Met animaties patiënten beter informeren. De beeldende taal van Indiveo

Met animaties patiënten beter informeren. De beeldende taal van Indiveo

Tekst door Yke Bremer – Foto door Niels Westra

Hoe kun je patiënten nog beter informeren in het digitale tijdperk? Het bedrijf Indiveo in Leeuwarden bedacht divi’s: animatiefilmpjes waarin stap voor stap een onderzoek, behandeling of operatie wordt uitgelegd. De beeldende taal van Indiveo slaat aan en ziekenhuizen maken steeds meer gebruik van de animaties, die ze met specifieke informatie kunnen aanvullen. Onlangs won het bedrijf de Taalunie ZorgVoorZorg prijs om de begrijpelijkheid van medische taal te vergroten.

,,Beelden beklijven vaak beter”, aldus medeoprichter en longarts Ralph Koppers van Indiveo. Hij richtte het bedrijf vijf jaar geleden op met ontwerper Edwin de Boer. Met de hulp van een innovatie subsidie van zorgverzekeraar De Friesland legden ze de basis voor hun bedrijf. Op het moment telt de onderneming elf werknemers onder wie vormgevers, ICT’ers en verkopers.

,,We zitten in een transitieperiode van informatie op papier, naar uitleg via digitale middelen. Je kunt de digitale mogelijkheden gebruiken om begrijpelijk met beeld en geluid informatie over te brengen op de patiënt. De naam Indiveo verwijst naar de woorden individueel, informatie en video. Maar een ‘divi’ kan natuurlijk nooit het mondelinge gesprek vervangen. Dat is zeer zeker niet de bedoeling.”

Indiveo wil helpen in de jungle van de zorg

In zijn eigen praktijk merkt de longarts dat de divi’s goed werken. ,,Uit onderzoek, maar ook uit eigen observatie weet ik dat mensen vaak maar 20 tot 40 procent onthouden tijdens een gesprek met de specialist of verpleegkundige. Ze zijn vaak gespannen, emotioneel, bang en afhankelijk als ze belangrijke informatie over een diagnose, behandeling of operatie krijgen. Vaak horen ze een deel van het gesprek niet eens en wordt niet alles onthouden of soms leggen ze zaken anders uit dan hoe het bedoeld is.“

De divi’s kunnen de patiënten in hun eigen omgeving zorginformatie verstrekken. ,,We willen de mensen helpen als ze in de jungle van de zorg terechtkomen. We hebben ondertussen een divitheek met zo’n 250 divi’s en kunnen specifieke filmpjes selecteren en naar de patiënt sturen. Zo hebben we een divi over bloedprikken, maar ook over specialismen zoals longen, nieren, cardiologie en ga zo maar door. De divi’s worden vergrendeld verstuurd en we maken binnenkort ook de verbinding met het EPD, het Elektronisch Patiënten Dossier.”

Dit zorgt voor rust en begrip bij de patiënt

Als het mogelijk is worden de divi’s al vooraf gestuurd, zodat de patiënt thuis de animaties rustig en eventueel meerdere keren kan bekijken. ,,Dit zorgt voor rust en begrip bij de patiënt. Hij of zij weet wat er gaat gebeuren.”

Volgens Koppers maken ouderen ook al veel gebruik van het internet of ze worden daarbij geholpen door kinderen of kleinkinderen. Op de website van Indiveo legt de 75-jarige Marie van Vliet uit dat ze veel baat heeft gehad bij de divi’s. Ze schrijft: ‘Ter voorbereiding op mijn longoperatie ontving ik informatie van Indiveo in mijn mail. Ik wilde het niet zien omdat ik verwachtte dat het beelden van een echte operatie zouden zijn. In mijn omgeving werd veel gevraagd wat voor soort operatie het zou worden maar daar kon ik geen antwoord op geven. Totdat mijn kinderen de divi openden. Ze zagen dat de informatie uit een animatie bestond. Toen ik dat wist heb ik het misschien wel vijftig keer bekeken. Het gaf me een rustig gevoel en als er iemand naar vroeg kon ik zelf goed uitleggen hoe de operatie zou gaan. Toen ik er eenmaal over kon praten merkte ik hoe helend dat voor me geweest is. De operatie heb ik heel rustig kunnen aanvaarden en het is uiteindelijk allemaal goed gegaan.’

De divi’s leveren ook tijdwinst op voor het zorgpersoneel in het ziekenhuis omdat de patiënt vooraf al deels is geïnformeerd, legt Koppers uit. ,,De algemene informatie hoeft in het gesprek niet nog eens herhaald te worden en je kunt meteen ingaan op persoonlijke vragen en gevoelens van de patiënt. Je hebt meer tijd voor zorg en hoeft minder tijd aan voorlichting te besteden. Gesprekken van 45 minuten kunnen met de hulp van divi’s terug gebracht worden naar 15 minuten. In sommige gevallen kunnen patiënten direct een afspraak maken voor een behandeling en vinden ze een gesprek zelfs niet meer nodig. Het kan dus tijdwinst opleveren en in een tijd met tekorten is dat heel prettig voor het zorgpersoneel.”

Besparing loopt op tot tienduizenden euro’s per ziekenhuis

Steeds vaker worden folders vervangen door divi’s. ,,Vaak weet je bij een folder niet of ze de tekst thuis ook lazen. Bij divi’s krijg je feedback en kun je zien hoeveel divi’s zijn geopend en bekeken. Bovendien bespaar je portokosten omdat ze digitaal naar de klant kunnen worden gestuurd. De besparing kan voor een ziekenhuis wel oplopen tot tienduizenden euro’s per jaar. Maar we kunnen de divi’s ook constant aanpassen of informatie toevoegen als we veel vragen krijgen van patiënten over een bepaald onderwerp. We leren dus ook van onze patiënten. Mogen we alleen in de auto komen of mag ik tijdens de behandeling ook sieraden dragen? Als we deze vragen vaak horen dan vullen we de divi aan met deze extra informatie.”

Indiveo blijft ondertussen werken aan nieuwe divi’s en een nog betere aansluiting op de digitale werkwijze van de medische wereld, aldus Koppers. Het bedrijf krijgt steun van het MSB-VCL. ,,Dit is het Medische Specialistisch Bedrijf-Vrijgevestigd Collectief Leeuwarden. De artsen van deze organisatie zijn heel enthousiast over de divi’s. Ze dragen bij aan de inhoud en financiering van nieuwe divi’s. Ook andere organisaties financieren en ontwikkelen samen met Indiveo nieuwe divi’s.’’

,,Door deze animaties met meerdere partijen te ontwikkelen worden de kosten gedeeld en kunnen ziekenhuizen vervolgens gebruik maken van alle divi’s via een huurmodel. Zo kunnen alle patiënten in Nederland profiteren van deze begrijpelijke informatie. Het aantal ziekenhuizen dat deze nieuwe manier van informeren omarmt, neemt snel toe. Iedere divi wordt voorzien van ziekenhuis-specifieke informatie en ieder ziekenhuis kan zijn eigen couleur locale aan de divi geven.’’

De beeldende en informatieve taal via de divi’s van Indiveo blijven niet onopgemerkt. Onlangs won het bedrijf de Taalunie ZorgvoorZorg prijs. In het kantoor van Indiveo hangt de prijs op een prominente plek aan de muur en Koppers laat het met trots zien. Volgens secretaris Kris van de Poel van de Taalunie is ‘het werk van Indiveo begrijpelijke taal op-en-top. Het maakt heel zichtbaar waar mensen bang voor kunnen zijn. Het brengt mensen heel erg tot rust. Het vertelt hoe een hele procedure in elkaar zit en het geeft ook een kijk op de toekomst’. 

Geplaatst op: 13 oktober 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.

Uitgelicht