zien binnen ons netwerk de nodige uitdagingen op ons afkomen en daar proberen we zo goed mogelijk op in te spelen”, besluit Hes. Dat is niet altijd eenvoudig. „Wanneer je een nieuwe auto koopt moet je eigenlijk acht tot tien jaar vooruit kijken. Dat is lastig, zeker in deze tijd. Hoe betaalbaar wordt bijvoorbeeld waterstof ten opzichte van diesel en komen er batterij aangedreven auto’s voor de kortere afstanden? Ik verwacht het wel, maar zeker weten doen we het niet. Wat ik wel zeker weet is dat we er in zijn geslaagd om in Kolham een stabiele organisatie neer te zetten, die wordt gewaardeerd door onze opdrachtgevers en daar begint het mee.”

www.reining.eu

Geplaatst op: 19 november 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.