Carver: het duurzame vervoersmiddel van de toekomst?

Carver: het duurzame vervoersmiddel van de toekomst?

We moeten anders denken over het vervoer van de toekomst, vindt Carver-baas Anton Rosier. Vanuit het Noorden wil hij daaraan een slinger geven. Zijn elektrische driewieler rolt sinds een jaar van de band in het oude postsorteercentrum in Leeuwarden.

Foto: Mariska de Groot

Tijdens de eerste lockdown verplaatste de assemblage van de Carver, een elektrische tweezitter (maximum snelheid 45 km/u) die raakt aan een auto, een scooter én een motor, voor 40 procent naar de huizen van de medewerkers. Over thuiswerken in het ‘nieuwe normaal’ gesproken. Dat is nu gelukkig niet nodig, maar het gedeeltelijk thuis in elkaar zetten is wel voorbereid voor het geval er weer een gehele lockdown komt, zegt directeur Anton Rosier.

Flink moeten nadenken over de productie en assemblage is trouwens niet de grootste uitdaging voor de autofabrikant in Leeuwarden in deze sombere periode. ,,We kunnen momenteel geen evenementen organiseren. We missen daardoor de mogelijkheid om bekendheid te genereren en echt contact te hebben met potentiële klanten. Als mensen in de Carver rijden, hebben we een hoge conversie: 25 tot 30 procent.”

Spectaculair rijden in een Carver

De Carver belooft vervoer in en rond de stad vele malen handiger en duurzamer maken. Maar de elektrische driewieler kost 9000 euro, geen klein bedrag, en je koopt natuurlijk geen auto (of scooter, of fiets…) zonder eerst een ritje te maken. Rijden met een Carver is (vooral in de bochten) door het zelfontwikkelde kantelmechanisme best spectaculair, trouwens.

,,Waar we heen moeten is een andere manier van denken over mobiliteit en vervoer”, aldus Rosier. ,,Als je bedenkt wat je écht nodig hebt voor de korte afstanden dan is de Carver niet ‘futuristisch’, maar gewoon ontzettend handig. Bovendien, een nieuwe elektrische Vespa scooter kost 6000 euro en een elektrische auto 27.000.” Die ‘korte afstand’ is minder dan 100 kilometer: de actieradius van de Carver op één accu.

Rosier: ,,Weet je welke afstand de Nederlandse forens gemiddeld aflegt? 19 kilometer. Een Carver volledig opladen gaat met dezelfde stekker als aan de stofzuiger zit en kost slechts 5 kilowatt, dat is 1 euro. Bovendien moet je je afvragen: mag je straks de stad nog in met een auto met verbrandingsmotor?” Veel Nederlandse steden maken inderdaad plannen voor een autovrije (binnen)stad. Nog een voordeel is dat een auto van minder dan een meter breed daar zelden in de weg staat.

Gabber

Daarom maakt Carver ook een bezorg-uitvoering met een laadbak van 500 liter in plaats van een passagiersstoel. Rosier haalt een boekje, volgeschreven met aantekeningen en hersenspinsels, tevoorschijn. Voorin staat een schets van de Carver met een laadbak en daarop het logo van vervoersbedrijf DHL: ,,We bedachten al vroeg dat een bezorgauto waarmee je nooit in de weg staat voor DHL handig is. Door de crisis is deze Cargo in een stroomversnelling gekomen. Hij is heel handig voor apothekers die nu vanwege de crisis medicijnen thuis afleveren, maar net zo goed voor servicemonteurs, en medewerkers in de thuiszorg.” Restaurant Doozo uit Leeuwarden bestelde de eerste zes Cargo’s. De eerste gewone Carver ging naar hondentrimsalon Gabber uit Amersfoort.

‘Tijdens de lockdown assembleerden medewerkers in eigen schuren en garages’

Anton Rosier

Kortom: voor een deel van ons vervoer zijn de Carver en de Cargo een uitstekende oplossing, maar voor andere ritten schieten ze tekort. Dat vindt Rosier prima. Wanneer hij het heeft over ‘anders denken over vervoer’, bedoelt hij dat we ons moeten realiseren dat we niet alles met hetzelfde voertuig hoeven te doen. Natuurlijk hoef je niet met een Carver naar je vakantiebestemming. Een diesel is dan veel voordeliger, hoewel de trein nemen en een auto huren nóg beter is.

Elektrische personenauto’s zijn volgens Rosier ook niet dé oplossing voor alle mobiliteitsvraagstukken. ,,Een Tesla Model S weegt 2000 kilo, waarvan 500 kilo batterij is. Je gebruikt dus 25 procent van je energie om je energie mee te nemen. En je hebt vier zitplaatsen om in je eentje naar je werk te rijden.”

Grootvader

Daarom hoopt hij juist dat er meer toetreders komen in ‘zijn’ markt. ,,Ik hoef geen voorsprong te hebben, de markt is groot genoeg.” Rosier hoopt dat voertuigen zoals de Carver gemeengoed worden en met meer spelers gaat die ontwikkeling simpelweg een stuk sneller. Hij wijst naar een grote sepia foto die in zijn kantoor hangt: ,,Mijn overgrootvader begon hier in Leeuwarden in 1914 met het importeren van Fords. Tijdens de omslag naar rijden met auto’s (in plaats van koetsen) was Ford heel belangrijk. Hij maakte het betaalbaar.”

Als we in de nabije toekomst willen redden wat er nog te redden valt, moeten we volgens Rosier snel nieuwe omslag maken naar fossielvrij vervoer. Het gaat in Leeuwarden echter niet alleen om het verbeteren van de wereld. ,,Wij geloven dat die omwenteling alleen werkt als je iets maakt wat ook echt leuk is (om in te rijden). Als wij vanuit Friesland een aanzet kunnen geven, zou ik dat heel mooi vinden. Dus geniet ik elke dag van waar we mee bezig zijn.”

Coen Berkhout (Journalist)

Coen Berkhout (Journalist)

Geplaatst op: 26 november 2020

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.