Barbier en ondernemer Ronald de Bont zette de barbier weer op de kaart en leidt kappers zelf op

Barbier en ondernemer Ronald de Bont zette de barbier weer op de kaart en leidt kappers zelf op

Foto: Mariska de Groot

Hij blies meer dan tien jaar geleden de barbier nieuw leven in aan de Westersingel in Groningen. Dat dit een succes zou worden, wist hij wel. En het vinden van klanten voor deze ‘mannenkapper’ bleek inderdaad niet de grootste uitdaging. De vraag was vooral: wie gaat er achter de stoel staan? Zo loste barbier en ondernemer Ronald de Bont het op.

Vijf locaties in de stad Groningen telt het knipimperium van Ronald de Bont inmiddels. Zijn eerste eigen zaak, Capelli Haarmode, viert dit jaar zijn 30-jarig jubileum. Dat was en is een salon waar dames en heren geknipt worden. Zijn invloed groeide verder toen hij in 2007 de echte herenkapper, de barbier, weer op de kaart zette. Aan de Westersingel opende hij Barbershop Cuts & Shaves en in de jaren daarna volgden vier nieuwe zaken waar alleen mannen terecht kunnen voor een nieuwe coupe.

Talentenjacht

,,Ik wist zeker dat de barbier ‘het nieuwe ding’ zou worden. De grootste uitdaging voor mij als ondernemer was: wie gaat er achter de stoel staan?”, vertelt De Bont. Mannen gingen voor hun knipbeurt naar een van de legio uniseks haarsalons en op de kappersopleidingen werd weinig aandacht besteed aan het knippen van mannen in het bijzonder. Daarom leidt hij zijn nieuwe medewerkers zelf op in zijn Barber Academy. ,,Het begon in eerste instantie met So you are a barber: een talentenwedstrijd voor jongens met de ambitie barbier te worden.” Zijn zaak De Zwarte Raaf in de Folkingestraat bouwde hij op met vijf jongens uit die opleiding. ’s Ochtends samen timmeren en schilderen en ’s middags het vak leren.

De jongens – en meiden – komen zonder kapperservaring binnen in zijn opleiding. Ze zijn militair of grafisch vormgever geweest, of werkten in een kledingwinkel. De Bont: ,,Mijn strategie is om vijf à zes mensen te verzamelen en direct te testen of ze het vak op drie vlakken in de vingers hebben: het sociale aspect, de hand-oogcoördinatie en het fysieke gedeelte.” Een goede kapper heeft volgens hem in ieder geval talent en de vaardigheden om mensen aan zich te binden nodig. ,,In mijn opleiding probeer ik die balans te vinden tussen de kwaliteit van het knippen, de technieken en het inzicht; en het sociale aspect van het knippen, een goed gesprek kunnen voeren en kunnen meedenken met de klant.”

Master Barber

Het hanteren van de schaar en kam, maar ook die persoonlijke vaardigheden zijn onderdeel van het kappersvak. Bovendien merkte De Bont dat zijn barbiers, eenmaal opgeleid en getraind, een punt bereikten waarop de ambitie groeide om meer te verdienen en meer te doen dan hun rol in dienst van de zaak toeliet.

,,Daarom heb ik in mijn zaken een carrièrepad voor mijn medewerkers. Ze komen allemaal binnen als Junior, dan kennen ze de basis en kunnen ze iemand een gewenste coupe knippen. Tijdens het werk leren ze dingen bij en maken ze promotie tot Barber; op dat moment moeten ze bijvoorbeeld zelf kapsels kunnen bedenken die passen bij het uiterlijk en de persoonlijkheid van hun klant. Als ze het in zich hebben om ook andere barbiers te begeleiden en ze hebben het vak echt in de vingers, dan kunnen ze de laatste stap zetten naar Master Barber. De promoties vieren we natuurlijk met het team, want het zijn echt momenten van groei voor de barbiers”, legt De Bont uit. Daarnaast organiseert hij zo’n zes keer per jaar trainingsavonden. Die geeft hij zelf of hij nodigt mensen van buitenaf uit.

Klanten groeien mee

De groei bij de barbiers doet hem goed, maar dat geldt ook voor de groei bij de klanten. Die groeien als het ware met hun barbier mee. Soms komt er een punt dat de barbier zelfstandiger wil ondernemen en in plaats van in dienst te blijven een stoel wil huren in een andere zaak. De klantenkring die in de jaren als (Junior) Barber is opgebouwd gaat dan met hem of haar mee. Met zo’n focus op de individuele ontwikkeling van zijn medewerkers en studenten houdt De Bont het niveau in zijn winkels hoog. Zijn opleiding is een stuk korter dan de gemiddelde kappersopleiding, maar „het vak snel leren, dat is niet anders dan het neerleggen van een goed fundament”, licht hij toe. ,,Een van de belangrijkste dingen is dat je je zintuigen goed weet te gebruiken: kijken, horen, voelen, praten, doorvragen … Daarop kun je altijd terugvallen als je in een nieuwe situatie komt. Want je bent altijd in contact met de klant.”

‘Ik ben bij Ronald geweest’

Omdat zijn opleiding geen erkende opleiding is, is De Bont gebaat bij een hoog niveau van zijn studenten en in zijn winkels. ,,Mijn studenten moeten het doen met: ‘Ik ben bij Ronald geweest’. De ervaring leert dat dat genoeg is. Een collega zag laatst iemand vertrekken naar een salon in Barcelona en klopte bij De Bont aan met de vraag: ‘Ronald, hest nog aine?’”

Ook als liefhebber van het vak streeft hij naar dat niveau. ,,Als ik 80 ben en mijn handen doen het, dan knip ik nog steeds. Als je het wilt maken in het vak dan moet vanbinnen het vuur branden, dan blijf je altijd scherp en nieuwsgierig.” Zijn missie om de barbier weer op de kaart te zetten was een succes. Nu is het zaak dat die stijl en die traditie behouden blijft.

,,Het gilde overdragen en het vakmanschap bewaken, zo zou je het kunnen zeggen. Daarvoor moet je je ervan bewust zijn dat je een niveau vast te houden hebt. Je bent geen barbier als je niet kunt natscheren of iemand een mooie baard kunt geven, maar trends veranderen ook. We zagen een piek in het klassieke, de old-school, en nu groeit de vraag naar meer styling. Met die ontwikkelingen moet je constant meebewegen.”

Coen Berkhout (Journalist)

Coen Berkhout (Journalist)

Geplaatst op: 10 maart 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.