Het Groningse Parkos groeit als kool en wil marktleider worden

Het Groningse Parkos groeit als kool en wil marktleider worden

Parkos won een Gazellen Award, had een top 10-positie in de Deloitte Fast 50 en groeit hard: 1234% in vier jaar tijd. Het Groningse boekingsplatform voor parkeerplekken bij luchthavens gaat dus erg lekker: ze zijn inmiddels actief in 12 landen, op 75 verschillende vliegvelden en bij 600 parkings. Wat is hun geheim? We gaan in gesprek met Arne Bos, medeoprichter van Parkos.

Wat doet Parkos nou precies?

Arne Bos: “Bij Parkos kun je als klant veilig en goedkoop een parkeerplek bij een vliegveld boeken. Daarbij staan gemak, vertrouwen en prijs hoog in het vaandel. Het moet voor de klant makkelijk te boeken zijn, ze moeten erop kunnen vertrouwen dat hun auto goed terecht komt, en het moet niet te duur zijn.”

Lees ook:

Technology Fast 50 nomineert 7 noordelijke bedrijven

Jullie groeien enorm hard. Waarom is er blijkbaar zoveel behoefte aan jullie platform?

“Toen we vijf jaar geleden begonnen was de markt voor parkeren bij luchthavens heel slecht. Er waren veel misstanden in de branche, en de officiële parkeerplaatsen waren heel duur. Daar zagen we een kans. Dus toen begonnen we door lokale parkeerplaatsen in contact te brengen met klanten die wilden parkeren. Dat sloeg aan.”

Af en toe komt in het nieuws dat mensen hun auto beschadigd of met veel meer kilometers op de teller terugvinden na het parkeren bij Schiphol. Hoe voorkom je dat?

“We hebben verschillende methoden. Als er een melding komt, gaan we in gesprek met de parking waar het is gebeurd. En soms geven we gps-trackers mee aan klanten. Als willekeurige mensen dan met de auto gaan joyriden dan weten we dat. En als dat gebeurt op een bepaalde parking, dan is het exit voor die parking. De parkings weten wel dat we dat doen, maar ze weten niet welke klanten we een tracker meegeven.”

Wat zijn de grootste obstakels als je een parkeerboekingsplatform hebt?

“Vooral het begin was lastig. Het is een kip-en-ei-verhaal: parkeeraanbieders hebben klanten nodig, maar die hadden we in het begin niet, dus konden we niet meteen iets voor ze betekenen. En als je geen parkeeraanbieders heb, kun je ook geen klanten die willen parkeren aan je binden. Maar we zijn aan het begin gewoon naar Schiphol gereden, zijn het gesprek aan gegaan en hebben ons aangesloten bij een aantal lokale parkeeraanbieders. Maar het is voor hen wel een kans: ze hebben bijvoorbeeld hun parkeerterreinen en lokale shuttlebusjes goed op orde, maar online is het minder. Dat pakken wij op.”

Willen jullie nog verder groeien?

“Ja, we willen marktleider worden. Grote partijen gaan namelijk alleen maar groter worden. Als je nu een webshop wil beginnen voor boeken of kleding: succes tegen Bol.com en Zalando. We hebben nu de kans marktleider te worden, maar dan moet je ook snel groeien. We zijn nu net begonnen in de Verenigde Staten, met zes luchthavens in totaal.”

Lees ook:

Gronings Parkos opent na Australië nu ook in Amerika

En naast de VS zitten jullie ook in Australië. Wordt dat allemaal vanuit Groningen aangestuurd?

“Ja, we zitten hier met veertig man op kantoor. Maar dat zijn niet allemaal Nederlanders: het gaat van Spanjaarden naar Italianen tot Australiërs. En we zijn ook veel op reis: een collega is net terug uit Australië. En we gaan binnenkort weer naar Frankrijk, want daar liggen nog volop kansen.”

Geplaatst op: 5 december 2019

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.