Groninger scale-up Klippa, gespecialiseerd in slimme documentverwerking, betreedt de Amerikaanse markt. Meer bedrijven maken een digitaliseringsslag, willen fysiek contact vermijden en Klippa speelt daarop in. Corona blijkt vooralsnog geen probleem te zijn. CEO en oprichter Yeelen Knegtering: ,,De economische setting is voor iedereen slechter, maar voor ons is het juist nu een goede markt.’’
Minder papierwerk, omslachtige documentstromen digitaliseren en automatiseren en minder fysiek contact. Dat is wat Klippa doet. Zo’n digitaliseringsslag biedt voor veel bedrijven – vooral in coronatijd – voordelen, volgens Knegtering. In een land als de Verenigde Staten, waar het aantal besmettingen nog altijd tegenspoedig verloopt, is het automatiseren van documentverwerking dan ook meer dan welkom.
Naast Nederland is Klippa al actief in Duitsland, Frankrijk, Spanje en andere Europese landen. Inmiddels bedient de scale-up duizenden klanten in het binnen- en buitenland. Hoe schat Knegtering de kansen van Klippa in Amerika in? ,,Slimme documentverwerking is een niche. En in Amerika zijn wij de ‘new kids on the block’. Onze software is uniek en daarom zien we genoeg kansen op de Amerikaanse markt.‘’
De eerste stap die Klippa zette was het aannemen van de Amerikaanse Jesus Cruz als business developer. Hij voltooide een master in Internationale Politieke Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen en besloot na zijn uitwisseling in de Martinistad te blijven. Daarna werkte hij in Amsterdam voor Tubble en FactoringVergelijken.
Cruz is bij Klippa verantwoordelijk voor de Amerikaanse markt. Hij focust zich voornamelijk op bedrijven in de boekhouding, de horeca en de bouw. Daarnaast doet hij een marktonderzoek naar het commerciële potentieel van Klippa in Amerikaanse steden aan beide kusten.
Wat zijn de eerstvolgende stappen? Knegtering: ,,Ik kan nog geen namen noemen, maar we zijn nu bezig met de eerste klanten aan de oostkust.’’ En daarna? Een kantoor in Groningen, Amsterdam en Amerika? ,,Dat is wel het doel. Misschien al over een half jaar of jaar.’’
Lees ook:
Hoe gaat het met Klippa, de startup die papieren bonnetjes wil uitroeien?