De waterontharder: het Noorden is er dol op

De waterontharder: het Noorden is er dol op

Waterontharders. De meeste lezers van Noordz zullen er van gehoord hebben. Ze blijken namelijk nogal een noordelijk ding te zijn. Er zijn in het Noorden veel aanbieders, maar ook opvallend veel consumenten die er gebruik van maken.

Minder kalk in het water betekent een zachtere huid, zachter haar, minder zeepgebruik, minder aanslag in badkamers en aan apparaten. De voordelen zijn apert. Het is iets dat steeds meer consumenten aanspreekt. Het is bepaald niet abnormaal dat een installateur bij de bouw of verbouwing van een huis de mogelijkheid van een waterontharder ter tafel brengt.

De grote jongens in het Noorden zien de commerciële mogelijkheden al lang in. Amysoft in Leek, Aquacell in Joure, Remon in Leek, Marum, Dalfsen, Ospel en Duitsland en dan nog aanbieders als Van Meerendonk in Stadskanaal, Alpine in Wildervank en zo is er nog een flink aantal kleinere spelers.

De waterontharder: een noordelijk fenomeen?

De waterontharder is nogal een noordelijk fenomeen, lijkt het wel. En dat terwijl het water in ons landsdeel qua hardheid niet boven het landelijk gemiddelde uitsteekt.

Die opmerkelijke combinatie is er een van toeval en marktomstandigheden. Vooral de rol van de installateurs, die vaak dienst doen als ‘vertegenwoordiger’ van de ontharders, is een voorname. ,,Van hen moeten we het tot op zeker hoogte hebben’’, zegt Nanne Zuidema.

Hij begon twintig jaar geleden samen met zijn broer Amysoft. ,,Een waterontharder is best duur. Het kost tijd en moeite om mensen uit te leggen dat het geld de aanschaf waard is. In het Noorden zijn installateurs bereid dat er in te steken. In het Westen, waar de installateurs het toch al veel te druk hebben, veel minder. Zeker in de crisistijd zag je dat dat verschil opliep.’’

Familieleider Aquacell is marktleider

Toch is de rest van het land met een sprint bezig om het verschil in te lopen. Aquacell is de marktleider. Het familiebedrijf dat dik twintig jaar geleden in Oudehorne met waterontharders begon, plaatst ze al jaren in het hele land. Esther Dijkstra, tweede generatie in het bedrijf, ziet nog een grote groei komen. Het bedrijf liet zich de afgelopen maanden bepaald niet onbetuigd in de landelijke media.

“Ik denk dat de tijd er rijp voor is. We zijn verhuisd naar een groter pand in Joure en zijn klaar voor de grote groei. Die landelijke reclames op radio en tv is iets wat we tien jaar geleden al eens aan de keukentafel tegen elkaar zeiden: als we dat toch eens voor elkaar zouden krijgen… Nu is het zo ver en gaat het echt hard.” Het bedrijf verwacht dit jaar zijn 30.000ste klant te verwelkomen.

Waarom wil iedereen opeens een waterontharder?

Hoe kan het dat schijnbaar iedereen opeens een waterontharder in huis wil, terwijl tien jaar geleden nog amper iemand het erover had? Marcel de Vries denkt dat het een sneeuwbaleffect is. Hij is manager van de afdeling waterontharders van Remon. “Het is opvallend hoe snel het gaat. De aanbieders poppen overal op. Webwinkels verkopen ontharders, badkamerwarenhuizen, installateurs die het erbij doen. We zitten in een goede tijd, waarin mensen weer geld hebben voor extra comfort. Dat is een belangrijke verklaring. Net als de mond-tot-mondreclame. Iedereen die een ontharder heeft, spreekt er positief over. Omdat wij al sinds 1979 groot zijn in waterbehandeling en de potentie ook zagen, was het een logische stap om een gespecialiseerde tak rond de innovatie en ontwikkeling van waterontharding op te zetten’’

Het is een olievlek die zich uitbreidt, voor een groot deel vanuit het Noorden, waar vraag en aanbod het snelst bij elkaar kwamen. In steeds meer nieuwbouwhuizen wordt al rekening gehouden met de installatie van een ontharder. De ontharders zelf nemen toe in verschijningsvorm, om in alle typen huizen terecht te kunnen. De handel in zout voor in de ontharders floreert als nooit tevoren. Met de toenemende concurrentie is het voor de grote jongens in deze business zaak zich extra te onderscheiden. Dat is best lastig omdat hun systemen in wezen op hetzelfde principe gestoeld zijn: hars haalt kalk uit het water, een zoutoplossing spoelt periodiek de hars schoon. Alle grote partijen laten hun apparaten in het buitenland bouwen, in Amerika, Engeland of Duitsland. Allemaal hebben ze eigen installateurs met kennis van zaken, in tegenstelling tot andere aanbieders op het web.

Waterdruk in plaats van stroom

Aquacell doet veel aan marketing en hamert op de klantbeleving en klantwaardering, te zien aan de grote serviceafdeling. Maar het bedrijf onderscheidt ook in een ander type product. Esther Dijkstra: ,,Ons systeem werkt op waterdruk. Daar heb je geen stroom voor nodig zoals de systemen van veel van onze concurrenten, dus ook geen stopcontact in een vochtige kruipruimte. Het grote voordeel is dat er minder kapot kan gaan en we dertig jaar garantie kunnen geven. Oh, en ons hars is van een kwaliteit die veel langer meegaat.’’

Esther Dijkstra van Aquacell
Esther Dijkstra van AquaCell. foto: Pepijn van den Broeke

Amysoft opende niet zo lang geleden – als enige van de grote bedrijven – een grote showroom, langs de A7 in Leek. Nanne Zuidema: ,,Het idee daarachter is simpel. We merkten dat klanten het eerst willen zien, proeven, voelen. Dat kan hier en ik kan zeggen dat het een goede keus is geweest de showroom te bouwen. Je kunt nog zo veel vertellen en cijfers tonen, maar zien is pas echt geloven.’’

Familiebedrijf Remon maakt volgens Marcel de Vries het verschil in de vorm van kennis over en ervaring in waterbehandeling. ,,Ons bedrijf begon als specialist waterbehandeling, veertig jaar geleden al. Al die ervaring gebruiken we om ontharders steeds beter te maken. Bovendien hebben al onze adviseurs – ze rijden continu door het hele land – veel kennis en passie. Niet alleen als het aankomt op ontharders, maar vooral ook op de installatie, op het hele watersysteem in huis. Dus kunnen ze het beste advies geven.’’

Dure grap

De markt van waterontharders is zo groot, dat het aantal aanbieders van allerlei pluimage snel toeneemt. Algemeen erkend wordt dat de ontharders met hars goed werken. Maar die kosten wel wat. Ergens tussen de 1500 en 2500 euro. Vanwege die prijs is de markt van alternatieven eveneens aan een stevige opmars bezig.

Het bekendst zijn de magneten, die beloven kalkaanslag aan te pakken. Voor minder dan 100 euro heb je er één. Uit testen blijkt dat ze kalk in leidingwater inderdaad in kleinere stukjes kunnen opbreken. Maar alle kalk krijg je er niet mee weg.

Zuidema: ,,Ook door dit soort concurrentie is het voor ons extra belangrijk dat we blijven uitleggen hoe ontharding werkt. Ik vind het niet erg. Het houdt ons scherp.’’

Fabeltjes over de waterontharder

Dat uitleggen is een wezenlijk onderdeel van de dagelijkse praktijk voor alle grote aanbieders. Al hun sites bevatten vragen en antwoorden, meestal vooroordelen en fabels die uit de weg worden geruimd.

Dijkstra: ,,In het verleden is er op het internet van alles geroepen. Dat je lichaam de kalk nodig zou hebben, dat koperen leidingen zonder kalk zouden oplossen. Allemaal onzin, heeft onderzoek van TNO in opdracht van AquaCell uitgewezen. Het probleem is dat die fabels altijd op het web blijven rondzwermen. Volgens mij heeft een ontharder maar één nadeel. Je raakt gewend. Als je een keer in een hotel komt zonder ontharder, doucht het gewoon niet zo lekker meer. Wie een goede ontharder heeft, wil nooit meer anders.’’

Lees ook:

[BRANDED] Verlost van kalkaanslag
Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Geplaatst op: 27 september 2019

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.