De visie van Mercedes op elektrisch rijden

De visie van Mercedes op elektrisch rijden

PARTNERBIJDRAGE | Het was Carl Benz die op 29 januari 1886 octrooi nam op de eerste gemotoriseerde auto. De kleine viertaktbenzinemotor kon maar liefst 0,75 pk leveren. Misschien bent u niet onder de indruk. Een topsprinter als Marcel Kittel levert in de eindsprint immers zo’n 2,7 pk. Dat is significant meer. Maar laten we eens kijken naar de innovatieve kracht. De ingenieurs zijn nu in staat een auto met 1022 pk op het circuit te laten rijden. Dat is een grote stap. Toegegeven, die 1022 pk zit niet onder de motorkap van de gemiddelde Mercedes op de weg. Het betreft de F1-versie van Mercedes die met deze enorme pace de Formule 1 races bijna saai maakt. Zelfs Max Verstappen heeft vaak het nakijken.

„Het gaat niet om pk’s, het gaat om de voorlopers rol van Mercedes. Die is zichtbaar in de snelheid van de raceauto van Hamilton, maar vooral bekend is het comfort, de duurzaamheid en veiligheid van onze auto’s”, zegt Onno Rienks, Sales Manager Noord van Wensink Mercedes Benz. „Om de uitdaging met fossiele brandstof op te lossen zetten we in op elektrisch rijden. Wat betekent dat voor een merk als Mercedes?”

Geen stap terug, alleen maar vooruit

„Het uitgangspunt is dat elektrisch rijden niet een stap terug mag zijn. Voor veiligheid, comfort en duurzaamheid streeft Mercedes naar de beste te zijn. De oplossing voor het probleem rondom uitstoot en eindigheid van de fossiele brandstof, moet voor de autorijder ook een verbetering zijn. Elektrisch rijden moet een meerwaarde creëren.” „Uiteraard heeft elk type Mercedes, ongeacht de vorm van aandrijving, dezelfde ontspanningselementen, veiligheidsassistentie en multimediale diversiteit aan toepassingen en gebruiksgemak. Waarin zit dan de meerwaarde van de elektrische of de hybride auto? Op verjaardagsfeestjes hoor je juist negatieve verhalen over dure accupakketten die regelmatig vervangen moeten worden en een lage actieradius.”

De accu van een auto is iets anders dan de accu van je telefoon

Accu’s gaan achteruit en dat gaat snel, is de gedachte. „Veel mensen zien dat de accu van hun telefoon na twee jaar zijn beste tijd heeft gehad, maar de accu van onze auto’s is van een andere orde. Mercedes geeft 8 jaar garantie op de accu. We zien bij de auto’s van de eerste lichting elektrische auto’s dat de accu’s nog gewoon goed zijn. De laadtijd hoeft ook geen probleem te zijn. Een bijna lege accu heb je in 30 minuten opgeladen tot 90%. Genoeg om weer een flink stuk te kunnen rijden. Overigens is dat voor de meeste mensen alleen in vakantietijd interessant. Normaliter rijden we niet zulke grote afstanden in Nederland. Wie overigens nu een elektrische auto koopt en registreert in 2020, krijgt er gratis een oplaadpunt (wallbox) bij.”

Ook wat betreft de actieradius hoeft de automobilist zich niet veel zorgen meer te maken. De EQC 400 SUV, volledig elektrisch, heeft een actieradius van 417 kilometer. „Ik ben realistisch genoeg om te weten dat rijstijl zeker van invloed is, maar ook de sportievere rijder, met radio en airco aan, zal zeker rond de 300 kilometer actieradius behalen.”

Met een glimlach van oor tot oor

‘The best or nothing’ is de ambitieuze slogan van Mercedes. Over wat het beste is, valt natuurlijk te twisten. Persoonlijke voorkeur speelt een rol. Als je van het geronk van een 6-cilinder houdt, zul je niet snel warm lopen voor een elektrische auto. „Tot je erin gaat rijden”, zegt Onno. „Wat mensen telkens verrast, is het koppel van een elektrische auto. Dat betekent dat de acceleratie veel hoger is. Je wordt letterlijk in je stoel gedrukt als je het gaspedaal intrapt. Dat, in combinatie met stilte, los van windgeruis en bandengeluid, is een prachtige ervaring. In die rust word je je opeens bewust van het ‘lawaai’ van, zelfs de hele stille, brandstofmotor. Bovendien rijd je met de wetenschap dat je geen CO2 uitstoot en, voor de zakelijke rijders, de gedachte van slechts 8% bijtelling privé. Dan rijd je toch met een glimlach van oor tot oor.”

www.wensink.nl

Geplaatst op: 16 november 2020

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.