Hoe skills groeien op de RUG

Hoe skills groeien op de RUG

Foto door Mariska de Groot

Ook een van de grootste werkgevers van het Noorden doet aan persoonlijke ontwikkeling van zijn werknemers. Hoe gaat de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) daarbij te werk? Is het personeel zelf verantwoordelijk voor zijn ontwikkeling, of regelt de RUG alles? En wie betaalt dat allemaal?

Niet iedere wetenschapper is een goede manager. En niet elke docent is een goede adviseur. En dat is normaal: we kunnen nu eenmaal niet alles even goed. Maar wat als je als wetenschapper tóch ineens de leiding krijgt over een onderzoek met twintig medewerkers? Dan is het toch wel handig om eens aan je leiderschap-skills te werken.

Zijn er leiderschapscursussen bij de universiteit in Groningen? Hoe gaat de werkgever daarmee om? We vroegen het Gerald Lier, afdelingshoofd Human Resource Experts bij de RUG.

Hoe gaat de RUG om met persoonlijke ontwikkeling?

Gerald Lier: ,,Elke leidinggevende voert met elke werknemer jaarlijks een resultaat- en ontwikkelingsgesprek. Dan kijken we samen naar wat je hebt gedaan, kijken we vooruit naar wat je gaat doen en naar de manier waarop je jezelf wilt ontwikkelen. Die gesprekken zijn verplicht, hoewel het niet altijd lukt om met iedereen het gesprek elk jaar te voeren.

Sommige mensen vinden dat gesprek een verplicht nummertje. Maar het is een belangrijk HR-instrument. Je bepaalt de stand van zaken op de afdeling en je hebt als medewerker de kans om je zegje te doen. En er komt vaak uit voort op welke gebieden de werknemer zich wil ontwikkelen en professionaliseren. Op basis daarvan kiezen we instrumenten uit die kunnen ondersteunen bij die wensen. Dat kan een training zijn, of bijvoorbeeld coaching.”

Lees ook:

Roelof Oldenburger legt de vinger op de zere plek: ‘Verander niet wanneer het moet, maar wanneer het kan’
Dus de werknemer bepaalt zelf wat voor ondersteuning hij nodig heeft?

,,Niet helemaal. Dat gaat in overleg. Soms heeft de medewerker een vraag of behoefte, maar weet hij niet wat dat precies is. Dan kan hij daarvoor ondersteuning zoeken, bijvoorbeeld met een HR-adviseur of met één van mijn opleidingsadviseurs. Dan zegt hij bijvoorbeeld: ‘Ik zit nu in deze hoek, maar ik wil dáár naartoe’. En dan bepaalt de adviseur samen met de werknemer wat de beste optie is. Dat kan een training zijn, maar ook iets heel anders. Maar het is in ieder geval altijd belangrijk om na te denken over hoe je dingen doet, en of het ook anders kan.”

Wat voor trainingen zijn dat dan bijvoorbeeld?

,,We hebben intern een divers aanbod. Dat zijn bijvoorbeeld cursussen academisch leiderschap, coaching, maar ook workshops mentale vaardigheden, een cursus schriftelijk rapporteren of een IT-cursus.

Sommige trainingen zijn ook extern. Soms is het beter om een training bij een extern bureau te volgen. Dit kan zijn omdat we een passende training niet in ons eigen aanbod hebben of omdat het qua timing of leerbehoefte beter is om buiten de deur te gaan.”

Wie betaalt dat allemaal?

,,Er wordt elk jaar een bepaald percentage van de loonsom gereserveerd voor opleidingen en trainingen. Dat bedrag gaat eigenlijk nooit op. Sommige medewerkers maken er gebruik van en anderen helemaal niet.

Je kunt ook uitgebreide scholingstrajecten doen. Als iemand bijvoorbeeld een hbo-opleiding naast zijn werk wil doen, dan kan dat. Dan kan de RUG bijvoorbeeld een deel van de kosten van die opleiding betalen. Of zelfs het gehele bedrag, maar dat is afhankelijk van de impact die de opleiding heeft op zijn of haar werk. Als iemand een cursus bloemschikken wil doen, dan is de kans klein dat de RUG die gaat betalen.”

Wat als iemand zijn opleiding door de RUG laat betalen en daarna zegt: bekijk het maar, ik zoek een andere baan?

,,Als jij een opleiding wil volgen, dan zitten daar wel bepaalde voorwaarden aan vast. Deze zijn dan vastgelegd in onze scholingsregeling. Hierin staat de hoogte van de vergoeding en ook welke kosten eronder vallen. Als je binnen twee jaar na afronding van de studie bij de RUG vertrekt is er sprake van een terugbetalingsregeling.’’

Lees ook:

Hoe meet je het succes van cursussen en trainingen voor personeel? Vier grote bedrijven geven antwoord
Zijn cursussen verplicht?

,,Nee, want dan zitten er altijd deelnemers bij die er niet op zitten te wachten. We hopen wel dat professionaliseren steeds normaler wordt en daarvoor zetten we ons ook in. In het komende strategisch plan van de RUG is het ook een belangrijk thema. We werken nu aan een training voor een basiskwalificatie voor leiderschap. Persoonlijk ben ik leidinggevende omdat ik daarvoor gekozen heb. Maar een wetenschapper die steeds beter wordt, krijgt ineens een groep medewerkers onder zich.

Neem Nobelprijswinnaar Ben Feringa. Hij zette een ongelooflijke wetenschappelijke prestatie neer, samen met een grote groep medewerkers. Nu doet hij dat heel goed, maar er zijn ook wetenschappers die dat minder goed afgaat. Het is dan ook erg ingewikkeld. Mensen met een totaal andere achtergrond uit een ander werelddeel komen bij jou onderzoek doen. Hoe doe je dat? Want de ‘nee’ van een Chinees is heel anders dan de ‘nee’ van een Italiaan of een Nederlander. Daarbij proberen we te ondersteunen. De groep mensen die je als wetenschapper onder je krijgt is eigenlijk een soort cadeautje. En wij proberen die wetenschapper te helpen dat cadeautje uit te pakken.”

Wigger Brouwer (Journalist)

Wigger Brouwer (Journalist)

Geplaatst op: 2 april 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.