Buro Bries uit Groningen wil bedrijven helpen de wereld te verbeteren: 'Leg de nadruk niet alleen op ikke, ikke, ikke'

Buro Bries uit Groningen wil bedrijven helpen de wereld te verbeteren: ‘Leg de nadruk niet alleen op ikke, ikke, ikke’

Tekst: Yke Bremer – Foto door Mariska de Groot

Ze noemen zich pragmatische wereldverbeteraars: Buro Bries in Groningen helpt bedrijven, organisaties en overheden om de wereld te verbeteren en met hun bedrijfsvoering en beleid maatschappelijke impact te hebben.

Adviseurs Floor Kuipers en Yang Soo Kloosterhof van Buro Bries begrijpen dat ieder bedrijf winst moet maken om de eigen broek op te houden, maar ze streven ernaar ondernemers zelf te stimuleren om een maatschappelijke bijdrage te leveren, bijvoorbeeld op het gebied van de energietransitie, het verkleinen van de sociale ongelijkheid of het bieden van kansen aan mensen met weinig perspectief op de arbeidsmarkt.

Buro Bries bestaat uit twaalf zelfstandige ondernemers, onder wie Kuipers en Kloosterhof die samenwerken in een coöperatie. Ze helpen organisaties en overheden met maatschappelijke opgaven en zetten ondernemerschap in als vehikel om dat te bereiken. ,,We willen dat ondernemers niet alleen de nadruk leggen op ‘ikke, ikke, ikke’. Maar dat ze gaan denken in termen van ‘wij allemaal’. Hoe kun je met je bedrijf en ook als overheid iets bijdragen aan deze maatschappelijke ontwikkeling. Iedereen kan die kans pakken om iets extra’s bij te dragen. De wereld gaat er dan heel anders uitzien. Wij helpen nieuwe en bestaande bedrijven en overheden met verschillende projecten. We zien wat wel en niet werkt en geven adviezen over sociaal ondernemen”, legt Kuipers uit.

Effectief middel

Volgens Yang Soo zien bedrijven steeds vaker in dat het niet alleen gaat om geld verdienen, maar ook om de vraag hoe je als ondernemer kunt bijdragen om de wereld een beetje beter te maken. ,,Ondernemers zijn innovatief , dus elk bedrijf kan dit op zijn manier doen. Daarbij hebben ze wel de hulp nodig van overheden. Je hebt elkaar dus nodig: ondernemers, organisaties en overheden. Het is belangrijk dat ze elkaar vasthouden en in het midden treffen.’’

,,Ondernemerschap is een effectief middel om maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Dat vraagt van de overheden dat zij zich inspannen om een klimaat te scheppen dat sociaal ondernemerschap erkent en gemakkelijker maakt. Ze moeten bedrijvigheid aanjagen en stimuleren om mee te doen door betere regelgeving, subsidies te verstrekken en allianties aan te gaan.’’

De naam ‘sociaal ondernemerschap’ zou overigens niet eens moeten worden gebruikt, vindt Kloosterhof. ,,Ik vind het gek dat we het zo noemen. Het creëert een tegenstelling. Ik wil het hebben over ondernemers met oog voor de samenleving en de planeet waarop we leven. Je kunt heel goed winst maken en tegelijkertijd met je bedrijf ook werken aan een betere samenleving of een schonere omgeving.”

Foto door Mariska de Groot

Challenge

Een voorbeeld van een manier waarop de overheid ondernemers kan ondersteunen is de Sociale Groningse Ondernemers Challenge. In samenwerking met de gemeente Groningen ontwikkelde Buro Bries in 2017 de eerste Sociale Groningse Ondernemers Challenge. Ondernemers kunnen een idee aandragen waarin ze laten zien hoe zij hun maatschappelijke steentje denken bij te dragen.

,,Iedereen mag meedoen of je nu een bestaand of niet bestaand bedrijf bent”, zegt Kuipers. ,,Ze kunnen dan aanspraak maken op een startinvestering in de vorm van een microkrediet voor hun idee. In de afgelopen drie challenges hebben we zo 60 tot 70 ondernemers geholpen. Sommige plannen zijn succesvol en sommigen niet. Dat laatste is niet erg. Het is ook een leerproces om te zien wat wel en niet mogelijk is.”

In het zesjarige bestaan van Buro Bries zien de projectmanagers en adviseurs wel dat er steeds meer mogelijkheden worden geschapen voor en en dat er groeiende interesse is in sociaal ondernemerschap. ,,De muur is dunner geworden. Je ziet in Groningen bijvoorbeeld dat er steeds meer weggetjes te bewandelen zijn binnen het ecosysteem van het sociale ondernemerschap. Ondernemers hebben een glijbaan nodig en je ziet dat er steeds meer regelingen komen waardoor er veel meer mogelijk is voor bedrijven die een maatschappelijke impact willen hebben.”

Publieke opinie

De interesse voor het sociaal ondernemerschap neemt dan ook toe bij bedrijven, zien Kuipers en Kloosterhof. Voordeel bij het bedrijfsleven is dat ze in langere termijnen denken. ,,In de politiek wordt vaak in periodes van vier jaar beleid uitgestippeld, maar een ondernemer kijkt vaak veel verder. Kleine, maar ook grote bedrijven als KLM en Shell zien dat als ze zo doorgaan met hun bedrijfsvoering ze het verliezen van de publieke opinie. De burger zal meer en meer aandringen op duurzame oplossingen en sociale gerechtigheid.’’

,,Grote, beursgenoteerde bedrijven hebben steeds vaker een chief society officer of een knop voor sustainability . Ze laten zien dat ze aan duurzaamheid en diversiteit doen. Op den duur zou zo’n knop of functie niet eens meer hoeven te worden vermeld, maar is het vanzelfsprekend dat het gebeurt. Maar of je nu groot bent of klein, iedere onderneming kan op haar eigen manier bijdragen aan sociaal ondernemerschap. En wij kunnen daarbij helpen. Je moet weten aan welke knoppen je moet draaien en de vinger van tijd tot tijd op de zere plek durven te leggen.”

Geplaatst op: 22 juni 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.