Elfsquad: marktleider met minimale concurrentie

Elfsquad: marktleider met minimale concurrentie

Slechts 1 op de 10 start-ups wordt een succesvol bedrijf. In de afgelopen jaren passeerden een aardig aantal de revu in noordz. Hoe staan ze er nu voor? In aflevering 7: Elfsquad in Drachten.

Wat doen jullie ook alweer?

Wessel de Haan, commercieel directeur: ,,We maken productieconfiguratiesoftware – dat is er eentje voor Scrabble, haha. Als je een Tesla koopt, kun je die zelf helemaal samenstellen. Zo’n configurator ontwikkelden wij voor de mkb-maakindustrie in Nederland; bedrijven die een complex maakproduct hebben dat op de klant afgestemd moet worden, maar dat te complex is voor verkopers om te verkopen. Mass customization, dus. Een verkoper klikt de machine bij elkaar en daar rolt een prijs uit, zonder inhoudelijke productkennis te hoeven hebben. En het is zo gemakkelijk, dat dealers er ook mee kunnen werken. Eigenlijk is het automatiseren aan de voorkant. En een foutloze invoer zorgt voor foutloze uitvoer, dus voor minder kosten.’’

Lees ook:

Pionieren: Start-up Elfsquad: Verkopen met een algoritme

We leerden jullie kennen als Elfskot. Hebben jullie onderweg de route op nog meer plekken bijgesteld?

,,Onze inzet was grote machinefabrieken, maar we werken nu ook voor veel kleinere bedrijven die bijvoorbeeld garagedeuren of transportbanden maken. En de naam: dat klopt. We zijn ons aan het voorbereiden op internationalisering. Dan red je het met ‘Elfskot’ niet, want dat resoneert niet in het buitenland. We wilden al eerder internationaliseren, maar pas in de afgelopen maanden is de applicatie geoptimaliseerd voor de Nederlandse markt. We wilden eerst in Nederland marktleider worden. Als je je thuiswedstrijd niet kan winnen, dan win je een uitwedstrijd ook niet.’’

Wat hebben jullie de afgelopen periode geleerd?

,,Dat het voor eventuele grote partners interessant is om Elfsquad als onderdeel van een totaaloplossing te bieden. Een naadloze koppeling met partners hebben is van belang, dus. We kunnen kleinere bedrijven goed helpen, maar bij grotere bedrijven is configuratie slechts een deel van het vraagstuk. We hebben zeker wel een idee van de juiste route, maar zijn geen experts. Zo werken we bijvoorbeeld al samen met Exact en traden we onlangs toe tot het partnerprogramma van Microsoft.’’

Hoe ziet de toekomst eruit?

,,De komende periode willen we (potentiële) partners nog beter meekrijgen in het bieden van die totaaloplossingen. Zo willen we bijvoorbeeld Elfsquad beter integreren in bestaande applicaties van partners, want klanten willen gemak en alles op één plek. De koppeling van Elfsquad met die systemen is al goed, maar integreren is voor de klant nog beter. Bovendien willen we meer gebruik maken van het verkoopnetwerk van partners, omdat er vaak een veel concreter vraagstuk ligt. We zien dat er vaak een latente behoefte voor een configurator is, die je alleen als je aan tafel zit boven water kunt halen.’’

En wanneer is de grote doorbraak?

,,Ik denk dat die het afgelopen jaar was. We hebben behoorlijk voet aan de grond gekregen. 2020 is het jaar van grote groei. We willen marktleider worden. Concurrentie is er, maar niet veel. Die zitten vaak in een ander prijssegment en zijn meestal duurder dan Elfsquad met dezelfde functionaliteiten. Internationaal ligt de grote kans in Amerika. Daar zijn veel grote configurators, maar niet voor het mkb. Het hangt af van hoe we alles kunnen optimaliseren dit jaar.’’

Elfsquad
Elfsquad, met, de camera inkijkend, Wessel de Haan. Foto: Pepijn van den Broeke


Karlijn ter Horst (Journalist)

Karlijn ter Horst (Journalist)

Geplaatst op: 28 februari 2020

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.