HIND: Klassiekers vinden massaal nieuwe bekleding bij CoolCat Car Interiors in Assen

HIND: Klassiekers vinden massaal nieuwe bekleding bij CoolCat Car Interiors in Assen

Hoe Ist Nou Dan:

Vanwege de coronacrisis is het dezer weken niet mogelijk om de rubriek Hoe Maakt U Het te organiseren. In plaats daarvan vragen we al eerder geportretteerde maak-ondernemers hoe ze omgaan met de crisis, wat corona voor impact heeft en hoe ze de nabije toekomst zien.

Hobby en klussen. Weinig activiteiten werden afgelopen jaar zo zeer opgepakt als die twee. Bij het Asser auto-interieurbedrijf CoolCat Car Interiors werd dat stevig gemerkt. Nieuwe auto’s kwamen dan wat minder binnenrijden voor een make-over van het interieur, het aantal particuliere klassiekers dat onder handen werd genomen maakte dat meer dan goed.

,,We hebben gewoon echt een goed jaar gehad’’, vertelt eigenaar Erik Smit. Hij houdt zich al dik dertien jaar bezig met het herstellen, opknappen en vervangen van interieurs van auto’s. Van oorsprong gold dat vooral klassieke auto’s, en dan met name Amerikanen. Later kwamen daar heel veel andere typen bij.

Klassieke auto’s

Zijpanelen, plafonds, dashboards, hoedenplanken, het stuurwiel, vloeren en natuurlijk de stoelen. Dat zijn de interieuronderdelen die Smit aanpakt. ,,Normaal gesproken doe ik dat veel voor de ‘korte handel.’ Dealers en handelaren kopen een wagen, laten hem bij mij opknappen en verkopen hem weer. Maar die markt ging niet zo goed afgelopen jaar.’’

Die moderne auto’s vormden afgelopen jaren een steeds groter deel van het werk. Leaseauto’s meestal. ,,Die worden besteld met stoffen bekleding en vervolgens door ons onder handen genomen. Wij maken er leren bekleding van. Dat scheelt de berijder BPM en bijtelling. Zo kunnen ze toch nog leer krijgen voor een lagere prijs, voor een bedrag dat nog net in het budget past.’’ En op die manier kunnen leasemaatschappijen tóch voor die prijs leren bekleding aanbieden.

Dat die handel minder ging, heeft dan weer niet zo zeer met corona te maken als wel met onzekerheid over het overheidsbeleid. Is het handig een elektrische auto te kopen? Of een hybride? Of juist een oudere? ,,Je ziet dat mensen dan wat in de afwachtende houding komen. En dat merk ik hier natuurlijk ook.’’

De positieve keerzijde is de liefhebbersmarkt. Met al het thuiswerken en alle restricties kwamen klassieke automobielen massaal uit de winterslaap. En die konden hier en daar wel wat stoffeerdersaandacht gebruiken. ,,Zo druk heb ik het op dat vlak nog nooit gehad. En dat is heel fijn natuurlijk.’’

Lees ook:

Ergernis basis voor CoolCat Car Interiors

Minder slijtage

Hoe snel de ‘andere markt’ weer herstelt, is voor De Vries de vraag. ,,De onduidelijkheid blijft. Daarnaast merkte ik de afgelopen maanden een reusachtige stijging van prijzen voor materiaal. Kunststofonderdelen, leer ook, het is allemaal veel duurder geworden. En dat blijft nog wel even zo. Voor iemand met een klassieker die in oude luister hersteld moet worden, is dat een minder groot probleem dan voor de handel waar de marges klein zijn. Afgezien daarvan: we rijden minder en verslijten dus ook minder.’’

Een nieuwe bekleding is een fikse investering. Zeker tijdens de eerste lockdown dik een jaar geleden, merkte De Vries dat mensen de hand op de knip hielden. ,,Toen was er wel een dipje ja. Dat zag je overal, dat mensen gingen afwachten. Heel lang duurde dat niet, zeker niet voor de particuliere markt.’’

Hij werkte zo veel mogelijk door, vaak zes dagen per week, om aan al die particuliere aanvragen te kunnen voldoen. ,,Ik werk meestal alleen, dus veel kans om corona te verspreiden, had ik niet. Ik maak me er eerlijk gezegd ook niet zo druk om. Ik kijk al een tijd geen tv meer en negeer het nieuws zo veel mogelijk. Dat werkt wel lekker rustig. Een echte aanrader wat mij betreft.’’

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Geplaatst op: 11 mei 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.