Maaltijdservice geworteld in de samenleving

Maaltijdservice geworteld in de samenleving

PARTNERBIJDRAGE | Van Smaak verzorgt koelverse maaltijden, diepvriesmaaltijden en warme maaltijden. Maatwerk is daarbij het uitgangspunt. Smaak, dieetwensen, glutenvrij, lactosevrij, gemalen of vloeibaar, aan elke wens wordt voldaan.

Bovendien heeft Van Smaak zich verenigd met Poiesz Supermarkten bv. Samen zorgen zij ervoor dat u al uw benodigde boodschappen thuiskrijgt. Zowel particulieren als zorginstellingen maken gebruik van deze service. „Wij zijn dankbaar dat we met onze diensten een helpende hand kunnen bieden”, zegt Marrit de Vries, Marketing Manager. „We doen dit met een maatschappelijke betrokkenheid; met het idee dat we een relevante bijdrage kunnen leveren aan elkaars welzijn.”

Een goede maaltijd is relevant

Marrit legt uit: „gelukkig is de zorg er tegenwoordig op gericht dat mensen zo lang mogelijk thuis in hun vertrouwde omgeving blijven wonen. Voor ouderen, soms kwetsbare mensen, kan elke dag een volwaardige maaltijd verzorgen een hele opgave worden. Een keer een ‘makkelijke hap’ is geen probleem, maar als er structureel niet wordt gezorgd voor voldoende en volwaardige voedingstoffen, ondermijnt dat de gezondheid. Soms ligt het nog ingewikkelder en heeft iemand een dieet of een combinatie van diëten. Dat maakt de opgave voor elke dag een gezonde maaltijd nog moeilijker. Wij kunnen een uitgebreide maaltijdkeuze aanbieden met een gevarieerd menu, zeven dagen per week. Dat is een zorg minder, niet alleen voor de oudere, maar ook voor de mensen die om de ouderen heen staan.”

Wij leveren maatwerk

„Als iemand om welke reden dan ook onze service inroept, betekent dat niet dat wij gaan bepalen wat iemand eet. Maatwerk is niet alleen rekening houden met dieetwensen en allergieën. Maatwerk is rekening houden met alles. Wij zijn er voor onze klanten en niet andersom.” Marrit geeft een voorbeeld. „Bij een afdeling op een zorginstelling kan maatwerk betekenen dat we op verschillende wijze eenzelfde soort maaltijd aanbieden. Stel dat er broccoli op het menu staat, dan kan het zijn dat een deel van de groep zelf kookt. Zij willen ingrediënten hebben. Er zijn ook speciale dieetwensen of mensen die moeite hebben met slikken en dus gemalen of vloeibaar eten willen. Door al die wensen op elkaar af te stemmen kan een woongroep gezamenlijk dezelfde maaltijd gebruiken die tegelijkertijd ook afgestemd is op wensen en behoeften. Samen dezelfde maaltijd nuttigen is belangrijk. Het zorgt voor onderlinge verbinding.”

„We houden onze oren open. Men weet niet altijd wat we kunnen leveren. We proberen tussen de regels door te luisteren om onuitgesproken behoeftes te achterhalen.”

Met beide benen in de regio

Van Smaak, met als moederbedrijf Poiesz Supermarkten BV, wil meer zijn dan alleen een leverancier van maaltijden en boodschappen. Annet Everaarts, implementatiemanager, zegt het zo: „we staan altijd al met beide benen in de regio. Dit zit in ons DNA. Met ons uitgebreide logistieke netwerk kunnen wij iedereen in Noord Nederland voorzien van eten en drinken naar wens, maar ook samenwerking zoeken met lokale instellingen en verenigingen is waar zowel Poiesz als Van Smaak om bekend staan. Door dichtbij te zijn en blijven willen wij onze bijdrage leveren aan de leefbaarheid in Noord Nederland.”

Met die missie in gedachte is de samenwerking met Alliade goed te begrijpen. „We zien steeds meer een trend van schaalvergroting, digitalisering en efficiency . Dat is allemaal mooi en nodig, maar de waardevolle dingen waar een samenleving op draait mogen we niet veronachtzamen. Het gaat ook om verbondenheid, iets voor elkaar willen betekenen. Kijk bijvoorbeeld naar de distributie van boodschappen en maaltijden voor de zorginstelling Alliade hier in Stiens. Natuurlijk kunnen we met onze bedrijfswagen langs de verschillende locaties rijden, maar in plaats daarvan brengen we het naar het Poiesz filiaal in Stiens. Van daaruit wordt het naar de locaties gebracht door het logistieke team van Alliade. Op deze wijze zijn het de bewoners van Alliade die een onderdeel van de keten zijn. Wij zien dat dit een enorme meerwaarde heeft. De mannen genieten van hun taak en worden bekenden in het dorp en vergis je niet: deze werkwijze is ook nog eens heel doeltreffend. Er is nooit meer een hapering waardoor spullen te laat worden afgeleverd. het loopt allemaal gesmeerd dankzij de werkkrachten van Alliade.” Bijzonder hoe betekenisvol deze laatste meters in de bezorging kunnen zijn.

Op ideeën gebracht?

De hoofdvestiging van Van Smaak is in Drachten, maar het bedrijf levert in heel Noord-Nederland. „Ik kan me voorstellen dat een lezer een idee heeft die past binnen de missie van Van Smaak. Wat we doen in samenwerking met de zorginstelling Alliade in Stiens, kan in allerlei variaties in andere dorpen en steden ook gedaan worden.”

De werkkrachten van Alliade

Aardige jongens zijn het. Vlot en vrolijk met duidelijk plezier in hun werk. Nuttig werk ook. Enerzijds brengen ze de pakketten naar de verschillende locaties, in Stiens, van Alliade, anderzijds worden ze een bekend gezicht in het dorp en zorgen ze voor sociale cohesie. „Dat is het mooie”, zegt Frederik de Meij, begeleider van Alliade. „Ze doen meer klussen in het dorp en dat zorgt voor leuke contacten en voor verbondenheid. We zijn een gezicht in het dorp en met het dorp. We zien dat ook terug in de leuke berichten die Stiensers op facebook plaatsen.”

Gerlof de Haan, Lennie Weijer en Doede Schaap bevestigen dit. Ze halen voorbeelden aan van leuke momenten en vertellen gedreven over de klussen die ze doen. „Mensen zijn altijd dankbaar als we maaltijden komen brengen, dat is mooi.” Ze maken zich geen zorgen: „Frederik zorgt altijd voor nieuwe klussen.” Niemand hoeft bang te zijn niets meer te doen te hebben. „Het is ook gezond, we lopen elke dag wel tien kilometer.” Frederik geeft aan: „We zorgen er wel voor dat het zinvol werk is.” Hij is ook erg tevreden over de samenwerking met Van Smaak. „Ze hebben aan een half woord genoeg. De mensen van Van Smaak begrijpen waar het om gaat. Dat helpt onze samenwerking enorm. Dat geeft een goed gevoel. Samen maken we er iets moois van.”

Bestelervaring van Thea de Nekker

Thea de Nekker, begeleidster bij zorginstelling Heremastate in Heerenveen heeft inmiddels één jaar ervaring met Van Smaak. „We zijn een jaar geleden in een pilot gestapt met Van Smaak. We hadden op voorhand wel wat wensen. Er waren namelijk een flink aantal producten die we wel wilden, maar niet op de lijst stonden bij Van Smaak. Ik moet zeggen: dat werd allemaal snel geregeld. Dat snelle aanpassen aan de wensen van de klant was geen uitzondering. Vorige week nog bedachten de bewoners dat een blokje komijnekaas wel lekker zou zijn. Dat wat we zochten, stond niet op de site. Een telefoontje was voldoende. Binnen een half uur was het aan het assortiment toegevoegd”, zegt Thea enthousiast.

Op de afdeling waar Thea werkt, wordt zelf gekookt. Zij maken geen gebruik van de kant en klaar maaltijden. In plaats daarvan bestellen zij de ingrediënten. „Altijd in orde, altijd vers. Nou ja, we hadden een keer wat bruine bananen. Ook dat bleek geen probleem. Ik stuurde een foto via de app en we kregen direct nieuwe bananen.”

Je maakt echt contact

Wat Thea fijn vindt, is het gemoedelijke en klantvriendelijke contact. „Je merkt aan alles dat ze naar je luisteren. Dat past precies bij mijn werkwijze. Ik ga bij de bewoners zitten en dan vraag ik: zeg wat zullen we eens bestellen. Zijn er dingen waar je extra zin in hebt. Samen komen we dan tot een afgewogen geheel.”

Thea vervolgt: „het is voor iedereen belangrijk dat er naar je geluisterd wordt. Het is ook leuker. Je maakt echt contact. Het is fijn dat Van Smaak ook die insteek heeft. Persoonlijk contact en elke vraag wordt snel beantwoord.” Van Smaak gaat daarin ver: „naar aanleiding van een vraag zijn we een keer uitgenodigd voor een rondleiding. We hebben het hele proces kunnen zien. Dat was een leuke ervaring. Extra prettig dat ik nu met eigen ogen heb gezien hoe zorgvuldig men met ons eten omgaat.” „Mijn moeder is 84. Ze kan nog prima voor zichzelf zorgen, maar als het minder wordt, dan heb ik het telefoonnummer van Van Smaak.”

www.vansmaak.nl

Geplaatst op: 15 april 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.