Startup Spacetime Layers uit Tynaarlo is 'YouTube voor de kaartinfo'

Startup Spacetime Layers uit Tynaarlo is ‘YouTube voor de kaartinfo’

Foto door Mariska de Groot

Slechts 1 op de 10 start-ups wordt een succesvol bedrijf. In de afgelopen jaren passeerde een aardig aantal de revue van NoordZ . Hoe staan ze er nu voor? In aflevering 15: Spacetime Layers in Tynaarlo.

Wat doen jullie ook alweer?

Patrick Trentelman, oprichter van Spacetime Layers: ,,We zijn een platform dat werkt met kaartlagen. Op die kaartlagen kun je informatie plaatsen over de plaatsen die zich op die kaart bevinden. Bijvoorbeeld informatie over bepaalde culturele activiteiten, waar je eten en drinken kunt kopen en waar de wc’s zijn. Ik maak altijd de vergelijking met YouTube. Als je video’s wil laten zien dan ga je niet zelf eerst een hele website bouwen maar dan open je een kanaal op YouTube. Een kaartlaag bij Spacetime Layers is hetzelfde: in plaats van een app te bouwen om de mooie plekjes in de omgeving te laten zien, open je bij Spacetime Layers een kaartlaag.”

„Stel: je bent een watertorengenootschap en wil alle watertorens in de provincie in kaart brengen. Dan zou je dus helemaal een eigen app moeten ontwikkelen, met een interactieve kaart, informatie over de watertorens en bijvoorbeeld fietsroutes en terrasjes in de buurt. In plaats daarvan kun je bij Spacetime Layers een eigen kaartlaag openen. Je beheert via het portaal je eigen content door de fietsroute, de fietsoplaadpunten en de watertaps rondom de watertorens in kaart te brengen en de QR-code brengt de bezoeker regelrecht naar jouw kaartlaag. Dat is het grote voordeel boven bijvoorbeeld Google Maps: je kunt zelf informatie op de kaart plaatsen.”

Hebben jullie de route gaandeweg bijgesteld?

,,Het oorspronkelijke idee was een soort berichtenapp waarbij je kon bepalen waar en wanneer je bericht wordt afgeleverd. Dus dat je bericht bijvoorbeeld volgende week dinsdag arriveert, of dat je bericht aankomt als je bij kantoor bent om aan het werk te gaan. Ik ben van huis uit basisschoolleraar en met de leerlingen gebruikten we het om doelen te stellen en je toekomstige ‘ik’ aan te spreken en te coachen.”

„We hebben daarin een fundamentele wijziging aangebracht door de berichten op de kaart te zetten als virtuele informatieborden. Tijd en plaats zijn daarin nog steeds het uitgangspunt: als je als gebruiker de kaart opent, laat hij zien wat er op dat moment op die plaats te doen is. Of, als je hem instelt op Eindhoven op volgende week donderdag, wat er op dat moment in Eindhoven te doen is. Voor die publieke berichten bleken ongelooflijk veel toepassingen te zijn, en toen ging het ineens hard.”

Wanneer is de grote doorbraak?

,,De grootste ontwikkeling is misschien wel de strategische samenwerking met Insiders, de marktleider in regiomarketing in Nederland. Vrijwel alle regiomarketingorganisaties werken met Citynavigator en Spacetime wordt daar volledig mee geïntegreerd. Bezoekers oriënteren zich op een website, maar navigeren met een app. De mooie locaties en routes openen straks automatisch in Spacetime. Insiders verdient aan het begeleiden van bijvoorbeeld trajecten en redactiewerk, en verkoopt tegelijkertijd onze abonnementen.

Lees terug:

Drentse startups horen bij de top van Nederland

We richten ons eerst op Nederland, zodat het goed staat. Maar we hebben al aanvragen vanuit negen andere landen, vanuit een internationaal congres van erfgoed en cultuurprofessionals. Ook is er grote rugwind vanuit Unesco, die Spacetime Layers graag geïntegreerd zou zien in alle grote wereldparken. Ik was uitgenodigd om het idee te pitchen op een grote vergadering in Parijs, maar dat ging in verband met corona even niet door. Ook zouden we in gesprek gaan met Ford Motors in Detroit, die de techniek graag zou willen gebruiken voor hun navigatiesystemen. Want iedereen moet het nu nog met hetzelfde navigatiesysteem doen, terwijl iemand die met de auto gaat shoppen heel andere behoeftes heeft dan iemand die met zijn pick-up wil gaan jagen in de wildernis.”

Wat hebben jullie geleerd de afgelopen jaren?

,,Persoonlijk leer ik steeds beter de fijne kneepjes van het commerciële spel. In het begin lag mij dat helemaal niet: ik voelde me bijna vies als het om geld ging. En daarnaast was ik als ik gevraagd werd voor presentaties alleen maar vol enthousiasme aan het zenden. Zo van: ‘Kijk, dit is ook leuk! En dit hebben we ook gedaan, en dit kun je ermee!’ Maar je komt erachter hoe duur ondernemen is en dat je in een commercieel gesprek vooral op zoek moet naar welk probleem je voor iemand kunt oplossen. Want ze komen niet alleen maar luisteren naar jouw enthousiaste verhaal. Maar dat weet ik van mezelf en ik leer dat steeds beter te doen. Daardoor wordt het langzamerhand steeds professioneler.”

Hoe ziet de toekomst er uit?

,,We werken aan een grote verbetering van het gebruiksgemak, want dat is hoognodig. We werken namelijk vanuit co-creatie. Organisaties huren een kaartlaag bij ons maar als ze nog functionaliteiten missen dan kunnen wij die meestal toevoegen. Dus we hebben allerlei functies toegevoegd maar daardoor werd het voor de gebruiker minder gebruiksvriendelijk. In een nieuwe versie gaan we alles opnieuw indelen waardoor het een stuk intuïtiever wordt. Voor ons is ons eigen product heel logisch maar als we praktijktesten doen met consumenten blijkt dat soms niet zo te zijn. Dat is wel even schrikken als je erachter komt dat je zelf niet meer neutraal naar je eigen product kan kijken omdat je zelf alles al weet.”

Wigger Brouwer (Journalist)

Wigger Brouwer (Journalist)

Geplaatst op: 16 april 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.