Corona als boost voor je bedrijf: dit zijn Noord-Nederlandse succesverhalen

Corona als boost voor je bedrijf: dit zijn Noord-Nederlandse succesverhalen

Corona treft ons allemaal. Privé sowieso, bedrijfsmatig zijn de verschillen groot. Dat heeft te maken met pech en geluk, maar ook met kansen zien en pakken. Kansen die lang niet voor elke ondernemer voor het grijpen zijn, kansen die lang niet elke ondernemer ziet. NoordZ zocht er een paar op die dat wél deden. Het is maar een greep uit Noord-Nederlandse succesverhalen.

Mondkapjes uit Groningen

Corona is misschien wel de redding geweest van social impactbedrijf Vanhulley uit Groningen. De ommezwaai naar een meer op B2B-gerichte onderneming afgelopen jaar verliep moeizaam. De reusachtige vraag naar mondkapjes zorgde voor een positieve ommekeer, waar ongetwijfeld meer achter vandaan komt.

,,Ik heb me behoorlijk zorgen gemaakt begin dit jaar’’, vertelt eigenaar Jolijn Creutzberg. ,,Het kost tijd om jezelf helemaal opnieuw in de markt te zetten. Wij zijn bekend als die club vrouwen die van je oude shirt een nieuw boxershort maakt. Maar we willen veel meer en kunnen veel. Dat is niet snel genoeg bekend geworden. En toen kwam de lockdown eroverheen. Een paar van onze vrouwen waren echt bang, orders werden uitgesteld. Ik dacht echt: shit, ik moet de tent sluiten. Totdat we met mondkapjes begonnen.’’

Dat klinkt logisch, maar voor Jolijn Creutzberg ging er nog wel wat nadenktijd overheen. ,,In het begin had je die discussie over schijnveiligheid. Ik wist niet of ik onze naam wel aan mondkapjes wilde verbinden. Die mening heb ik via LinkedIn geventileerd en prompt belden bedrijven me die vanwege de schaarste de gewone mondkapjes die ze altijd gebruiken in de fabriek, of bij de milieudienst niet konden krijgen. Dat was de start.’’

Jolijn Creutzberg, VanHulley – Foto: Mariska de Groot

Vrijwilligers kwamen spontaan helpen in het atelier, waar goed afstand kan worden gehouden. ,,Sommigen zijn gebleven, omdat ze het zo leuk vinden. Vanhulpeys noemen we ze.’’ Mondkapje nummer 50.000 ging onlangs naar intensivist en ‘corona-BN’er’ Diederik Gommers. ,,We hebben bijna het verlies van eerder dit jaar weten goed te maken.’’ Belangrijker misschien is dat de toekomst er weer mooi uitziet. ,,Door de mondkapjes met bedrijfslogo’s krijgen we de reputatie waarnaar we op zoek zijn. Inmiddels maken we van alles voor bedrijven en instellingen, meestal van hun oude bedrijfskleding. Sleutelhangers, tassen, schorten, vlaggen en nog veel meer.’’

Thuiswerkpakketten uit Sneek

Zeldzaam druk was het in aanloop naar de feestdagen bij Yokado in Sneek, leverancier van relatie- en kerstpakketten. En niet alleen rond de inpaktafels. Waar de kerstpakketten normaalgesproken (al lijkt ‘normaal’ een eeuwigheid geleden) met pallets tegelijk naar bedrijven gingen, werden de meeste pakketten in 2020 per stuk hufterproof verpakt en aan de bezorgdienst overhandigd voor de levering aan huis.

Eigenaar Louke Koopman zei, in aanloop naar de kerstdagen: ,,Ik denk dat we uitkomen op zo’n 50.000 kerstpakketten dit jaar. Op topdagen vullen we er 2000 per dag.’’ Dat zijn er niet meer dan in 2019, maar toch is veel anders. De voucher Yobedankt bijvoorbeeld, een top corona-idee. Koopman: ,,Daarmee stellen mensen hun eigen pakket samen bij de lokale middenstand die ze zo dus steunen. Uitkiezen kan gewoon via de webwinkel. Daar is zo veel vraag naar, dat we de inlevertermijn hebben verlengd om drukte in winkels te voorkomen.’’

Louke Koopman, Yokado – Foto: Mariska de Groot

Echte hardlopers zijn de ‘thuiswerkpakketten’, kerstpakketten met erin typische producten die thuiswerkers kunnen waarderen. Een laptoptafel, relax-artikelen, lekkernijen voor tijdens het netflixen. ,,En spelletjes. Die gaan als de brandweer.’’ En dan zijn er nog de brievenbuspakketten, ook een typische uitvinding van nu. ,,Die passen door de bus. Zit zelfs een flexibel flesje wijn.’’

Koopman merkt dat bedrijven meer geld over hebben voor een mooi gevuld pakket. ,,De zomerbarbecue ging niet door, de kerstborrel ook niet. Dus wordt dat budget in een mooi pakket gestoken, een extra bedankje in dit moeilijke jaar. Ook in de zomer vlogen de pakketten al de deur uit.’’

Kuchglas uit Franeker

De crisis die in maart 2020 ontstak, hakte er stevig in bij ondernemers. Ook Gerlof Reijneker, directeur en mede-eigenaar van vlakglasbewerker Steinfort Glas in Franeker, kreeg te maken met uitdagingen. ,,Al snel hadden we een behoorlijke reductie van orders en productieaantallen. De export naar Amerika kwam min of meer stil te liggen en ook in eigen land werden orders doorgeschoven of geannuleerd.’’

Reijneker denkt in oplossingen. ,,Wij zagen al snel dat er een behoefte ontstond aan kuchschermen. En dan niet van die plastic gevallen, maar echte kwaliteit. Dus bedachten we met een houtbewerker uit de buurt mooie producten, glazen scheidingswanden voor in schoollokalen, kantoren, winkels, noem maar op. Die verkochten we via ons online platform voor particulieren, Glazz.nl. Ging meteen leuk.’’

Toen zag hij dat het OV een dik probleem had. ,,De buschauffeurs moeten beschermd zitten, maar een goed product was daar nog niet voor. Het ging nog een beetje met plastic en plakband. Interactie met de chauffeur was niet optimaal, de betaalautomaat voorin niet goed bruikbaar. Daar hebben we dus wat op bedacht.’’

Gerlof Reijneker, Steinfort Glas – Foto: Mariska de Groot

Hij nam contact op met Arriva, toog de volgende dag met karton en een stanleymes naar de remise, en maakte in samenspraak met opdrachtgever en chauffeurs een mal. ,,We hebben ’s nachts nog een proefproduct van glas gemaakt en de volgende dag kon er al mee worden testgereden. Arriva nodigde een groep chauffeurs uit en de RDW om er iets van te vinden, drie dagen later hadden we het definitieve product klaar.’’

Inmiddels heeft Steinfort meer dan 200 verschillende OV-kuchschermen in het assortiment, afgestemd op alle merken en types bus. Van alle bussen in Nederland heeft zo’n 85 procent een Fries kuchscherm, ook trams worden er mee uitgerust en over de grens is ook interesse. ,,Ja, we hebben dat initiële verlies weten te compenseren. Weet je wat misschien wel het belangrijkste was voor het bedrijf? De dynamiek die ermee terugkeerde. Die geeft een enorme boost aan iedereen. Ook omdat we weer extra mensen hebben kunnen aannemen.’’

Andere succesverhalen uit het Noorden:

Webinarstudio op Gronings evenemententerrein

Creativiteit was altijd al de tweede naam van Willem Straat. Hij heeft het nodig dit jaar. Zijn Stadslab op het voormalige Suikerunieterrein in Groningen verloor de core business: optredens. ,,Binnen een dag was alles geannuleerd.’’ Zijn omdenken (een woord dat Straat wel zat is intussen) mondde uit in de bouw van een webinarstudio, die lekker loopt. Pubquizzen komen er ook vandaan. Zijn festival in sit down-stijl was deze zomer een schot in de roos. En nu staat er een commerciële coronatester op het terrein en barst tegelijkertijd de kerstbomenactie los. ,,Dit gaat niet alleen om inkomsten, maar vooral om het gemotiveerd houden van het team.’’

Watter: Drents desinfectiemiddel

Watter uit Assen was al expert desinfecteren. De Drenten bouwen machines die met zout, stroom en water milieuvriendelijke en uiterst effectieve desinfectievloeistof maken, en de hele wereld over gaan. De uitbraak van corona betekende een kleine revolutie binnen het bedrijf. Eigenaren Alfred en Arjen Koop besloten vanuit Assen ook het desinfectiemiddel zelf in de markt te zetten, in de vorm van handgel. Dat betekende een ongekende stroom orders en ook het aanboren van een nieuwe markt: de gezondheidszorg, waar de focus voorheen altijd op de agrarische sector lag.

PlusNauta laat nog altijd samenkomen, maar dan online

Heidagen, cursussen, trainingsdagen, inspiratiesessies. PlusNauta in Sneek bedenkt en organiseert al een kwart eeuw bijeenkomsten en campagnes op de mooiste locaties. Dat kan sinds maart niet meer. ,,We hebben razendsnel geschakeld naar online’’, zegt eigenaar Bram Nauta. Hij bouwde twee studio’s waar trainers, sprekers en coaches online interactief met hun publiek bezig kunnen. ,,Je hebt te maken met andere uitgangspunten. Een voorbeeld? Hoe houd je de focus van iemand die thuis achter zijn beeldscherm zit? Wij zien dit niet als een beperking, maar als een verrijking. Vanaf nu zal de component online vaak een toevoeging zijn als live weer kan. De interactieve mogelijkheden zijn groot.’’ Door de snelle ommezwaai kon PlusNauta een flink deel van het verlies door corona goedmaken.

Sanigo: Groningse desinfectiezuil

In een dag was het model klaar, in drie dagen een bedrijf opgericht en in een week de hele productielijn gereed. Sanigo kan nu duizend desinfectiezuilen per week produceren. De zuil is een idee van de gebroeders Hendriks van dozengroothandel Bonsema Verpakking in Kolham en technische groothandel Delftechniek uit Delfzijl. Sanigo maakt van karton verschillende zuilvarianten en levert ook de bijbehorende desinfectie- en beschermingsmiddelen.

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Geplaatst op: 11 januari 2021

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.