Mr. Chadd wil huiswerk voor middelbare scholieren leuker en makkelijker maken

Mr. Chadd wil huiswerk voor middelbare scholieren leuker en makkelijker maken

Slechts 1 op de 10 start-ups wordt een succesvol bedrijf. In de afgelopen jaren passeerde een aardig aantal de revue van NoordZ. Hoe staan ze er nu voor? In aflevering 14: Mr. Chadd in Groningen.

Wat doen jullie ook alweer?

Jan Kuipers, co-founder: ,,Mr. Chadd is huiswerkhulp voor middelbare scholieren, die via de app voor een vast bedrag per maand onbeperkt vragen kunnen stellen over alle vakken. En we zijn een digitale onderwijsassistent die in de klas wordt gebruikt om prestaties te verbeteren. Hulp krijgen scholieren van universitair geschoolde coaches die altijd een vwo-diploma hebben en minimaal een 8 haalden voor het vak dat ze geven.

Daarnaast hebben we een zelfgebouwde assessmenttool die vakinhoudelijke kennis, didactiek, zoeksnelheid en typesnelheid van coaches meet. Hoe sneller je typt, hoe eerder je de gebruiker van een antwoord kan voorzien. Met twee vingers veertig aanslagen per minuut typen is niet het referentiekader waarin de doelgroep met elkaar communiceert. Die gebruikt afkortingen en emoji’s in snel geschreven teksten, dus het is belangrijk dat een coach dat ook kan. Met emoji’s verrijk je de platte tekst, waardoor je minder bot en belerend overkomt. We willen je vriend zijn die je helpt met je huiswerk.’’

Hebben jullie de route gaandeweg bijgesteld?

,,We begonnen in de consumentenmarkt maar maakten in mei 2019 een pivot in ons businessmodel naar business to business. Destijds kregen we aanvragen van scholen, of ze het platform zelf konden inkopen. Toen zijn we ons zo gaan positioneren. De school koopt ons product in en onze onderwijskundigen staan ze bij tijdens de implementatie.

Dat was best een gedurfde move, ineens je organisatie omkatten. We hebben een jaar uitgetrokken om bewijs te verzamelen dat het echt werkt, zodat we een nieuwe investeringsronde konden draaien. Met succes, want van Boost Up (noordelijk investeringsfonds, red.) kregen we bijna 1 miljoen euro. Dat gebruiken we om in de komende twee jaar Mr. Chadd een normale tool te laten zijn in je middelbare schooltijd.

Het is natuurlijk gek dat je in deze tijd op zondagavond je huiswerk maakt en pas op dinsdag de oplossing krijgt. Niet direct en on demand, zoals veel andere dingen dat wel zijn in het leven van scholieren. Wij vinden het gek dat een dienst met tijds- en plaatsonafhankelijk leren nog niet aangeboden wordt. Over drie jaar moet het normaal zijn dat een dienst zoals die van ons in de broekzak van scholieren zit. Waarmee je zelf bepaalt wanneer en hoe je leert en het leren een stukje leuker wordt.’’

We spraken Kuipers eerder al, in 2018:

Lees terug: Mr. Chadd is geen antwoordenboek
Wanneer is de grote doorbraak?

,,Die is nog niet geweest. Ik denk dat we pas net begonnen zijn, als je bedenkt dat we ons platform beschikbaar willen maken voor alle middelbare scholen. Door corona is online onderwijs permanent veranderd. En zelfs als alles van het slot gaat krijgt dat een plek in het onderwijsaanbod. Ons momentum is nu. Het Nationaal Programma Onderwijs stelt komend jaar geld beschikbaar om de onderwijsachterstanden door corona weg te werken. Bovendien telt Mr. Chadd mee als onderwijstijd voor de 1024-uurnorm. Dat maakt dat er altijd manieren zijn om budget voor ons te vinden.

In maart lanceren we ons nieuwe docentendashboard. Daarin kunnen docenten zien welke vragen hun klassen stellen en aan welke onderwerpen dus extra aandacht moet worden besteed. In het beklijven van stof is de kracht van herhaling cruciaal. We willen met data en analyses docenten ondersteunen en hen inzicht geven. Niet elke vraag wordt namelijk gesteld tijdens de les.

Vanaf september kunnen we de markt dus nog breder aanvliegen, door de combinatie van geld dat vrijkomt en ons product dat nog beter en meer solide is gebouwd en getest. Ik verwacht dat we vanaf september serieuze groei gaan meemaken. Dan kun je van een echte doorbraak spreken.’’

Wat hebben jullie de afgelopen jaren geleerd?

,,Waar moet ik beginnen? Dingen die fout gaan, daarin zit je grootste winpotentieel in de ondernemersreis. Een beetje cliché, maar falen is niet erg. En als je faalt, moet je het snel doen. Blijf er niet in hangen. Ik weet ook nog goed dat ik van iemand te horen kreeg: ‘denk je nou echt dat kinderen later met zo’n app vragen gaan stellen?’ Dat doen ze al, zei ik. Laat je niet van de wijs brengen door andere mensen als je ergens in gelooft. Uiteindelijk kun je alleen maar door ermee door te gaan bewijzen dat het inderdaad zo gaat gebeuren.’’

Hoe ziet de toekomst eruit?

,,In de rol van de leraar zit nu een rondje om de kerk die niet wenselijk is voor de unieke karaktereigenschappen van een mens. Als leraar weet je precies welke les je wanneer geeft. En dat is volgend jaar weer exact hetzelfde. De next step in onderwijs is het automatiseren van kennisoverdracht, zodat je het met techniek schaalbaar maakt. Daarin blijft onderwijs namelijk achter: schaalbare oplossingen. Ik geloof dat wij met onze database en artificial intelligence een van de eerste zullen zijn die dat wel doen. De uitdaging is dat we een cultuurverandering op gang brengen door leraren te laten zien dat we dat stukje repetitieve kennisoverdracht heel goed kwalitatief kunnen overnemen. Uiteindelijk speel je dan ruimte vrij bij leraren en verlicht je de werkdruk, zodat zij nog beter kunnen doen waarin ze goed zijn: leraar zijn.’’

Karlijn ter Horst (Journalist)

Karlijn ter Horst (Journalist)

Geplaatst op: 22 maart 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.