Reducept wil kennis van pijnbestrijding voor iedereen, wereldwijd

Reducept wil kennis van pijnbestrijding voor iedereen, wereldwijd

Slechts 1 op de 10 start-ups wordt een succesvol bedrijf. In de afgelopen jaren passeerden een aardig aantal de revue van NoordZ. Hoe staan ze er nu voor? In aflevering 11: Reducept in Leeuwarden.

Foto: Mariska de Groot

Wat doen jullie ook alweer?

Margryt Fennema, mede-oprichter: ,,Reducept biedt een digitale therapie voor mensen met pijnklachten, om thuis die klachten te kunnen verminderen. Dat doen we onder andere met een VR-game, die je via een app op je telefoon of met een wat duurdere VR-bril kunt spelen. Het gaat ontzettend goed en het groeit. Aan de andere kant is ook ontzettend veel werk te doen. Inmiddels zijn de eerste gezonde tekenen dat ons product werkt binnengekomen. Er valt nog wel wat te bewijzen om de groei duurzaam te maken, maar je kunt wel echt zeggen dat er inmiddels een product, een team van al 23 mensen, klanten en dus een bedrijf is ontstaan.’’

Lees hier onze vorige interview met Margryt van Reducept:

‘Ik kreeg van huis uit alle vrijheid’
Hebben jullie de route gaandeweg bijgesteld?

,,Ja, zeker hebben we dat. We zijn van productfocus naar een SaaS (Software as a Service , red.) oplossing gegaan. In het begin focusten we vooral op de VR-oplossing en een training voor je brein. Inmiddels bouwen we achter de schermen aan ondersteuning daaromheen, met een community van gelijkgestemden die elkaar willen helpen en pijnexperts en professionals die hun kennis delen. Je neemt straks een abonnement op Reducept. Daarmee krijg je – naast de game – toegang tot masterclasses en cursussen en kun je interacteren met andere gebruikers. We willen waarborgen dat mensen goed gesteund worden om ermee aan de slag te gaan. We hebben er echt voor gekozen ons sterk te gaan focussen op die patiëntreis.’’

Wanneer is de grote doorbraak?

,,Die komt bij de volgende financieringsronde, waarop we ons nu aan het voorbereiden zijn. Komend kwartaal moeten we de proof points bewijzen. De uitdaging ligt in het optimaliseren van onze patiëntreis. We hebben al bewezen dat ons product goed is en dat er behoefte en betalende klanten zijn. Als we kunnen bewijzen dat we de beste therapie hebben om thuis in te zetten, dan kunnen we schalen. Er zijn meerdere mensen met dat model bezig, maar tot nu toe is dat nog niemand helemaal gelukt.’’

Wat hebben jullie de afgelopen jaren geleerd?

,,Een idee is best aardig. De eerste knuffelfase van een start-up is fijn voor een beetje zelfvertrouwen. De grootste crux is om een product markt-fit te maken. De juiste mensen bij elkaar zien te brengen om dat voor elkaar te krijgen is het allerbelangrijkste dat er is. Mensen zijn echt belangrijk. Vervolgens komt het schaalbaar maken. Je kunt nog zo’n fantastisch idee hebben en de meest intelligente mensen tegenkomen: het is echt een optelsom van mindset en erachter komen dat je als founder te allen tijde zelf het stuur van je schip bent. Van alle gebieden waar je geen snars verstand van hebt als ondernemer, moet je toch elke keer zelf het besluit nemen. Je moet continu bijblijven en blijven leren. Dat vreet en geeft ontzettend veel energie. Daarbij helpt het dat je goede mensen om je heen verzamelt die je kunnen helpen.’’

Hoe ziet de toekomst eruit?

,,Vervolgfinanciering ophalen en met dat geld internationaal schalen. Vanaf de start is de ambitie groot en die houden we erin. Het is altijd ons doel geweest om onze kennis voor iedereen wereldwijd toegankelijk te maken. Dat ligt nog steeds ten grondslag aan hoe we onze strategie bepalen en de service doorontwikkelen. Als we het voor elkaar krijgen, is het een disruptieve manier om de wereld voor iedereen een beetje beter en mooier om in te leven te maken. Dat is het belangrijkste. En daar nemen we alle risico’s voor. We blijven drukken naar het einddoel, al is dat misschien ten koste van wat er al is of wat we nu al kunnen.’’

Karlijn ter Horst (Journalist)

Karlijn ter Horst (Journalist)

Geplaatst op: 14 september 2020

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.

Uitgelicht