Jonge Drentse kurkkoning groeit hard in coronatijd

Jonge Drentse kurkkoning groeit hard in coronatijd

Aanpoten is het voor André Nienhuis (27) uit Westerbork. De jonge eigenaar van Kurk24 verhuisde dit jaar naar een veel groter pand (hij moest zijn grote opening vanwege corona uitstellen). Onzekerheid over wat het virus en de maatregelen zouden doen voor zijn nering, sloeg snel om in groot optimisme én hard werken om alle orders op tijd te kunnen versturen.

,,Het is heel druk ja. Ik denk dat je het moet vergelijken met al die bouwmarkten en woonwinkels die juist door de corona veel meer omzet draaien. Dat hebben wij dus ook. Mensen hebben tijd om over hun huisinrichting na te denken. Ze steken een deel van hun vakantiegeld in hun huis.’’ En dus ook in kurk, dat al jaren met een revival bezig is.

Dat is maar goed ook. Door de verhuizing beschikt Nienhuis niet meer over 900 vierkante meter, maar 1700, plus 400 die hij nog achter de hand heeft. De laatste weken verlaat dagelijks meerdere pallet zijn magazijn op weg naar klanten in Nederland, Duitsland en België. Daar zitten kleine artikelen als onderzetters, handtassen en kunstwerken bij. Inmiddels heeft Kurk24 meer dan duizend verschillende producten in de webshop. Allemaal van kurk. Maar het meest gaat het om complete vloeren. En wandbekleding steeds vaker.

Winkel in Westerbork

,,Zeker in het begin van de coronacrisis was het wel onzeker. Ik ben voor een deel hierheen verhuisd zodat ik een veel grotere winkel kon maken. Maar daar kwam natuurlijk he-le-maal niemand. Dat is intussen wel anders, maar ik merk nog steeds dat mensen niet weten dat wij ook een grote, fysieke winkel hebben. We zijn vooral bekend online.’’

Tijdens de crisis is dat een groot goed gebleken. Het aantal bestellingen liep snel op. ,,Dan stuurden wij veel proefstukken voor vloeren en wanden op en beslisten klanten op basis daarvan. Ik vind het heel fijn dat ik ze nu weer in Westerbork kan uitnodigen zodat ze hele vloeren kunnen zien liggen en vergelijken.’’

Kurk24 importeert bijna alle producten uit Portugal, waar de corona hard toesloeg. Dat was wel even een complicerende factor voor Nienhuis’ bedrijf. ,,Onze vaste fabriek van vloeren, rollen, platen en muurbekleding lag een tijd helemaal stil. Gelukkig heb ik een andere fabriek kunnen vinden die nog wel operationeel was. Zo is onze levering aan klanten eigenlijk nooit in gevaar gekomen.’’

Voorraad als investering

Dat komt ook omdat de jonge Drent een groot deel van zijn extra ruimte gebruikt om voorraad aan te leggen. ,,Daardoor kunnen wij altijd snel leveren en dat is echt een grote kracht waarmee we de concurrentieslag winnen. Afgezien daarvan wordt kurk elk jaar meer waard, dus zo bezien is een grote voorraad ook een prima investering.’’

Toen hij 20 was, betrad André Nienhuis de wereld van de kurk. ,,Mijn pa was vloerenlegger en werkte ook met kurk. Ik zag er meer mogelijkheden mee.’’ Dat ging meteen best aardig, maar het grote succes kwam toen een zekere Zweedse meubelgigant het natuurproduct in steeds meer meubelen ging verwerken. Kurk24 groeide hard, Nienhuis investeerde fors in online marketing en de succesformule was geboren.

,,Dat doen we nog steeds. Ik houd het bij, de meeste klanten vinden ons via zoekmachines. Hoewel ik merk dat – zeker met vloeren en wanden – er steeds meer sprake is van mond-tot-mondreclame.

Laatst legden we in Zeeland een hele vloer nadat we niet veel eerder de buren hadden voorzien. Zo gaat het.’’

Dat doen zelfstandige vloerleggers, uitgezocht door Nienhuis. Afgezien van die flexibele schil heeft hij ook een handvol mensen aan het werk in het magazijn en op kantoor. Onder wie zijn eigen vader en moeder, die zo met trots en een beetje ongeloof de groei van de zaak van hun zoon op de voet volgen.

Online zijn er meer aanbieders van kurken producten. ,,Vaak zijn het online woonwinkels die kurk erbij doen. Die hebben natuurlijk niet heet assortiment dat wij hebben. En ze kunnen ook niet zo snel leveren. Dat geldt ook voor de specialistische online kurkwinkels. Maar wat ons echt anders maakt, is dat we onze winkel erbij hebben, waar je kunt ruiken en voelen. Dat voordeel gaan we nu nog meer uitbuiten, is mijn doel. De mensen durven steeds vaker weer te komen. We hebben ook ruimte zat om anderhalve meter afstand te bewaren.’’

Lees ook:

Twintiger uit Westerbork is kurkmeester van Nederland
Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Geplaatst op: 27 juli 2020

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.