Uitzendkrachten ook dupe van corona: 'Ondernemers, steun elkaar'

Uitzendkrachten ook dupe van corona: ‘Ondernemers, steun elkaar’

Ondernemers en zzp’ers, maar ook uitzendkrachten, worden hard geraakt door de coronacrisis. Voor Wies van ’t Slot, DGA van uitzendplatform 365Werk, was de afgelopen week een ramp. Klussen in de horeca en schoonmaak vielen grotendeels allemaal weg. Toch weet zij voor een deel van haar medewerkers werk te vinden, bijvoorbeeld bij het distributiecentrum van Droginet in Winschoten.

,,In twee dagen tijd zijn wij 60% van onze omzet kwijtgeraakt. Klussen in de horeca, evenementenbranche en in de schoonmaak gaan allemaal niet meer door.’’ Maar lonen doorbetalen van uitzendkrachten, dat moet 365Werk wel, zegt Van ‘t Slot. ,,We kunnen geen facturen sturen naar de bedrijven, dus moeten we voorfinancieren.’’ Door de nieuwe maatregelen van het kabinet betekent dit voor Van ’t Slot 100% uitbetalen, 90% terugkrijgen.

Met de kleine marges die uitzendbureaus pakken, is de huidige situatie dus enorm problematisch.

Lees ook:

In gesprek met Wies van ’t Slot van 365Werk

‘Aantal werkloze uitzendkrachten is een megaprobleem voor het UWV’

Het bedrijf van Van ’t Slot heeft zo’n 5000 uitzendkrachten in het bestand. Landelijk werken er zo’n 800.000 mensen via een uitzendbureau. Ongeveer de helft daarvan heeft geen vast contract en krijgen daarom niet doorbetaald. Wanneer zij geen werk meer hebben, dan worden zij doorverwezen naar het UWV. Zo ook bij 365Werk. ,,Die mensen krijgen maar 75% van hun laatst verdiende loon uitbetaald. Terwijl mensen met een contract nog 100% krijgen. Ik vind dat verschil triest.’’

Maar hoelang gaat het duren voordat het UWV uitbetaald? Dat vraagt Van ’t Slot zich af. Honderdduizenden mensen zitten namelijk zonder werk. ,,Het UWV wordt nu opgezadeld met een megaprobleem.’’

Door het wegvallen van klussen in de schoonmaak, horeca en evenementenbranche zitten er zo’n 1000 uitzendkrachten van 365Werk thuis zonder werk. Bij sommige uitzendbureaus melden 150 zzp’ers zich voor elke nieuwe dienst die wordt aangeboden, aldus Van ’t Slot.

‘In deze bizarre tijden moeten ondernemers creatief zijn en medewerkers flexibel’

Juist in deze bizarre tijden is het voor een ondernemer noodzaak om te zoeken naar oplossingen. Daarbij hoort ook dat medewerkers, vooral bij uitzendbureaus, zich flexibel opstellen. Bij 365Werk wist Van ’t Slot voor zo’n veertig horecamedewerkers een vervangende klus te vinden bij Droginet in Winschoten. Droginet verzorgt voor online webshops, veelal drogisterijen, de verzending van bestellingen. Droginet heeft het extreem druk door het coronavirus en heeft het werkproces moeten aanpassen. Het bedrijf begint nu met nachtdiensten om een inhaalslag te kunnen maken en de werkdruk te verdelen.

Vrijdagavond gaat er een bus met uitzendkrachten van 365Werk naar Winschoten om nachtdiensten te draaien bij Droginet in Winschoten. 365Werk betaalt en regelt het vervoer. Van ’t Slot: ,,Ik heb woensdag met Brenda Warmels, de directeur van Droginet, gesproken en vannacht gaan onze uitzendkrachten al aan de slag.’’ Op deze manier steunen beide ondernemers elkaar én hebben er weer een aantal mensen werk. ,,Als het vrijdagnacht goed bevalt en Droginet heeft ons vaker nodig, dan heeft die groep medewerkers van 365Werk de komende tijd een klus erbij.’’

William Zijlstra (Journalist)

William Zijlstra (Journalist)

Geplaatst op: 20 maart 2020

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.