HIND: GS Meppel heeft orders zat. Materiaal is het probleem

HIND: GS Meppel heeft orders zat. Materiaal is het probleem

Hoe Ist Nou Dan:

Vanwege de coronacrisis is het dezer weken niet mogelijk om de rubriek Hoe Maakt U Het te organiseren. In plaats daarvan vragen we al eerder geportretteerde maak-ondernemers hoe ze omgaan met de crisis, wat Corona voor impact heeft en hoe ze de nabije toekomst zien.

Het was rustig op de weg afgelopen jaar. Dit zullen wel magere tijden zijn voor een bouwer van trailers dan? Mooi niet. Althans: niet bij GS Meppel. De grote producent van aanhangers en trailers, bekend van de spatlappen met de ster en de slogan ‘star of the road’ heeft het zeldzaam druk. Toch belemmert corona ook dit bedrijf.

Grootste probleem: materiaal. ,,De levering laat nogal te wensen over ja’’, zegt directeur Wim Steenbergen. Voor onze karren en trailers halen we normaalgesproken vooral veel uit Duitsland. Assen, beremmingen, banden, de basismaterialen. Maar daar zijn door de lockdown fabrieken erg afgeschaald of helemaal gesloten geweest. In het begin konden we nog wel wat bij andere leveranciers krijgen, maar dat wordt steeds lastiger. Omdat het in de hele branche druk is.’’

Gezonde uitdagingen

Daar kunnen we uit afleiden dat de klanten van GS Meppel kennelijk vertrouwen hebben in de toekomst. Ze willen nu investeren in nieuw materieel. ,,Het is een mooie uitdaging om zo snel mogelijk onze producten te kunnen leveren. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat niet altijd op tijd lukt, vanwege de tekorten aan materiaal. Wij zijn een productiebedrijf een presteren het best met een mooie, continue flow. Die is nu ver te zoeken.’’

Dat klinkt een beetje als een klaagzang, maar dat is zeker niet Steenbergens bedoeling. ,,Nee joh, wij hebben te maken met gezonde uitdagingen. Andere bedrijven zitten echt in de problemen. Dat is heel wat anders.’’

De pakweg vijftig medewerkers van het bedrijf, in 1947 opgericht door de Gebroeders Sterenberg (GS dus), bouwt jaarlijks ongeveer 200 aanhangwagens, opleggers en trailers. Containeraanhangers vormen een flink deel van de productie. Maar ook hooikarren, kiepwagens en opleggers in alle soorten en maten horen tot het assortiment. Alles wordt exact naar wens van de klant gebouwd, zodat unieke producten ontstaan.

Die manier van werken betekent ook dat GS Meppel (dat overigens zijn producten in Hoogeveen bouwt) een orderlooptijd van ongeveer een half jaar hanteert. Dat verklaart een klein dipje afgelopen september en oktober, exact een half jaar na de afkondiging van de eerste lockdown. ,,Toen zagen we dat er in die beginweken minder orders zijn geplaatst ja, in de tijd dat iedereen onzeker was over alles.’’

‘Gewone zieken’ bestaan niet meer

Dat is al lang en breed weer goedgemaakt, al vraagt Steenbergen zich af of er geen nieuwe crisis op de loer ligt. ,,Dat hoopt niemand natuurlijk, maar de situatie van nu doet me erg denken aan de aanloop naar 2009. Het optimisme was groot, veel bestellingen werden geplaatst, maar toen klapte de marktvraag in. We zien het wel.’’

Voorlopig heeft GS alle reden om positief te zijn. De orderportefeuille is lekker gevuld, de manschappen werken hard. ,,Dat is wel een interessant dingetje met corona. ‘Gewone zieken’ hebben we eigenlijk niet meer. Er zijn nog maar twee smaken over: corona of niets. Normaal hebben we best wat uitval in de eerste maanden van het jaar. Maar nu helemaal niets. Nog een ander opvallend effect is dat mensen amper vrij vragen. Waar moet je ook heen?’’

Dat kan iets te maken hebben met het feit dat de ellende van het virus heel dichtbij kwam. ,,Vorig jaar maart werd een collega van engineering getroffen. Dat ging heel slecht, hij lag in Duitsland op de IC. Hij is ook mijn rechterhand binnen het bedrijf, de impact was groot. Nu gaat het trouwens weer heel goed met hem hoor. Mensen werden voorzichtiger, namen het virus heel serieus. Iedereen van kantoor ging onmiddellijk thuis werken. Dat heeft ons meer ellende misschien wel bespaard.

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Geplaatst op: 20 april 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.