Niels Postma uit Joure ontwikkelde met Tapp.Online een slimme verpakking die digitaal kan communiceren

Niels Postma uit Joure ontwikkelde met Tapp.Online een slimme verpakking die digitaal kan communiceren

Tapp.Online, het recent opgestarte bedrijf van Niels Postma, stond vorig jaar op technologiebeurs Consumer Electronics Show in Las Vegas. Waarom? Postma ontwikkelde een manier om verpakkingen digitaal te kunnen laten communiceren. De chips die ook in je betaalpas zitten, weet Postma met Tapp.Online mee te laten drukken op papier.

Foto: Tapp.Online

Toen de Jouster van de Consumer Electronics Show terugkwam, moest hij dertig offertes maken. Een dikke maand later kwam corona om de hoek kijken. De economie werd door de pandemie op de rem gezet. Voor Postma betekende dat vooral veel tijd om na te denken. ,,Voordat ik begon, had ik besloten dat ik op alle vragen ja zou zeggen.” Postma kreeg vervolgens een uitnodiging van de ondernemersvereniging in Joure en deed daar een praatje. In de zaal zat een man van HZPC, hij wilde gelijk met Postma spreken.

HZPC en Tapp.Online

HZPC verkoopt pootaardappelen in meer dan negentig landen. Een kwetsbaar product. Voordat ze ergens de grond in gaan, kunnen ze te warm zijn geweest. Dan komt de oogst niet omhoog. HZPC gebruikte voorheen dataloggers om die temperatuur te meten. Die zijn voor eenmalig gebruik en daarnaast zit er kwik, metaal en plastic in de dataloggers. Een enorm afvalprobleem, volgens Postma.

De technologie van Tapp.Online bood een oplossing. Als proef heeft HZPC 1100 grootverpakkingen, of big bags, uitgerust met de technologie van Postma. Die gaan de komende maanden naar Bulgarije, Frankrijk, Italië, Portugal, Servië, Spanje en Turkije. De telers hoeven alleen maar hun smartphone bij de zakken te houden om te weten hoe warm de poters onderweg zijn geworden. Teeladviezen verschijnen vervolgens in hun eigen taal op het telefoonscherm.

In de toekomst wil HZPC ook sensoren voor de luchtvochtigheid en de schokintensiteit in de megaverpakking mee laten drukken.

Het volledige artikel verscheen eerder in Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant en is hier te lezen.

Lees ook:

Corona als boost voor je bedrijf: dit zijn Noord-Nederlandse succesverhalen
Geplaatst op: 11 januari 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.