Hoe gaat het met Klippa, de startup die papieren bonnetjes wil uitroeien?

Hoe gaat het met Klippa, de startup die papieren bonnetjes wil uitroeien?

In 2015 dacht startup Klippa: papieren bonnetjes, dat kan echt niet meer. En dus begonnen ze met hun missie om bonnetjes te digitaliseren. Maar hoe staat het ervoor met hun strijd tegen het papier? Een gesprek met CEO en co-founder Sven Yeelen Knegtering.

Lees ook:

Met Klippa verdwijnt de papieren bon

Wat doen jullie ook alweer?

Sven Yeelen Knegtering: ,,We zijn oorspronkelijk begonnen met een oplossing voor de bergen papieren bonnetjes. We vonden de papieren kassabon niet meer van deze tijd. In eerste instantie ontwikkelden we een scantechnologie. Na het fotograferen van een kassabon haalde de technologie de data eruit. Dat was de eerste versie. Maar je had nog steeds de papieren kassabon. En achteraf vonden we het maar raar: eerst haal je data uit een computer om het op een bon te printen, en diezelfde data moet iemand anders vervolgens in zijn digitale boekhouding invoeren. Zodoende kwamen we bij de digitale kassabon. De door ons ontwikkelde software kan een bon bij een kassa digitaal naar de klant sturen. Zo hoef je niet onnodig te printen en blijft alle data gewoon digitaal.”

Dus jullie hebben gaandeweg de route bijgesteld?

,,Wat Klippa nu is, is een brede dienstverlener op digitaliseringsgebied. Eerder waren we ‘de digitale kassabon-startup’. Inmiddels hebben we ons productportfolio wat gediversifieerd. We doen nu ook veel op het gebied van digitaliseren van facturatie- en declaratieprocessen. Als een bedrijf een inkoopfactuur ontvangt, moet het vaak worden overgetypt en goedgekeurd door diverse mensen in de organisatie.

,,Daarna gaat het de boekhouding in. Het is vaak een handmatig proces. Onze software ontvangt de factuur en roteert hem langs verschillende medewerkers die er iets van moeten vinden. Vervolgens zet het een boekingsvoorstel klaar voor de financiële afdeling. Met één druk op de knop boeken zij hem in de administratie.”

,,Zo zijn we nu eigenlijk twee verschillende bedrijven. We hebben het digitale kassabonconcept en zijn een bedrijf dat goed is in dataextractietechnologie. Dat laatste werd Klippa, en de tak met de kassabon heet Klippa Digibon. We hebben beide uit elkaar getrokken; een splitsing voor de korte en lange termijn gemaakt. Op korte termijn draaien we inkomsten door digitaliseringsproducten in de administratieve sector te leveren. Op de lange termijn willen we de digitale kassabon uitrollen.”

Eind 2017 verwachtte je in het eerste halfjaar van 2018 een make- of breakpoint. Zijn jullie inmiddels doorgebroken?

,,We hebben een grote groei doorgemaakt met Klippa, maar met Digibon duurt het langer dan we hadden gedacht. Wel maakten we met Digibon continu progressie en dat doen we nog steeds. Zo komt er binnenkort een grote lancering, maar het gaat langzamer dan we eind 2017 verwachtten. Klippa is succesvol, maar de digitale kassabon is nog niet zo succesvol geworden als dat we in ons hoofd hadden. We kunnen dan ook gerust stellen dat de Digibon nog niet echt is doorgebroken.”

Waar ligt dat aan?

,,Je kunt mooie technologie ontwikkelen, maar mensen moeten ook klaar zijn voor datgene wat jij gemaakt hebt. Het hebben van een oplossing maakt nog niet dat mensen daar direct en per sé gebruik van gaan maken.”

Geen make-, maar ook geen breakpoint dus.

,,Destijds zei ik al: ‘Als men niet wil veranderen, dan houdt het op. Maar eens gaat het gebeuren, de vraag is alleen wanneer’. Wij zijn overtuigd van Digibon en gaan nu opnieuw de markt op. We hebben een marketingcampagne ontwikkeld met een veel beter verhaal rondom het waarom achter Digibon. Ook het hele milieuaspect brengen we hierin onder de aandacht. Hoe gek is het eigenlijk dat we nog steeds werken met kassabonnen en al dat papier?”

Lees ook:

Fikse investering in de digitale kassabon van Klippa

Wat heb je van de afgelopen jaren geleerd?

,,Er zijn vele lessen geweest, maar de belangrijkste is wel het goed en duidelijk vertellen van je verhaal. Het gaat niet alleen om een product maken, maar ook om het heel sterk kunnen vertellen wat het eigenlijk is en waarom het zo werkt. Je moet mensen meenemen in het proces van jouw product. Daarnaast is doorzetten een wijze les en tegelijk mijn grootste ondernemerstip. Dingen kunnen veel langer duren dan je hoopt, maar dat betekent niet direct dat het geen toekomst heeft. Daar kunnen vele redenen achter liggen, of die nou bij jezelf liggen of bij derden. Het heeft veel tijd nodig voordat mensen je specialisme in iets erkennen én dat mensen in de markt jou kennen.”

Hoe ziet de toekomst er nu uit?

,,We blijven werken als twee losse bedrijven met beide een eigen route. Met Digibon streven we naar impact en verandering, terwijl we ons met Klippa vooral richten op groei en nieuwe klanten. Binnenkort volgt zoals gezegd een grote lancering rondom Digibon, daarna moet die doorbraak wel komen.”

Bekijk ook:

In gesprek met Yeelen Knegtering, CEO & Co-founder KlippaCast
Jasper de Vries (Journalist)

Jasper de Vries (Journalist)

Geplaatst op: 16 september 2019

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.