Extreme schaarste chauffeursmarkt dwingt tot vindingrijkheid, maar hoe?

Extreme schaarste chauffeursmarkt dwingt tot vindingrijkheid, maar hoe?

Marije van der Werff eigenaresse Werff talent Foto’s: Fotopersburo Heerenveen/Mustafa Gumussu

PARTNERBIJDRAGE | Ondernemers weten niet waar ze de chauffeurs vandaan moeten halen. Vacatures blijven soms maanden open. Marije van der Werff van uitzendbureau Werff talent kan dagelijks zo zeventig chauffeurs extra inzetten. Zij ziet kansen voor meer instroom en verhoging van de arbeidsparticipatie. Maar ze geeft de sector ook huiswerk mee. „Een beetje flexibiliteit, efficiëntie en meedenken met chauffeurs en je bereikt veel meer.”

„In deze absurde schaarste zetten wij al onze wervingsmiddelen in om bedrijven aan voldoende personeel te helpen. Dat doen we samen met onze klanten.” Aan het woord is Marije van der Werff, oprichter en eigenaar van uitzendbureau Werff talent, een bekende naam in de transportwereld in Noord-Nederland. Werff talent bemiddelt in logistiek personeel voor alle bedrijven waar goederenstromen plaatsvinden.

Van der Werff ziet meerdere oorzaken voor de schaarste. „De vergrijzing speelt een grote rol. Daarnaast is de uitstroom al jaren groter dan de instroom. Nieuwe aanwas ziet vaak op tegen de werktijden en -omstandigheden. Sinds corona trekt de economie weer aan, maar daarmee groeit ook de roep om personeel. De helft van de transportondernemers heeft inmiddels last van personeelstekorten.”

Wat wil de chauffeur?

„De transportsector vraagt veel van medewerkers. Werkdagen van tien, twaalf uur zijn nog heel normaal”, zegt Van der Werff. „Maar hier ligt wel de sleutel naar een oplossing.” De uitdaging ligt in het aantrekkelijker maken van het vak, om bestaande chauffeurs te behouden en nieuwe instroom aan te trekken.

,,In het drieluik van medewerker, opdrachtgever en Werff talent nemen wij een objectieve rol in. We halen het beste uit mens en organisatie. Voor onze chauffeurs zorgen we allereerst voor werk en inkomen. Daarnaast adviseren we over ontwikkeling en loopbaan. We zijn werkgever en opleider ineen. Zo houden we iedereen goed gecertificeerd en betrokken. We weten bovendien wat ze willen”, legt Van der Werff uit.

Alle beschikbare capaciteit inzetten

„Onze opdrachtgevers schakelen ons in voor uitzenden, detacheren en werving & selectie. Daarnaast maken we dagelijks ad hoc dag- en nachtplanningen met een flexibele pool. Deze vullen wij in met op afroep beschikbare medewerkers. Dit zijn veelal gepensioneerden die een aantal dagen of nachten per week beschikbaar zijn en graag bezig willen blijven. Om alle beschikbare capaciteit in te zetten, werken we samen met het UWV, opleidingsinstanties en brancheverenigingen.”

De rol van Werff talent gaat verder. Het bedrijf richt zich nadrukkelijk op de ontwikkeling van zijn medewerkers. „Het is een rol die ons op het lijf geschreven is en past bij deze tijd”, zegt Van der Werff. „We hebben het certificaat Loopbaan Intermediair van branchevereniging NBBU. Ieder jaar bespreken we met onze medewerkers hun behoefte aan scholing, coaching en loopbaanadvies. Daar gaan we vervolgens mee aan de slag. Onze klanten profiteren hiervan.”

De vrijheid van het vak uitdragen

„Bedrijven geven meer aandacht aan het vak en laten bijvoorbeeld op sociale media zien wat het werk inhoudt. Dat kan ik alleen maar toejuichen. Het is een prachtig zelfstandig beroep met een aaneenschakeling van verantwoordelijkheden. Je hebt te maken met voertuigtechniek, verkeersveiligheid, wetgeving, verschillende ladingen en klanten, om maar een paar facetten te noemen. En je bent altijd onderweg en dus buitenshuis. Dat geeft een gevoel van vrijheid en dat moeten we blijven uitdragen.”

„Een andere geweldige ontwikkeling is de instroom van vrouwelijke chauffeurs. Deze ontwikkeling is al langer gaande, maar krijgt een boost door tv-programma’s als Meiden die rijden. Hier liggen mooie kansen voor werkgevers om vrouwelijke chauffeurs aan te nemen en op te leiden”, zegt Van der Werff.

Zij-instromers verwezenlijken hun jeugddroom

Nieuwe instroom kent zo meerdere vormen. Je hebt mensen die van jongs af aan kiezen voor een baan als chauffeur, maar er zijn ook zijinstromers die hun jeugddroom najagen. Deze mensen hebben al een loopbaan achter de rug, maar besluiten tot een switch. „Je ziet steeds vaker dat geld voor mensen niet het belangrijkste is. Ik ken genoeg chauffeurs die de overstap maakten naar een beter betaalde kantoorbaan, maar eenmaal daar niet wisten hoe ze snel ze moesten terugkeren achter het stuur. Werkplezier wordt steeds bepalender dan beloning.”

Mark Kracht wisselt zijn werk als zelfstandige af met het chauffeursvak bij Niek Dijkstra via Werff talent

Het UWV bestempelt het chauffeursvak als kansenberoep. Hierdoor is er subsidie beschikbaar om de instroom te bevorderen. „Werff talent gaat vrachtwagenchauffeurs zelf opleiden. Voor april willen we de eerste zijinstromers laten instromen bij onze klanten.”

Arbeidsparticipatie chauffeurs kan omhoog

Nieuwe instroom helpt de gevolgen van vergrijzing tenietdoen en houdt het vak dynamisch. Maar om chauffeurstekorten op te lossen, is meer nodig. Van der Werff benoemt het potentieel van de arbeidsparticipatie van chauffeurs. „Daar liggen nog zoveel mogelijkheden. Werkgevers in de transportsector doen er goed aan hier tijd en energie in te steken met hun klant en eindgebruiker.”

Chauffeurs werken het liefst voor bedrijven die zich flexibel opstellen en meedenken met de opleiding en persoonlijke ontwikkeling van hun chauffeurs. „Voor chauffeurs komt het werk niet altijd meer op plek 1, zoals vroeger”, zegt Van der Werff. „Ze hebben een thuissituatie waar ze rekening mee moeten houden, zoals een partner die ook een baan heeft. Bedrijven die hierop inspelen, zijn populairder onder chauffeurs.”

„Een voorbeeld. Ik heb een vrouwelijke sollicitant. Leuke meid met een groot rijbewijs. Ze is moeder en een aantal dagen per week van acht tot vijf beschikbaar. Toch krijgen we haar niet aan het werk. ‘Ze past niet in de tijdzendingen, ze past niet in de klantafspraken’, krijgen we dan te horen. Dan denk ik, come on, wat nou schaarste?”

„Hoe je het ook wendt of keert, de transportsector heeft veel meer personeel nodig om hetzelfde werk uit te voeren. Beschikbare chauffeurs willen minder dagen per week werken en minder uren per dag. Maar áls je deze wensen vervult, staat er nog een hele groep mensen voor ons klaar. Hierbij ligt er wel een enorme uitdaging om hun wensen voor kortere diensten en dagen in te plannen. De werkplek is immers altijd ‘onderweg’. Een vooruitstrevende chauffeurswerkgever is daarom nu al bezig hier oplossingen voor te bedenken.”

www.werfftalent.nl

Geplaatst op: 19 november 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.