Het verhaal van de sausmakers: Maak het lekkerder!

Het verhaal van de sausmakers: Maak het lekkerder!

PARTNERBIJDRAGE | Ze zijn altijd bezig met hun vak, met smaak, met sauzen. Oliehoorn ontwikkelt en produceert in Zwaag en in Drachten. Arjan Dijk geeft een kijkje in de sauskeuken voor cafetaria, supermarkt, horeca en industrie. Over onderscheid in smaak, de Zeedijksaus en Brander bij de eierbal.

Elf jaar terug stapte Arjan Dijk het bedrijf binnen van zijn vader Wim. ,,Die nieuwe fabriek die hij had neergezet in Zwaag, vond ik zo geweldig dat ik dacht, het moet er toch van komen.” Zijn vader Wim was wat anders gaan doen, toen zijn baas Riemer van der Velde zijn groothandel verkocht. Een sausmaker in Hoorn meldde zich; of Wim Dijk niet met hem verder wilde en daarna het bedrijf over wilde nemen? Zo stak Wim in 1999 de Afsluitdijk over, van Bakkeveen naar Hoorn. Dat sauzenbedrijf, De Oliehoorn, bleek ook bekend in het noorden. Oliehoorn had namelijk eerder Frischo Schoonebeek overgenomen en juist die recepturen van mayonaises en ander lekkers waren bekend in de cafetaria’s in Drenthe en Groningen. Tien jaar na de overname door Wim Dijk, liet die in Zwaag een nieuwe, moderne fabriek bouwen in Zwaag bij Hoorn. Arjan zag kansen na zijn studie commerciële economie in Groningen. ,,Ik was opgegroeid naast de groothandel van Van der Velde, deed daar al klusjes en met een vriend deed ik na mijn studie het nodige in de foodservice en kende de horeca.”

Verhalen achter de saus

Oliehoorn ontwikkelt zich de laatste jaren sterk. De basis van het bedrijf ligt in de cafetaria en snackbarwereld, waar de mayonaises, fritessauzen, ketchups en currysauzen gretig aftrek vinden. De smaken staan goed bekend. Arjan Dijk: ,,De basis zijn de recepturen uit Drenthe, van Frischo. Mensen vroegen in de cafetaria steeds vaker waar ze die sauzen van Oliehoorn zelf konden kopen. Zo zie je nu onze sauzen ook terugkomen in winkels als Poiesz en Albert Heijn. Ook in Duitsland zie je de Oliehoorn sauzen terug. doordat veel Duitsers onze mayonaise in Brabant en Limburg ontdekten, liggen we inmiddels in 20 Duitse groothandels.”

,,In de loop der jaren kwam van fabrikanten die producten produceren of samenstellen steeds meer vraag naar eigen smaken. Hierdoor produceren we nu voor diverse klanten sauzen en dressings die we samen met hen ontwikkelen. Zo produceren we sauzen voor op pizza’s of bij sandwiches, kip, vlees of vis. Ook ontwikkelen we voor diverse retaurant of cafetaria ketens die sauzen onder eigen label willen. Een mooi verhaal is de ontwikkeling van de Zeedijksaus, samen met de bedenker, slagerij Vet aan de Amsterdamse Zeedijk. Zijn belegde broodjes met Zeedijksaus (een soort kerriemayonaise) werden zo populair, dat hij ons verzocht om de sausproductie professioneler aan te pakken. Het unieke verhaal met een onderscheidende smaak en beleving. Dat past ons goed.”

,,Brander mayonaise is ook een kwestie van goede smaak en plaatselijk bekend. Voor veel Groningers is Brander de saus bij hun geliefde eierbal, een Groningse snack die ontstond in de jaren vijftig. Door onze familie achtergrond in Groningen kenden wij deze saus ook en het was een uitgelezen kans toen wij de Brander mayonaise opnieuw op de kaart konden zetten. Inmiddels is het weer een begrip geworden in de regio.”

In 2016 reed zijn vader Wim langs Drachten en zag er de voormalige biologische zuivelfabriek van Friesland Campina leeg staan. ,,Dat was perfecte timing. De vraag van klanten naar speciale sauzen onder private label in kleine series, nam toe. In Zwaag paste dat niet in het productieproces, dat zou te veel verstoring geven. In 2017 zijn we in Drachten begonnen. Een ideale locatie, die ons de ruimte biedt om te experimenteren en voor klanten batches van 400 of 500 liter te maken. We ontwikkelen hier nieuwe sauzen, testen smaken en werken er samen met studenten van Van Hall Larenstein in Leeuwarden en doen onderzoek naar het gebruik van meer natuurlijke grondstoffen, naar minder zout en suikers, geen geur- en smaakstoffen, lager vetgebruik.”

Zuiver Culinair

,,De wereld verandert, smaken ook. Daarom investeren we veel in natuurlijke smaken. Het helpt dat chefs uit de horeca de lat van kwaliteit hoog leggen en belang stellen in het zelf ontwikkelen van hele lekkere mayonaises op basis van natuurlijke ingredienten. Het inspireerde ons weer om onze eigen vegan mayo te ontwikkelen en die is inmiddels een groot succes. Die trend zet door en daarom zijn we bezig met verschillende telers om te kijken hoe we bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van biologische groenten en kruiden. Het neemt z’n tijd, want voor in een productieproces moet alles kloppen en van constante kwaliteit zijn. We zetten stappen en Drachten is daarvoor een perfecte plek. Daarom waren we ook blij dat we in 2018 Zuiver Culinair uit 2e Exloërmond konden overnemen. Eigenaar Erwin Weerink en zijn collega’s werken nu hier in Drachten met ons aan de ontwikkeling van bijzondere sauzen en dressings. Samen hebben we een complete lijn basissauzen opgezet, waar we voor klanten uit kunnen putten en die ook de basis vormen voor nieuwe specials.”

2021 is een mooi jaar voor Oliehoorn en de familie Dijk. Het bedrijf in onderscheidende sauzen bestaat inmiddels 40 jaar, een kroon op voortdurende smaakontwikkeling. Zoals Oliehoorn het zegt: We maken het lekkerder!

www.oliehoorn.nl

Geplaatst op: 15 april 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.