Timmerlieden, bouwers en klussers hebben wachtlijsten van weken of langer: de zzp’er heeft het drukker dan druk

Timmerlieden, bouwers en klussers hebben wachtlijsten van weken of langer: de zzp’er heeft het drukker dan druk

Tekst: Willy Schouwstra – Foto: Mariska de Groot

Je deur piept al jaren, maar nu je door corona veel meer thuiswerkt, begint het geluid je pas echt te irriteren. Of neem dat keukenkastje dat maar niet lekker sluit; als je dagelijks je eigen koffie moet maken omdat je niet uit de kantoormachine kunt tappen, wordt het tijd dat euvel aan te pakken. Even de vakman bellen dus, die heeft dat klusje zo gepiept!

Kleine domper: de timmerlieden, bouwers en klussers hebben een wachtlijst van weken of zelfs maanden. Vakmensen hebben het druk, heel druk. Interieurbouwer en allround timmerman Chris Timmerman is zo’n vakman. Hij maakt werkweken van 50 uur, zijn agenda zit propvol. Een portret van een vakman met liefde voor zijn werk en klanten. ,,Er wordt me vaak gevraagd of ik mezelf niet kan klonen.”

Stiekem is Timmerman niet Chris’ officiële achternaam. De Leeuwarder zit echter al zo lang in het vak dat hij wijd en zijd bekend is onder deze geuzennaam en hij hem daarom ook maar gewoon op zijn visitekaartje heeft gezet. Sinds hij op zijn 16de begon met een opleiding tot meubelmaker, en later ook scheepstimmerman werd, is hij altijd in de praktijk aan het werk geweest.

Aanvankelijk voor verschillende aannemers, vanaf 1999 als zzp’er. Het liep eigenlijk vanzelf zo, vertelt hij lachend. ,,Heel simpel: toen ik erachter kwam wat de tussenpersonen die me inhuurden aan mij verdienden, bedacht ik dat ik het beter helemaal zelf kon doen.” Hij begon met ‘factuurtjes tikken’ door zichzelf uit te lenen aan bouwbedrijven, maar werd al snel in alle opzichten eigen baas.

Altijd meer werk

Dat ging van meet af aan prima. ,,Er is altijd wel iemand met een verrot kozijn of een deurtje dat klemt. In mijn vak geldt: als je eerst maar ergens binnen bent, dan is er altijd méér werk te doen.” Ironisch genoeg heeft Timmerman de afgelopen jaren nauwelijks tijd voor dat klemmende deurtje of rotte kozijn.

Grote projecten dienden zich aan. Van de offertes die hij opstelt, mag hij 95 procent ook daadwerkelijk gaan uitvoeren. Onlangs werd hij gevraagd keukens te installeren in een rits nieuwbouwwoningen, hetgeen wekenlang volle werkdagen gaat opleveren.

Corona gaf de opdrachtenstroom nog een extra slinger. ,,Mensen zijn meer thuis en gaan zich ergeren aan dingen die nog moeten gebeuren. Ook zie je dat klanten nu aanpassingen in hun huis willen. Je wilt niet met je hoofd in een kast zitten Zoomen, dus ga je bijvoorbeeld een deel van de garage als werkruimte laten verbouwen.”

Vaker kwaliteit

De maatschappij verandert bovendien, merkt Timmerman. ,,Er wordt meer uitbesteed, mensen laten overal iemand voor komen. Ik zie niet vaak fietsenschuurtjes vol gereedschap meer, de meeste klanten hebben weinig materiaal in huis of huren het voor een klus gewoon bij een bouwmarkt.”

Dat het wegvallen van vakanties en uitjes de spaarpot van velen heeft gespekt, speelt ook een rol; er blijft wat geld over voor investeringen in onderhoud en verfraaiing van het huis. ,,Mensen kiezen vaker voor kwaliteit”, merkt de vakman op. ,,Natuurlijk zijn er nog steeds wat ik noem Action-mensen, maar velen gaan toch voor duurzaam.”

In zijn werk voor de ‘keukenboer’ voelt Timmerman de nieuwe tijdgeest ook. Kregen nieuwbouwwoningen ooit allemaal dezelfde keuken en badkamer, tegenwoordig mag de nieuwe huurder zelf kiezen. Kleur, stijl of afwerking; het is veel meer maatwerk. ,,Geen enkele keuken is meer identiek. Superleuk, want je kwakt nu geen negentig dezelfde Bruynzeelkeukens achter elkaar meer in huizen.”

Cowboys

Er is veel wildgroei in de bouwwereld, waar iedereen zich als zzp’er kan aanbieden. Timmerman of installateur is geen beschermde titel, iedereen mag zich zo noemen en zijn of haar diensten onder deze noemer verkopen. „Cowboys”, noemt Timmerman ze. ,,Ongelooflijk ook wat voor prijzen er soms gevraagd worden. Mijn motto is: ook als het heel druk is, vraag ik normale tarieven. Ik wil natuurlijk later graag bij mensen terugkomen.”

De rekeningen die de zzp’er naar zijn klanten stuurt zijn opvallend duidelijk gespecificeerd. Elk zakje schroeven vind je terug in het overzicht. Het hoort erbij, vindt de vakman. ,,We leven in een informatietijdperk, waarin je alles kunt nakijken. Vroeger wist echt niemand wat een aannemer betaalde voor een balkje. Nu zijn er 1001 websites die alles aanbieden en waar iedereen kan bestellen.” Bovendien houdt hij van transparantie, ook voor zichzelf.

Bevoorrecht

Hij zit in een bevoorrechte positie, beseft Timmerman. Hij kan zelf zijn klussen uitzoeken in een markt waarin de vraag naar zijn diensten ruim de tijd overstijgt die hij in een werkweek kan stoppen. Zijn tip voor klanten: vraag niet te veel offertes op voor je klus. ,,Er gaat veel tijd en energie zitten in het uitbrengen van offertes. Als ik merk dat ik nummer 5 in de lijn ben, zie ik er persoonlijk al van af. Vraag liever drie voorstellen op. Als mensen niet uit drie offertes kunnen kiezen, denk ik niet dat ze dat wel uit acht kunnen.”

Hoed je bovendien voor de klusser die ‘alles’ kan, raadt de vakman aan. ,,Je kunt je specialiseren in vijf, zes richtingen, dan houdt het echt wel op. Niemand kan alles.” Zelf richt Timmerman zich op interieurbouw, keukenmontage, gevelbekleding en maatwerkkasten en -meubels. ,,Ik rol van het een in het ander, het is een beetje hoe de wind waait. Dan weer een periode vol keukens, dan weer wat van dit en wat van dat. En nee: ik doe niet alles zelf. Moet er eerst een wandje worden gestuukt voor ik de keuken kan installeren, dan roep ik de hulp van een stukadoor in. Leidingen leggen? Dan bel ik de installateur.”

Cirkel van collega’s

Hij heeft een cirkel van trouwe collega’s om zich heen die hij kan inschakelen om grotere klussen gezamenlijk te klaren. Perfect, vindt Timmerman. ,,Ik heb geen concurrentie, ik heb alleen collega’s. Ik hoef niet te wedijveren, maar zit in een mooi netwerk waarin iedereen elkaar alles gunt. Elkaar kerstpakketten geven? Nee, dat doen we niet. We helpen elkaar, wijzen door naar elkaar en worden eens per jaar een keertje samen dronken bij een barbecue of zo. En momenteel is het echt ruilhandel, anders worden we gek. Het is gewoon heel druk, de agenda’s staan vol en werken in de avonduren is soms onvermijdelijk.”

Spannend is het wel, want de leveringen van materiaal laten soms te wensen over. Halffabricaten uit India of China komen niet altijd tijdig aan, met lege schappen als gevolg. ,,Neem kitkokers. Die komen uit het buitenland en worden hier gevuld. Maar het is een beetje moeilijk vullen als je geen kokers hebt.” Ook andere bestelde producten bereiken Nederland later dan gewoonlijk. Een deur die normaal binnen negen weken wordt geleverd doet er nu gemakkelijk twee keer langer over.

Straks is de pandemie voorbij. Rustiger tijden voor de branche dus? Welnee, lacht Timmerman hardop. ,,Dan gaat iedereen verhuizen, denk ik. De gekte op de woningmarkt komt ooit ten einde toch? Bovendien, er komt nauwelijks nog iemand van de technische opleidingen en mensen worden steeds gemakzuchtiger. Ik maak me totaal geen zorgen. Ik plan altijd een uitloop in bij grotere projecten, maar die tijd heb ik zelden nodig. In die dagen haal ik een particulier klusje uit de kaartenbak. Je moet wel je hele klantenbestand bedienen en nooit vergeten waar je vandaan komt.”

Geplaatst op: 13 juli 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.