Je nagels gelakt én zakelijk advies bij Brendd

Je nagels gelakt én zakelijk advies bij Brendd

Een drieling zette het leven van Korien Thiewes op z’n kop. Ze veranderde van merkstrateeg naar ondernemerscoach die nagels lakt. Het bleek het beste wat haar overkomen is. Business is booming.

Toen ze hoorde dat ze zwanger was van een drieling dacht ze: hoe combineer ik het moederschap (van liefst drie kinderen) met mijn bedrijf? Want stoppen met ondernemen was geen optie voor Korien Thiewes uit Haren. Je bent ondernemer of je bent het niet.

Adviseur en nagellakker

Als ze nu terugkijkt op dat moment, voelt het alsof ze de jackpot heeft gewonnen. ,,Het zette me aan het denken over wat ik echt belangrijk vond. Als persoon en als ondernemer. Fulltime werken zat er niet in, maar ik wilde ook niet thuis blijven zitten.” Haar besluit om drie dagen te blijven ondernemen, plaatste haar voor twee vragen: ,,Als ik maar drie dagen heb, wat wil ik dan echt doen? En welk voorbeeld wil ik geven?” Ze veranderde haar businessmodel en werkt nu drie dagen in de week als adviseur en coach voor vrouwelijke ondernemers. En ze lakt nagels.

Tegelijkertijd, zelfs, in haar kantoor bij Hashtag Workmode in Groningen, een all female co-working space aan het Damsterdiep. Dichtbij haar nieuwe publiek, merkt de verslaggever op. ,,Wees gerust, ze bijten niet”, zegt Thiewes lachend. ,,Ik weet trouwens zeker dat mannen hier ook wel een bureau mogen huren, maar we kregen tot nu toe geen verzoek.”

Lees ook:

Hashtag Workmode biedt werkplek voor enkel vrouwen

Terug naar de business. Thiewes begon in 2013 met haar bureau Brendd. ,,Toen hielp ik ondernemers met het vormgeven van hun merk. Brand design, dus. Dat deed ik altijd met plezier en met veel passie, maar er was toch ook een gevoel van: is dit het nu? Ik kon er destijds niet echt de vinger op leggen, maar wat ik miste is het aandacht geven aan de ondernemer achter het merk. Een voorbeeld: voor een horecaondernemer ontwierp ik een tof merk. Hij investeerde veel en we zetten echt van top tot teen een gaaf concept neer. Maar toen ik na de zomer keek hoe het met het bedrijf was, vond ik er niks van terug. Blijkbaar had hij niet doorgezet of was hij afgehaakt. Dat vond ik zonde. Zo blijkt maar weer dat het heel belangrijk is dat je als ondernemer je hart volgt.”

Nageltrutje van Brendd

Zelf gooide ze in november 2018 het roer om. De naam van haar bedrijf veranderde niet, de ondertitel wel: Brendd. brain & nails.

Sit back and polish | Ga je de kant op die je op wilt gaan?’, staat op de andere kant van het visitekaartje. Zakelijk advies geven tijdens het nagels lakken werd het nieuwe businessplan. ,,Zo zeg jij het. Ik zeg het liever zo: ‘Wat ik doe, is vrouwelijke ondernemers helpen de beste versie van zichzelf te zijn’”, pareert Thiewes. ,,Je kan het zien als ‘communicatiepro wordt nageltrutje’, maar dan ben je vooral bezig met de verwachtingen van anderen. Ik bedoel: ik moet er ’s ochtends mijn bed voor uitkomen, dus doe ik iets wat ik verdomd leuk vind.”

Bovendien is het nagels lakken de methode, niet het product, legt Thiewes uit. Ze is geen coach die tegenover je gaat zitten en dan vragen stelt. Ze koppelt het advies aan een leuke, fijne handeling. ,,Dan blijft de informatie beter hangen en het zorgt voor een ongedwongen sfeer.” In die setting is het oogcontact niet geforceerd (er zijn nagels te bewonderen) en de aanraking schept een band.

Volgens Thiewes ontstaat een meditatief moment waarin de inspiratie en de ideeën vanzelf gaan stromen. Natuurlijk is het een must dat de coach een goede gesprekspartner is en de juiste vragen stelt, maar dat is aan Thiewes wel besteed. ,,Waar kreeg De Cock (die van de serie Baantjer) zijn eureka-moment? Aan de bar in de kroeg! Als je ontspannen bent, juist dan vind je de nodige inspiratie – en die ontspanning schep ik met deze methode.” Op z’n minst vertrek je bij Brendd met mooie, verzorgde nagels. ,,En als je twee weken na ons gesprek naar je handen kijkt, vind je die inspiratie hopelijk nog een keer terug.”

De nagellakmethode van Brendd

De nagellakmethode, om het maar even zo te noemen, werkt. Ze verdient er goed mee en heeft het plan om dit jaar op te schalen en passief inkomen te generen. Thiewes: ,,Ik ben vorig jaar november begonnen … Als het niet zou werken, zou ik hier niet meer zitten. Hoewel, ik werk drie dagen per week en help zo’n tien ondernemers per maand. Op jaarbasis is mijn impact dus niet zo groot.”

Haar missie – ,,die moet op een T-shirt passen dat je wilt aantrekken” – is ‘minder druk, meer chill’. En dat voor zoveel mogelijk mensen. ,,Wat ik vooral doe, is vrouwen bewuster en meer ontspannen laten ondernemen. We razen door de wereld en gunnen onszelf geen kans voor stilstand en reflectie, terwijl juist daar de antwoorden liggen. Ik kreeg die kans dankzij de drieling. Een aantal klanten van mij kreeg die kans omdat ze een burn-out kregen. Als ik hen vraag of ze die liever niet hadden, dan zeggen de meesten ‘nee’.”

Ontspanning en advies op afstand

Hoe gaat Thiewes dat moment van ontspanning en advies, wat ontstaat als ze met ondernemers in gesprek gaat, op afstand creëren? Dat is de crux. ,,Ik denk dat ik een manier heb bedacht om die kwartjes niet alleen hier aan tafel, maar ook bij mensen thuis te laten vallen. Dat moment van rust en ontspanning ontstaat natuurlijk ook als je zelf je nagels lakt. Door nagellak in combinatie met een podcast te verkopen, kan ik – en dat hoop ik echt – meer mensen, niet alleen ondernemers, bereiken en ze een stukje gelukkiger maken.” Schaalbaar kunnen ondernemen en het passieve inkomen zijn natuurlijk ook mooi meegenomen.

Of het zo lukt haar ‘sleutel tot succes’ met het grote publiek te delen, moet nog blijken. Maar ze heeft een visie: ,,Over vijf jaar help ik duizenden vrouwen in Nederland meer bewust te zijn en op een slimmere en leukere manier te leven. En over tien jaar? Fuck it, je visie mag bold zijn. Over tien jaar zitten we in New York City.” Er is volgens Thiewes maar één manier om erachter te komen of dat gaat lukken: ,,Door je ideeën de wereld in te slingeren en ze uit te voeren. Maar je visie mag best veranderen naarmate je bedrijf én je leven zich ontwikkelt. Je weet nooit wat er op je pad komt.’’

Brendd. Eigenaar Korien Thiewes.
Korien Thiewes, Eigenaar Brendd. foto: Pepijn van den Broeke.
Geplaatst op: 12 februari 2020

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.