Foto: Nienke Maat
Slechts 1 op de 10 start-ups wordt een succesvol bedrijf. In de afgelopen jaren passeerde een aardig aantal de revue van NoordZ. Hoe staan ze er nu voor? In aflevering 18: Basicly in Groningen.
Vincent Veenbrink, oprichter van Basicly: „Wij helpen basis- en middelbare scholen bij de implementatie van het nieuwe leergebied digitale geletterdheid in het onderwijs. Digitale geletterdheid gaat over alles wat een leerling moet kennen en kunnen om goed te functioneren in de digitale samenleving. Dat bestaat uit een aantal onderdelen. Bijvoorbeeld ICT-basisvaardigheden: daarbij leer je hoe technologie in elkaar steekt. Wat is een moederbord, hoe knip en plak je, hoe werkt een computer? Een ander onderdeel is bijvoorbeeld Informatievaardigheden. Dat gaat onder meer over het zoeken, analyseren en verwerken van informatie. Dus als je online gaat zoeken naar informatie voor een werkstuk, hoe zoek je dan goed? En hoe onderscheid je bijvoorbeeld echt nieuws van nepnieuws?”
„Lessen over digitale geletterdheid zijn bedoeld om leerlingen voor te bereiden op de digitale wereld. Het is nog niet verplicht voor scholen om het aan te bieden, maar ze willen er wel mee aan de slag. De vraag is alleen: hoe pak je dat aan? Want de meeste leraren hebben de kennis over digitale geletterdheid vanuit hun opleiding niet meegekregen en kunnen het niet zomaar toepassen in hun dagelijks onderwijs. Ons online platform stelt de leraar in staat dat wél te doen, en digitale geletterdheid zo gemakkelijk een plekje te geven in het onderwijs. Dat doen we met ons online platform met kant-en-klaar lesmateriaal waarin onderwijsdoelen zijn verwerkt. We maken het dus zo gemakkelijk mogelijk voor scholen en leerkrachten om lessen in digitale geletterdheid aan te bieden.”
„Dat we scholen willen helpen leerlingen voor te bereiden op de digitale samenleving, dat is nooit veranderd. Maar hoe we dat doen wel. In het begin hadden we de focus op leerlingen, maar dat werkte niet. Pas toen we de focus gingen leggen op leerkrachten, om hen in staat te stellen digitale geletterdheid zelfstandig toe te passen in zijn of haar onderwijs, toen ging het balletje rollen. Toen werden schooldirecteuren en ook leerkrachten geïnteresseerd om met Basicly te gaan werken. Ook ICT-coördinatoren werden enthousiast. Dat is belangrijk, omdat zij vaak de kar trekken als het gaat om digitale vernieuwingen op scholen. En die kartrekkers faciliteren wij om digitale geletterdheid zo leuk en eenvoudig mogelijk een vaste plek te geven in hun onderwijs.”
„Dat was het moment dat we in 2018 in Noord-Groningen een aanbesteding wonnen, in opdracht van Vereniging Kansrijke Groningers. Het is een project van vier jaar, waarin we met Basicly ruim honderd basis- en middelbare scholen helpen met de toepassing van digitale geletterdheid. We hadden daarvoor een kleiner project gedaan en dat ging goed. Maar met dit nieuwe project kwamen er plotseling ruim honderd scholen, bijna 20.000 leerlingen en honderden leerkrachten bij. Toen moest er veel gebeuren: we moesten professionaliseren, flink opschalen, bedrijfsauto’s regelen, noem het maar op. En tot op de dag van vandaag is dit het grootste project in Nederland als het gaat om digitale geletterdheid. Dus toen stonden we niet alleen in Noord-Nederland op de kaart, maar kregen we ook landelijke bekendheid. En we lieten ook zien dat we het aankunnen, zulke grote aantallen.”
„Dat alles wat je wilt en plant, eigenlijk niet op die manier gebeurt. Dus je bedenkt van tevoren dat iets op een bepaalde manier gaat, maar uiteindelijk gaat dat vrijwel altijd heel anders. Dat komt omdat je onderweg vaak betere alternatieven tegenkomt. Daarin moet je dan ook flexibel zijn en niet willen vasthouden aan je oorspronkelijke plan. Een voorbeeld daarvan is dat we begonnen zijn met zelf voor de klas te gaan staan, om de leerlingen digitale geletterdheid bij te brengen. Maar scholen zaten er niet altijd op te wachten dat we langskwamen en gingen lesgeven.’’
,,En een ander nadeel: als wij weggingen namen we alle kennis weer mee in de auto en gingen scholen bij wijze van spreken over tot de orde van de dag. Zo hadden we het oorspronkelijk wel in ons hoofd, maar het bleek in de praktijk niet handig. Maar als je hard werkt en blijft proberen dan vormt er zich vaak wel een beter alternatief. En dan moet je ook voor dat alternatieve idee gaan.”
„Onze prioriteit is om zoveel mogelijk basis- en middelbare scholen te helpen digitale geletterdheid een vast onderdeel van hun onderwijsaanbod te maken. En om daar natuurlijk de grootste en de beste in te zijn. We hebben plannen om naar het buitenland te gaan maar daar hebben we nog niet voldoende over nagedacht. Op dit moment is onze business nog heel erg gericht op het Nederlandse onderwijssysteem. En de dingen die je leert over digitale geletterdheid in ons lesprogramma zijn misschien wel heel interessant voor andere landen, maar hoe je dat dan inpast in het onderwijssysteem, daarop hebben we nog geen antwoord. Maar de ambitie om uiteindelijk naar het buitenland te gaan, die is er zeker.”
Lees hier andere afleveringen van onze start-up-rubriek