De grootste in slimme containerlogistiek

De grootste in slimme containerlogistiek

PARTNERBIJDRAGE | Aan het Van Harinxmakanaal te Leeuwarden is één van de zeecontainerterminals van MCS te vinden. Het haventerrein herbergt een enorme overslagkraan en rijen met gestapelde containers. Het beeld doet denken aan een Hollywood actiefilm. Voor Willem van der Ark, directeur van MCS Full Service Container Logistics is het onderdeel van de aantrekkelijkste wijze van goederentransport.

Wij vervoeren grote hoeveelheden containers van en naar de zeehaven Rotterdam. De binnenvaart is daarvoor de logische keuze. Het binnenvaartschip is een hightech transportmiddel met een hoge vervoerscapaciteit. Één schip vervangt namelijk 100 vrachtwagens. Dat maakt het minder belastend voor het milieu. Bovendien veroorzaakt de binnenvaart geen files en kent het geen geluidsoverlast. Dat is aantrekkelijk, efficiënt en, dat zal ik zo uitleggen, biedt het grote volume dat we op deze wijze kunnen vervoeren voordelen in de haven van Rotterdam. ”

Onze schepen komen altijd op het juiste moment aan

„Je moet altijd op zoek naar wat het beste is voor jouw onderneming. Efficiëntie, kosten, betrouwbaarheid en kwaliteit zijn criteria die je daarbij hanteert. Dat geldt ook voor transport. Onderzoek wat het beste is en doe dat”, zegt Willem.

„Noord-Nederland en het Duitse grensgebied is een agrarisch en industrieel gebied dat meer exporteert dan importeert. Veel van de export loopt via Rotterdam. Wat wij doen is het vervoer van en naar Rotterdam stroomlijnen.” „De Rotterdamse haven groeit ontzettend snel. De nieuwe containerterminals op de Tweede Maasvlakte zijn alweer aan uitbreiding toe. Bij dergelijke volumes is ‘even tussendoor’ of ‘sorry, we zijn iets verlaat’ geen optie. Dergelijke megatransporten kunnen alleen goed verwerkt worden als er een efficiënt regime heerst. Wij leveren grote hoeveelheden, 100.000 containers en meer per jaar, en we zijn bovendien betrouwbaar. Onze schepen komen altijd op het juiste moment aan en leveren wat geleverd moet worden. Dat betaalt zich terug.” Volgens Willem is dat niet alleen de verdienste van MCS. „Uiteraard, wij organiseren het transport, maar de hoge kwantiteit en betrouwbaarheid van ons transport realiseren we samen met onze opdrachtgevers en de vervoerders en binnenvaartschippers die voor ons werken.”

Het bewaren van evenwicht

De kracht van MCS wordt mede vormgegeven door opdrachtgevers, vervoerders en andere stakeholders. „Ik geloof dat iedereen in deze keten inziet dat het succes juist in die gezamenlijkheid te vinden is. Uiteindelijk hebben we allemaal belang bij dat gemeenschappelijke doel. Door gezamenlijk volume te creëren en een betrouwbare partner te zijn, worden de kosten verlaagd en zijn we een verlengstuk van de Rotterdamse haven. Schijnbaar tegengestelde belangen, blijken uiteindelijk het gezamenlijk belang te dienen. Voor ons de schone taak dat zo te organiseren dat niemand teleurgesteld raakt. We moeten scherp blijven, slimme oplossingen vinden voor veranderende eisen om het juiste evenwicht tussen de belangen van verschillende stakeholders te bewaren. Laten we eerlijk zijn, die uitdaging is ook wat ons drijft.”

„Dat wij eigen terminals hebben opgezet, eerst in Meppel en Groningen en sinds 2012 ook in Leeuwarden is vanuit deze gedachte te verklaren. Voor de efficiëntie wil je key points in de keten in eigen beheer hebben. Bovendien kun je hiermee de benodigde schaalvergroting creëren die helpt bij het beter dienen van het gezamenlijk belang.” „Ook hier geldt, we doen dit niet alleen. Als, bijvoorbeeld, onze (dedicated) schippers hun transport verduurzamen met elektromotoren, dan is dat daar ook een onderdeel van”, zegt Willem.

Communicatie in coronatijd

„Overigens doen we meer dan alleen transport regelen. We leveren diensten in het logistieke systeem waar we opdrachtgevers mee ontlasten. Omdat wij daarin gespecialiseerd zijn en met grote hoeveelheden werken, kunnen we ook hiervoor de kostprijs laag houden.”

De medewerkers van MCS richten zich met zorg op hun specialistenwerk. „We gaan hier nooit op de automatische piloot. Dat wil niet zeggen dat we elke dag opnieuw het wiel aan het uitvinden zijn, dat wil wel zeggen dat de praktijk zich niet altijd aan schema’s en modellen houdt. Om de machine geolied te laten verlopen is veel overleg nodig. We merken nu, door de coronamaatregelen, hoe belangrijk face to face communicatie is. Er kan gelukkig veel digitaal. We zien dit als een uitdaging die leidt tot verbeteringen.”

www.mcs-bv.nl

Geplaatst op: 17 november 2020

[GA TERUG]

Er is 1 reactie:

Henk Jongbloed

Friday 20 November 2020 om 19:57

Van planner naar een geweldige directeur. Werd voor 25 jr geleden door rene dale al voorspeld

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.