Rediscovery/Anno helpt MKB'ers de wereld te verbeteren én geld te verdienen

Rediscovery/Anno helpt MKB’ers de wereld te verbeteren én geld te verdienen

De coronacrisis maakt van alles duidelijk. Bijvoorbeeld dat ondernemingen die bestaan vanwege aandeelhoudersbelangen en kortetermijnwinstmaximalisatie als eerste aan het overheidssteuninfuus moeten. Wie zijn bedrijf duurzaam – op alle terreinen – de toekomst in wil sturen, moet zichzelf opnieuw uitvinden. En dat kan, met een beetje hulp, bijvoorbeeld van Rediscovery/Anno.

Foto’s door Mariska de Groot

Tony Chocolonely ontstond om Afrikaanse cacaoboeren een beter leven te geven. Het is nu Nederlands marktleider onder de chocolade-aanbieders en maakt miljoenen winst. Blake Mycoskie bedacht schoenenmerk Toms om arme kinderen aan schoenen te helpen. Met elk verkocht paar gaf het bedrijf een paar cadeau aan een hulpbehoevende. Tientallen miljoenen mensen werden zo geholpen, de waarde van het bedrijf loopt richting een miljard euro.

Veranderen moet, maar hoe dan?

De betekeniseconomie. Pas op de term niet te associëren met geitenwollensokken en linksdraaiend veganisme. Met altruïsme en naïeve ideologie heeft het niets van doen, met geld verdienen alles. Al is dat geen doel op zichzelf. Ouderwetse, kapitalistische knaken innen gaat uitstekend samen met goed doen voor de wereld. Dat weten steeds meer ondernemers. Zij zien ook wel dat het een kwestie van tijd is voordat consumenten het gaan eisen. En als we zo doorgaan met het vernielen van de Aarde, komt het moment dat overheden ingrijpen steeds dichterbij. Veranderen moet. De vraag is vooral: hoe dan?

,,We praten er al lang genoeg over. Het is nu tijd om echt wat te gaan doen’’, vertelt Groninger Nick Stevens. Samen met ondernemers Daan Levy (Leeuwarden), Stefan Wobben (Arnhem) en Jos Jacob de Jong (Groningen) richtte hij Rediscovery/Anno op. Het doel: MKB-bedrijven helpen met het aanpassen van hun businessmodel. Zodat die bedrijven weer (of meer) toekomst hebben én beter zijn voor de planeet en haar bewoners. Waarom MKB-bedrijven? Dat zijn er veel, ze zijn de motor van de economie, ze zijn in staat te veranderen, ze zitten met vragen over de toekomstbestendigheid van hun bedrijf.

De ambitie van Rediscovery/Anno

De ambitie van de vier is groot. Ze willen de wereld veranderen. Niet ineens, maar in kleine, doeltreffende stappen. Wobben: ,,Wij zijn vier verschillende ondernemers. Wat ons bindt, is ons perspectief op de wereld. De ecologische en sociale issues van vandaag zijn ronduit dramatisch. Dat kun je niet werkeloos blijven aanschouwen, vinden wij. Ondernemers als we zijn, betekent dat voor ons: mouwen opstropen.’’

Wie die mening deelt, kan aankloppen bij Rediscovery/Anno. Jos Jacob de Jong: ,,Weet je, het probleem is dat het voor de meeste mensen zo’n ver-van-mijn-bedshow is. Het gevaar is ook dat de problematiek met de Aarde zó groot wordt, dat mensen denken: pff, dit is te veel, hier kan ik niets meer aan doen. Als iedereen dat denkt, gebeurt er dus niets. Wij laten ondernemers zien hoe ze kleine stappen kunnen zetten in de goede richting.’’

Die kleine stappen moeten leiden tot een groot resultaat, op meerdere vlakken. Niet alleen schiet onze planeet er wat mee op, ook is de ondernemer gered met een verdienmodel dat wél toekomstbestendig is. Want dat het oude kapitalisme op zijn eind loopt, wordt steeds duidelijker. De Jong: ,,In de coronatijd zag je versneld een verschuiving in de goede richting. Consumenten zijn zich bewuster geworden over welke producten en diensten ze afnemen. Gezondheid is natuurlijk een belangrijk punt, duurzaamheid ook. Aanbieders van producten en diensten moeten vroeg of laat naar de wens van de consument luisteren. Wij zeggen: begin er nu mee. Je kunt beter vooroplopen dan afwachten tot het van buitenaf opgelegd wordt.’’

De heren van Rediscovery/Anno – Foto: Mariska de Groot

Geld verdienen én de wereld redden

Wat leren de vier van Rediscovery/Anno hun MKB-klanten dan? Dat gaat uiteindelijk om het businessconcept. Niet geld verdienen is leidend, maar het redden van de wereld. Wie dat op de juiste manier doet, verdient genoeg geld. Voorbeelden zat. De mannen gebruiken veel design-principes. Daan Levy: ,,We gaan grondig te werk. Stap één is het definiëren van de doelen en ambities. Stap twee is de vertaling naar kleine acties die de boel in beweging krijgen. Zie ons als de reisleider. Tijdens de reis sturen we continu een beetje bij om het bedrijf te helpen in de evolutie naar de volgende fase.’’

,,Het mooie is dat wij dat niet zelf doen. Wij vertellen de waarheid – hoe pijnlijk soms ook – , stellen de scherpe vragen, de ondernemer komt zelf met de antwoorden. Dat is de beste manier om ideeën om te laten zetten in daden. Wij willen geen consult geven dat onder in een la terechtkomt.’’

Zonder hard op de trom geslagen te hebben, werken de vier al bij verschillende bedrijven. Wobben: ,,We helpen problemen oplossen, kansen verzilveren. Altijd in co-creatie. Het mooie is dat wij allemaal verschillende achtergronden hebben. Jos is een aanjager en commercieel denker. Daan weet vanuit oprechte interesse altijd de juiste vragen te stellen om tot de kern door te dringen. Nick heeft zijn ervaring met startups en hun veranderende businessmodellen, en ik houd me al heel lang bezig met ondernemerschap, innovatie, teamontwikkeling en zelfsturing. Met al die eigenschappen samen kunnen we serieus iets betekenen voor bedrijven.’’

Via via

De uitdagingen binnen MKB-bedrijven liggen meestal op één of meer van die vlakken waarin de specialisten op hun best zijn. De Jong: ,,In wezen is het allemaal ontwerpen. Het veranderingsproces, het businessmodel, de hele organisatie.’’ Wobben: ,,Dat zie je vaak, dat het ook een organisatiedingetje is. Je kunt een heel bedrijf alleen van richting laten veranderen als de organisatie goed staat. Ik geef vaak het voorbeeld van de toiletjuffrouw. Heeft zij de ruimte om een goede ingeving te delen binnen het bedrijf? De beste ideeën komen soms uit mensen die al lang binnen de organisatie actief zijn, maar hun mond niet durfden te openen. Dat zijn ook dingen waar we graag serieus naar kijken.’’

Verschillende trajecten lopen nu. Van kleine ondernemers tot grote pretparken: ze weten ons te vinden. Dat gaat via via, een website hebben de vier niet. Dat is bewust. Levy: ,,Wij kunnen ons werk alleen goed doen als er een persoonlijke band kan ontstaan. Dan helpt het als mensen op advies van anderen binnenkomen. In de kring van bekenden om ons heen en hun kennissen is genoeg te doen. Daar beginnen we.’’

Rediscovery/Anno gaat voor een olievlekwerking. Dat is de enige manier om écht wat te veranderen in de wereld. Stevens: ,,Wij zien elk traject als een project met een duidelijk start- en eindpunt. We komen binnen, gaan intensief aan de slag met onze klant, en verdwijnen weer. Het idee is dat die klant vervolgens zelf zijn omgeving aansteekt met onze ideeën en methodes. Die zijn open, die mag iedereen gebruiken. Graag zelfs! Hoe meer ondernemers ervan gebruik maken, des te beter. Het gaat ons om de impact, om het samen veranderen en zo een bijdrage leveren aan een duurzame wereld.

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Geplaatst op: 6 november 2020

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.