‘De medewerker staat centraal’

‘De medewerker staat centraal’

Melina Rakic en Dick de Wit

Partnerbijdrage | Dat zeggen Melina Rakic en Dick de Wit van Trajectum, de organisatie die mensen helpt met een licht verstandelijke beperking en onbegrepen, risicovol gedrag. „Wij hebben het hierbij vooral over mensen die door hun complexe gedrag ergens anders niet altijd goed worden begrepen.” Trajectum doet dit vanuit 11 locaties, in Noord- en Oost-Nederland. „We hebben een unieke landelijke positie in de forensische – en SGLVB-zorg (sterk gedragsgestoord licht verstandelijk beperkt – red.). Cliënten uit het hele land die het op eigen kracht niet redden en nergens anders terecht kunnen, komen bij ons terecht,” legt De Wit uit.

En daar zijn ze bij Trajectum best een beetje trots op. „Het zegt iets over onze medewerkers, die met een groot hart en toewijding begeleiding bieden en veiligheid creëren. Om dat te kunnen doen moeten onze medewerkers goed toegerust zijn. De medewerker zal altijd voor het belang van de cliënt gaan, bij Trajectum staan onze medewerkers op de eerste plaats.”


Uitdaging


„Als wij onze medewerkers kunnen helpen zich te ontwikkelen en hij of zij voelt zich binnen onze organisatie veilig, pas dan zijn we in staat om het goede voor onze cliënten te doen”, voegt Rakic toe. „Dat vraagt een lange adem van iedereen en is zeker een uitdaging. Onze expertise zit hem vooral in het feit dat we moeilijk begrijpbaar gedrag kunnen lezen en daar iets mee kunnen doen. We willen onze cliënten een handvat geven, zodat ze hun leven weer kunnen opbouwen.”


Passage uit een cliëntverhaal: ‘Van lieve vrolijke jongen naar agressieve drugsverslaafde.’ Jasper zakte steeds verder weg. Het ging pas echt slecht met hem toen hij een jaar lang op straat rondzwierf en zijn moeder vreesde voor zijn leven. ‘Tot hij bij Trajectum terecht kwam en eindelijk een leven kon opbouwen.’


Veiligheid speelt binnen Trajectum een belangrijke rol. Rakic:„ Het is in elke situatie weer rekening houden met hoe een cliënt zou kunnen reageren. Risico’s inschatten en daarop anticiperen, mocht de situatie daar om vragen. Dat vraagt een bepaalde expertise en een groot empathisch vermogen.”


„Een medewerker van Trajectum werkt met z’n hart, maar ook vanuit z’n professie”, zegt De Wit. “Op dat snijvlak ben je actief, daar moet je een evenwicht in zien te vinden. Individueel, maar ook in het team waarin je werkt. Ik denk dat we daar met elkaar goed in slagen. Trajectum zorgt als organisatie voor de randvoorwaarden, maar onze medewerkers doen het belangrijke werk, dat kunnen we niet vaak genoeg benadrukken.”


Uit een cliëntverhaal: ‘We willen dat deze unieke vorm van zorg bekend wordt in heel Nederland. Zo kunnen cliënten in het hele land er voordeel van hebben.’ Een reactie van ouders die uitermate tevreden zijn over de behandeling van hun zoon op één van de locaties van Trajectum.


Ambulante zorg


Naast behandeling op één van de locaties van Trajectum, is het ook mogelijk om cliënten in hun eigen omgeving te begeleiden. „Mensen die bij Trajectum komen zijn vaak onthecht en getraumatiseerd”, geeft Rakic aan. “Die cirkel willen wij doorbreken en dan is het in bepaalde gevallen niet verstandig om iemand weer in een andere omgeving onder te brengen. Wij zien deze ambulante zorg de laatste tijd behoorlijk toenemen. Dat willen we de komende jaren ook verder uitbouwen.”



Personeel


Werken bij Trajectum is pittig en complex, maar zeker ook uitdagend. Net zoals op zoveel plekken in de zorg, heeft ook Trajectum te maken met een tekort aan personeel. „Hoe we dat op gaan lossen?”, herhaalt De Wit. „Het begint in elk geval met het behoud van onze huidige medewerkers. Dat doen we onder andere door de randvoorwaarden zo goed mogelijk op orde te hebben, zoals goede opleidingen en een veilige werkomgeving. Het werk dat onze mensen doen is zo belangrijk, het draagt bij aan het welbevinden van de maatschappij, aan een veilige samenleving en het is de vraag wat die maatschappij daar voor over heeft.”


‘In het begin was ik teruggetrokken, maar later ging het gemakkelijker’, vertelt cliënt Isabel, die geholpen werd bij Trajectum.


„Cliënten weigeren doen we niet”, gaat Rakic verder. „Ook tijdens corona zijn we er in geslaagd om ons werk goed te blijven doen, dankzij de enorme inzet op de werkvloer. Toen is opnieuw duidelijk geworden dat onze medewerkers een groot hart voor hun cliënten hebben en daar mogen we met elkaar trots op zijn. Dit werk doet ertoe, je doet écht iets goeds als je bij Trajectum werkt. Mensen helpen is dankbaar werk, daar krijg je heel veel voor terug. Je helpt ze op weg om weer zelfstandig verder te gaan. Dit werk geeft ook betekenis aan je eigen leven.”


Ben je nieuwsgierig geworden naar werken bij Trajectum, dan ben je welkom. Kijk voor actuele vacatures op www.werkenbijtrajectum.nl.


Meer weten over onze organisatie en het uitgebreide verhaal van onze cliënten Isabel en Jasper? Kijk dan op www.trajectum.nl.

Geplaatst op: 16 september 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.

Uitgelicht