Duurzame leverketens vragen om intensieve samenwerking

Duurzame leverketens vragen om intensieve samenwerking

PARTNERBIJDRAGE | „De thema’s duurzaamheid en circulair ondernemen stijgen met stip op agenda’s over de hele wereld. Hierdoor is er een belangrijke taak weggelegd voor logistiek dienstverleners die optreden als ketenregisseur.” Dat vindt René Dale, CEO bij Oldenburger|Fritom in Veendam. „Vrijwel alle partijen in de leverketen richten zich nu op een duurzame bedrijfsvoering. Samenwerken is daarbij de sleutel tot succes. Als ketenregisseur is het onze verantwoordelijkheid om hierin het voortouw te nemen.”

Logistieke dienstverlening wordt van oudsher gekenmerkt door het aanbieden van sectorspecifieke oplossingen, zegt Dale. „Zo verzorgt Oldenburger|Fritom logistiek maatwerk voor bedrijven in onder meer de hightech-, food-, verpakkings- en bouwsector en fast moving consumer goods. Bij logistieke ketenregie is echter ook een sector overstijgende focus van belang. Vooral nu vrijwel alle partijen in de leverketen zich richten op een duurzame bedrijfsvoering. Dit vraagt om intensieve ketensamenwerking en daarom gaan we langdurige partnerships aan. Niet alleen met onze klantrelaties, maar ook met onze leveranciers en andere strategische partners in ons wereldwijde netwerk. Op deze manier behartigen we logistieke oplossingen op maat in een leverketen met duurzaamheid als integraal onderdeel.”

Klanttevredenheid

De sector overstijgende benadering van duurzame leverketens laat onverlet dat de klant altijd centraal staat bij logistieke dienstverlening, aldus Dale. „Daarom loopt de Lean Six Sigma methode als rode draad door onze bedrijfsvoering. Deze methode is gericht op het verhogen van de klanttevredenheid door processen continu te verbeteren. Hierbij worden verspillingen in het proces zoveel mogelijk weggenomen. Lean Six Sigma vormt zo de ideale basis om duurzame leverketens te realiseren. Omdat we als organisatie deze methode al geruime tijd hanteren, hebben we al diverse duurzame oplossingen aangedragen. Alleen was dit tot nu toe vooral onder de noemer kostenefficiëntie.”

René Dale

Pioniersrol

Dale vervolgt: „Naast continu verbeteren, is het voor ketenregisseurs ook belangrijk om continu te anticiperen op wat belangrijk wordt voor klantrelaties. Daardoor vervullen we onder andere op het gebied van duurzaamheid regelmatig een pioniersrol. In 2016 waren we bijvoorbeeld de eerste logistiek dienstverlener in Noord-Nederland die niveau 4 van de MVO Prestatieladder heeft behaald. Dit is de enige certificeringsnorm met maatschappelijk verantwoord ondernemen in een managementsysteem. Recentelijk vond bij ons een succesvolle her-audit plaats volgens versie 3 van deze certificeringsnorm. In deze nieuwste versie wordt van gecertificeerde ondernemingen op niveau 4 verwacht dat ze hun ketenverantwoordelijkheid verder versterken.

Daarnaast hebben we in 2018 eveneens als eerste logistiek dienstverlener in Noord-Nederland een distributiecentrum laten bouwen volgens BREEAM Outstanding. Dit is het hoogst haalbare niveau van dit internationaal erkende keurmerk voor duurzaam vastgoed. Onze klantrelaties, waaronder zetmeelconcern Avebe, zijn er zo van verzekerd dat de opslag van hun producten aan de strengste duurzaamheidsvereisten voldoet.”

Continuïteit waarborgen

In relatie tot de coronacrisis noemt Dale dat dit het belang van intensieve ketensamenwerking alleen maar versterkt heeft. „In tegenstelling tot veel andere bedrijven zijn we na de uitbraak van het coronavirus enorm gegroeid”, licht hij toe. „Onder andere de vraag naar onze luchtvrachtoplossingen is toegenomen. Dit heeft alles te maken met de huidige problematiek rondom de internationale containervaart. Veel van onze klantrelaties wijken daardoor uit naar luchtvracht. Ook hierin handelen we zo duurzaam mogelijk. In plaats van een vrachtvliegtuig te boeken, zijn we continu op zoek naar zogeheten belly-capaciteit van al geplande passagiersvluchten.”

Een ander gevolg van de coronacrisis is dat ecommerce in een stroomversnelling is geraakt. „Daardoor is ook de vraag naar onze e-fulfilment oplossingen toegenomen. Omdat we hierbij al jarenlang samenwerken met gerenommeerde ICT leveranciers, maken we in webshopbeheer echt het verschil. Bijvoorbeeld voor Total Hair Service uit Groningen, een van ‘s lands grootste leveranciers van professionele kappersproducten. Door onze geavanceerde digitale infrastructuur hebben we stappen uit hun webshopproces kunnen halen die geen waarde toevoegen. Jaap Zwiers, CEO van Total Hair Service zegt hierover: „Dit zorgde ervoor dat onze klantorders tijdens de coronacrisis gewoon werden uitgeleverd. Dit was ons zonder de samenwerking met Oldenburger|Fritom niet gelukt. Het waarborgen van onze bedrijfscontinuïteit is daarom mede de reden dat we ons partnership onlangs met 5 jaar hebben verlengd.”

Toekomstbestendig investeren

„De regie voeren over een duurzame leverketen betekent ook dat je moet durven investeren”, weet Dale. „Daarbij realiseren we ons dat we in een bevoorrechte positie verkeren doordat we onderdeel zijn van de Fritom Group. Dankzij het commitment van ons moederbedrijf onderscheiden we ons op het internationale strijdtoneel. Ongeacht of het nu gaat om duurzame nieuwbouw of het realiseren van een gedegen digitale infrastructuur. Bovendien stimuleert ons moederbedrijf een duurzaam personeelsbeleid. Daarom bieden we onze medewerkers de mogelijkheid om verder te studeren naast hun werk. Ook organiseren we sessies in Persoonlijk Coachend Leiderschap.

Tegelijkertijd werken we intensief samen met diverse regionale onderwijsinstellingen, waaronder NHL Stenden, Noorderpoort en het Deltion College. We profileren ons hierbij als logistieke kennisorganisatie, een Center of Excellence (CoE). Zo willen we ervoor zorgen dat komende generaties de regie kunnen voeren over op en top duurzame leverketens. Daar doen we het per slot van rekening voor.”

www.oldenburgerfritom.nl

Oldenburger|Fritom is een financieel gezond familiebedrijf en maakt deel uit van de Fritom Logistic Solutions Group. De Fritom Group telt ruim 700 medewerkers en behoort tot de top van logistiek dienstverleners in Nederland. Oldenburger|Fritom werd in 1917 opgericht en is wereldwijd actief met vestigingen in Veendam, Emmen, Schiphol-Rijk, het Hongaarse Tatabánya en het Italiaanse Bergamo.

Geplaatst op: 19 november 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.