Corona is ook crisis voor Drenste Streekproducten

Corona is ook crisis voor Drenste Streekproducten

Hoe Maakt U Het:

Vanwege de coronacrisis is het dezer weken niet mogelijk om de rubriek Hoe Maakt U Het te organiseren. In plaats daarvan vragen we al eerder geportretteerde maak-ondernemers hoe ze omgaan met de crisis, wat Corona voor impact heeft en hoe ze de nabije toekomst zien.

Een mokerslag is de coronacrisis voor Drentse Streekproducten. Het bedrijf van de Zuidlaarder bakker Haaye Feenstra zag zijn omzet voor een heel groot deel verdampen sinds alle maatregelen zijn opgelegd. ,,We moeten het hebben van toerisme en de groothandel, en beide takken liggen op hun gat.’’

Feenstra maakt op grote schaal kniepertjes die hij onder het label van Drentse Streekproducten verkoopt. Dat label is ook de naam van zijn groothandel in allerlei producten uit Drenthe en een beetje Groningen. Met zijn konditorei annex ijssalon en pannenkoekenrestaurant gaat het al even matig om de bekende redenen. ,,Heel veel medewerkers krijgen werktijdverkorting. Het is stil. Je zou er bijna depressief van worden.’’

Lees ook:

Drentse kniepertjes rollen van de ambachtelijke band

Drentse Gelukspot

Dat doet Feenstra niet. ,,Gelukkig krijg ik nog wel íets binnen, via de bakkerij. En verder is het vooral een kwestie van schakelen, vooruitkijken, op zoek gaan naar kansjes.’’ Met de paasdagen bijvoorbeeld, bezorgde hij heel wat pakketten in de regio. ,,Voor Moederdag hebben we ook weer wat moois bedacht, een prachtig pakket met streekproducten, eveneens aan huis bezorgd. Van dat soort dingen moeten we het nu even hebben.’’

Nog zo’n leuk idee: de Drentse Gelukspot. ,,Het doet wat denken aan van die berichten van kleinkinderen voor hun grootouders die je wel in de krant ziet. Wij hebben dat in de vorm van een pot vol lekkere dingen die je kunt laten bezorgen, met een mooi kaartje eraan.’’

Anderhalve-meter-economie

Daar zitten de kniepertjes uiteraard ook in. Al zijn het er niet zo veel dat de productielocatie op de verdieping boven de bakkerij weer op volle toeren moet draaien. ,,Ze zijn vrij lang houdbaar gelukkig. Maar als het straks weer aantrekt en de vraag komt terug, dan gaan we zonder problemen weer draaien.’’ De ondernemende bakker denkt al een tijdje na over de verhuizing en vergroting van zijn ‘kniepertjesfabriek’. ,,Die gedachten zijn niet weg, maar daar is het nu niet de beste tijd voor natuurlijk.’’

Intussen neemt Feenstra de gelegenheid de baat om de nabije toekomst in beeld te brengen. ,,We zijn bezig in de konditorei en het restaurant. De entree is wat vergroot, we zetten de tafels verder uit elkaar. Allemaal in voorbereiding op de anderhalve-meter-economie. En ja, nu we toch dicht zijn, maken we alles ook weer even wat mooier.’’

En zelfs zijn er nog wel kansen in deze barre tijden. ,,Tja, ik merk dat ik nu tijd heb om met nieuwe mensen te spreken, meer aan de wat koudere acquisitie te doen dus. Daar kan best een en ander uitkomen. Misschien niet nu meteen, maar dan wel als de ergste crisis voorbij is.’’

Geplaatst op: 21 april 2020

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.

Uitgelicht