De Lelylijn kan een flinke boost betekenen voor de economie van het Noorden. Dat staat in het rapport van rijk en regio. Wel is verstedelijking van het Noorden nodig om de lijn goed te benutten.
Het rapport is woensdag op aandringen van het Noorden naar de Tweede Kamer gestuurd. Met de nieuwe spoorlijn ben je in 85 minuten (in plaats van 120) in Amsterdam-Zuid wanneer je in Groningen opstapt. De lijn loopt van Groningen, via Drachten, Heerenveen, Emmeloord en Lelystad naar Almere en vervolgens Amsterdam. De aanleg van de Lelylijn zou 22.500 reizen per dag kunnen opleveren.
Voor het rapport werd er onderzoek gedaan naar een snellere verbinding tussen het Noorden en het Westen. Betere buslijnen bieden geen reistijdswinst. Het versnellen en verbeteren van het bestaande spoor kost daarnaast mogelijk meer dan het aanleggen van de Lelylijn, volgens het rapport.
In het rapport wordt uitgegaan van enige verstedelijking van het Noorden. De lijn is immers nodig om veel reizigers te benutten. Zo’n 100.000 nieuwe woningen moeten er hiervoor bij komen in het Noorden. In dat scenario groeit Groningen bijvoorbeeld van 205.000 naar 340.000 inwoners. Drachten groeit dan van 50.000 naar 84.000 en Heerenveen van 40.000 naar 90.000. Of deze groei wenselijk is, moet in overleg met de inwoners van het Noorden besproken worden.
Lees het hele verhaal hier, bij Dagblad van het Noorden