HIND: Hypex versterkermodules uit Groningen beleeft topjaar

HIND: Hypex versterkermodules uit Groningen beleeft topjaar

Hoe Ist Nou Dan:

Vanwege de coronacrisis is het dezer weken niet mogelijk om de rubriek Hoe Maakt U Het te organiseren. In plaats daarvan vragen we al eerder geportretteerde maak-ondernemers hoe ze omgaan met de crisis, wat corona voor impact heeft en hoe ze de nabije toekomst zien.

Twee gezichten heeft de coronacrisis voor bouwer van versterkermodules Hypex. Voor de business van het Groningse bedrijf zijn de wereldwijde lockdownmaatregelen goed geweest. Maar een monstertje kruipt nu over de wereld: het grote gebrek aan kleine componenten. Dat drijft de prijzen en de levertijden op.

Voor directeur-eigenaar Jan Peter van Amerongen overheerst het positieve veruit. ,,We hebben gewoon een heel goed jaar achter de rug. Veel van onze modules belanden via onze opdrachtgevers op de consumentenmarkt. En die ging geweldig. Mensen investeerden in goede versterkers en daar plukken ook wij de vruchten van.’’

Reputatie

Hypex beweegt zich in aan de bovenzijde van de markt. De Groningse modules worden gebouwd voor particulieren en bedrijven die op zoek zijn naar de ultieme geluidservaring. In de wereld van versterkerbouwers en producenten van audioapparatuur heeft het bedrijf een geweldige reputatie opgebouwd het afgelopen kwart eeuw.

,,Vooral sinds we met de techniek Klasse D werken, waarvan we de licentie bijna twintig jaar geleden van Philips overnamen, maken we naam voor onszelf. Dat is het beste wat er is en dat hoort de wereld ook.’’ Die reputatie is de reden dat Hypex niet of nauwelijks werd getroffen door het afblazen van alle grote beurzen in de wereld. ,,We zitten in de luxepositie dat klanten óns benaderen.’’

Hypex produceert jaarlijks vele honderdduizenden modules. Dat gebeurt deels in Groningen en deels in Maleisië, waar zeventig medewerkers in een eigen fabriek aan de slag zijn. ,,Daar hadden we zeker in het begin van de coronacrisis wel wat moeilijkheden. Het lockdownregime is er een stuk strenger dus af en toe werd de fabriek opeens stilgelegd. Toch is dat uiteindelijk allemaal best goed gegaan.’’

Eigen fabriek in Maleisië

Wel waren er in die eerste coronamaanden transportproblemen, die de leveringszekerheid in gevaar brachten. Inmiddels is dat probleem niet zo groot meer, maar hebben we te maken met wat Van Amerongen een ‘componentencrisis’ noemt.

,,De verkrijgbaarheid van sommige componenten die wij nodig hebben in onze modules, is schrikbarend. De prijzen stijgen enorm. We zijn continu bezig ze te vinden en meteen toe te slaan als er wat op de markt komt, ook al zijn de prijzen tien keer zo hoog als normaal. Dat betekent dat we niet altijd op tijd kunnen leveren en soms tegen onze zin een prijsverhoging moeten doorvoeren.’’

De directeur denkt dat die crisis nog wel even aanhoudt, vooral omdat sommige fabrieken nog steeds last hebben van plotselinge sluitingen vanwege coronalockdowns. ,,We zijn op enkele punten vrij flexibel als het op die componenten aankomt, maar sommige heb je gewoon per se nodig.’’

Mola Mola neemt vlucht

Ondanks die lastigheid, gaat Hypex vrolijk door met productontwikkeling en innovaties. ,,Dat is ons bestaansrecht. We moeten voorop blijven lopen, dat is de reden dat klanten naar ons toe komen.’’ Om dat te kunnen blijven doen, opende het bedrijf een jaar of vijf geleden een tweede vestiging in Brabant. ,,Ik kwam in contact met twee excellente technische jongens uit Eindhoven en besloot ons daar te gaan vestigen vanwege nog meer aanvoer van technologisch vernuft.’’

In de zwaarste lockdownweken zaten veel van de bijna 30 werknemers van Hypex in Nederland veel thuis. Desondanks ging de productontwikkeling gewoon door. Dat werkt, wat ook te zien is aan het succes van Hypex’ eigen high-end versterkermerk Mola Mola. ,,Dat ging al heel aardig de laatste jaren en we hebben juist op tijd naam gemaakt. Dankzij de lockdowns van afgelopen jaar heeft de verkoop een flinke vlucht genomen. Ja, ik denk dat het helpt dat veel mensen wel weten dat Hypex en Mola Mola bij elkaar horen. Het is heel hot, en past bij onze eigen identiteit die iets van kwaliteit, innovatie en vooruitgang uitstraalt.’’

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Geplaatst op: 17 mei 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.