Groningse onderzoekbureaus groeien als kool

Groningse onderzoekbureaus groeien als kool

Drie Groningse bureaus prijken in de deze week in vakblad Marketing Tribune gepresenteerde top 50 van marktonderzoekbureaus. Dat is een lijst op basis van omzet en FTE. Het gaat om Store Support (26), KIEN PanelWizard (29) en ZorgfocuZ (37).

De drie bureaus vallen op in een lijst die wordt gedomineerd door bedrijven uit het westen van het land. Voor alle drie is de Groningse achtergrond diepgeworteld, maar allemaal sloegen ze hun vleugels inmiddels uit in de Randstad, en – in het geval van Store Support – ook daarbuiten.

,,Dat is simpelweg omdat daar de meeste klanten zitten. Dat is de reden dat we een kantoor in Haarlem openden’’, zegt Steven Noordam van KIEN, het bureau voor panelonderzoek dat hij twintig jaar geleden als economiestudent van de Rijksuniversiteit Groningen begon. ,,Maar de operatie is en blijft in Groningen. Dat is voor ons de ideale plek, waar we altijd al die tijd al ons callcenter hebben. Hier heb je kundig personeel, de banden met het onderwijs ook.’’

Haarlem, Utrecht, Antwerpen

Store Support, specialist in mystery guest-onderzoek en het verbeteren van klantbeleving, werd opgericht door drie bevriende studenten aan de Hanzehogeschool en heeft Groningen ook nog altijd als vertrouwde basis. Arjen van Hijum: ,,Onze klanten zitten nu eenmaal meer en meer in het westen. Daarnaast is Amsterdam voor bepaalde functies de beste plek om nieuwe collega’s te vinden. Operationeel gezien wordt het meeste werk uitgevoerd vanuit Groningen.’’

Store Support opende twee jaar geleden nog een kantoor, in Antwerpen. ,,Dat heeft alles met onze internationale ambities te maken. Als je het hebt over de groei van ons bedrijf in termen van omzet, dan zou ik zeggen dat we het hardst gaan met de verdieping richting consultancy die we hebben gemaakt. ’’

ZorgfocuZ heeft een soortgelijke ontwikkeling doorgemaakt. Het onderzoekbureau begon als uiting van het valorisatieprogramma van Sociologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Robbert Klein Koerkamp: ,,Wij zijn goed in het meten van cliëntervaringen en beleidsonderzoek en richten ons op de zorg- en welzijnssector. We onderzoeken vooral ziekenhuizen, ouderenzorgorganisaties en gemeenten die sinds een paar jaar immers ook zorgaanbieder zijn.’’ De universiteit is nog steeds van belang vanwege de kennis en het talent. Vanwege de snelle groei nam het bureau ook een kantoor in Utrecht in gebruik.

40.000 panelleden klaar

Opvallend is dat de drie snelle groeiers uit Groningen ieder een heel eigen manier van werken hebben. Store Support is specialist in klantbeleving en de inzet van mystery guests voor onderzoek. Van Hijum: ,,We begonnen ooit met mystery shopping en hebben in ons in de loop der jaren steeds meer verbreed. Nu bieden we het hele spectrum van advies rond klantbeleving en beleving van medewerkers. En daar zit voor ons ook de harde groei in, in de verdieping in de relatie met onze klanten.’’

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Robbert Klein Koerkamp

Robbert Klein Koerkamp (ZorgfocuZ). Op de foto bovenaan het artikel: Arjen van Hijum (Store Support)

KIEN PanelWizard doet marktonderzoek op basis van een groot panel. Noordam: ,,We hebben te allen tijde 40.000 Nederlanders klaar staan aan wie we de meest uiteenlopende vragen kunnen stellen. Dat doen we bijvoorbeeld voor media, voor reclamebureaus. En we hebben sinds kort een toffe tool, die volgens mij voor nog meer groei volgend jaar gaan zorgen. Hij heet Factsnapp en het is een tool om razendsnel meningen te peilen. Stel, je vergadert over een nieuw concept en vraagt je af of je de goede kant op gaat. Dan zet je een vraag uit via die tool naar onze 5000 aangesloten leden en zo ongeveer real time krijg je antwoord en kun je verder met je vergadering. Is uniek, nieuw en heeft een grote potentie. Helemaal gemaakt in Groningen.’’

Ons kent ons

ZorgfocuZ onderzoekt aan de hand van uitgekiende vragenlijsten wat cliënten in de zorg vinden van van alles en nog wat. Van hun behandeling, de wachttijd, de expertise van de behandelaar en zo meer. ,,We begonnen met zorginstellingen, maar sinds de decentralisaties in 2015 zijn gemeenten heel belangrijk als opdrachtgevers. Twee jaar geleden bedienden we er 20, vooral in het Noorden, nu zijn het er negentig tot Limburg en Zeeland aan toe. En volgend jaar bedienen we naar verwachting meer dan 100 gemeenten. We worden daarnaast ook steeds meer gevraagd om advies, omdat wij inmiddels zo veel expertise op dit gebied hebben. Dat wordt ook een groeifactor de komende tijd.’’

Ook fijn aan het Noorden als vestigingsoord: je kent elkaar. Steven Noordam: ,,We zitten in heel verschillende markten en weten wat we aan elkaar hebben. Als ik een vraag krijg waarvan ik denk, dat is meer iets voor Store Support, dan zet ik het daar uit. En andersom.’’ Arjen van Hijum: ,,We spreken elkaar en weten elkaar te vinden als dat nodig is. Dat werkt wel zo prettig.’ Ook Robbert Klein Koerkamp sluit zich hierbij aan: “Door de verschillende expertises te clusteren kunnen we als Groningse bureaus synergie bieden en onderscheidend zijn”.

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Geplaatst op: 21 december 2018

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.