Hoe Maakt U Het (HMUH):
Ondernemingen blijven soms onder de radar van het grote publiek. Deze rubriek toont bedrijven waar Noorderlingen mooie, opmerkelijke of onverwachte dingen maken.
Let komend weekend even op tijdens de wedstrijden van de Eredivisie. Vooral als de camera inzoomt op de reservebank. Goede kans dat daar spelers comfortabel zitten in een Belieff, een in Groningen bedachte en gemaakte warmhouddeken. Of eigenlijk: een warmhoudzak, want je stapt erin en trekt hem dicht met een koord. Vijftien profclubs in Nederland en België maken er gebruik van. Niet alleen in het topvoetbal zijn ze te vinden. In de zorgsector zijn ze al een tijdje gewaardeerd door rolstoelgebruikers en binnenkort bestel je ze ook gewoon voor thuis.
,,Dit jaar hebben we er tussen de 800 en 900 gemaakt’’, vertelt Rick van Geloven uit Groningen. Hij is de bedenker en eigenaar van het bedrijf. ,,De standaard zwarte dekens worden in China gemaakt, de specials in Sappemeer. Dan heb je hebt over andere kleuren, borduursels, logo’s van voetbalclubs en sponsors, dat soort dingen.’’
Dat gebeurt bij sociale werkplaats BWRI, waar ook samples van nieuwe producten tot stand komen. ,,De kwaliteit is echt heel hoog hier’’, zegt Van Geloven. ,,En de mensen heel toegewijd. Zij zijn ook trots als ze één van hun dekens op televisie zien tijdens een voetbalwedstrijd.’’
Jan Hummelen bijvoorbeeld, houdt zich bezig met het snijden van de stof. Hij rekent Rick van Geloven fijntjes voor dat hij iets meer stof nodig heeft om de voetenzakken efficiënter te kunnen snijden. Werkplaatsvoorvrouw Agnes Penning kijkt ook graag mee. ,,Hier wordt echt meegedacht. Onze producten en werkwijze worden beter door het commentaar van de mensen. Die verbeteringen voeren we vervolgens ook weer door in China.’’
Belieff is zo’n onderneming die ontstond uit een persoonlijke behoefte. Rick van Geloven voetbalde onder meer bij Veendam, ACV en Borger. Door kwetsbare knieën belandde hij steeds meer op de reservebank. ,,Dat was soms stervenskoud. We trokken moonboots aan in een poging warm te blijven. Toen wist ik al dat ik daar iets aan wilde doen.’’
Samen met de moeder van een vriend die in het bezit was van een goede naaimachine, bedacht hij zes jaar geleden het eerste model, dat hij ook pitchte in televisieprogramma ‘Het beste idee van Nederland’. ,,Dat was één deken voor de hele bank. Dat werkte dus niet. Als er één gaat juichen, heb je een probleem.’’
Hij schaafde, struinde stoffenmarkten af en kwam tot een product dat hij als pilot bij voetbalclub Cambuur mocht inzetten. ,,Dat ging via Christa Overdijk-Lups, een dame met een naaiatelier in Veendam. Zij verwees me later ook door naar BWRI, waar ik haar nog steeds dankbaar voor ben.’’
In de jaren erna werd langzaam maar zeker de ideale combinatie van stoffen gevonden: softshell voor de buitenlaag en fleece binnenin. Intussen was Van Geloven vooral de boer op om zijn Belieffs te slijten. ,,Onderweg groeiden de ideeën wat er allemaal nog meer mee zou kunnen. Dat begon met de skybox in Heerenveen en de Championslounge van Ajax, maar ik wilde meer, ook buiten het voetbal.’’
Een kennis in een rolstoel liet hem realiseren dat de zorg een prachtige doelgroep is. ,,Dat is echt anders, hoewel het product in wezen identiek is. Het verschil is dat we van business to business verschoven naar business to consumer. Dat betekent dat de klanten ook naar ons toe begonnen te komen, via onze eigen webshop of die van Bol en Amazon.’’
De volgende stap in het bedrijf ligt op datzelfde pad. ,,Komend jaar komen we met een uitgebreide collectie voor mensen thuis. Op de bank, of buiten onder de overkapping, noem maar op. We bieden ook elektrische verwarming in de dekens aan, ook ideaal voor rolstoelgebruikers. Je kunt de losse heater op de plek in de deken bevestigen waar je hem zelf graag wil.’’
De afgelopen jaren groeide de productie en omzet van Belieff jaarlijks. Rick van Geloven vindt het tijd om ook over de grens te gaan kijken. ,,Ik heb altijd gezegd, ik stop ermee als ik geen nieuwe ideeën heb met dit product en afgeleiden ervan. Nou, dat punt heb ik nog lang niet bereikt.’’
De vorige HMUH gemist?
HMUH: Noru Kozijnen in Ruinen: twee bedrijven, één gezin