Groeiende markt voor plastic ritsen van Zippak

Groeiende markt voor plastic ritsen van Zippak

Wie kent ze niet, de drukstrips in bijvoorbeeld een hersluitbare zak borrelnoten of hondenbrokken. Zippers heten ze. Ze rollen bij wereldspeler Zippak uit Winschoten in groten getale van de band. Bedrijfsleider Harry Nap vertelt.

Wat doet Zippak precies?

,,We maken zippers: een soort rits voor hersluitbare verpakkingen. De zippers zijn er in allerlei formaten. De meesten gaan naar diervoeders; ze zitten bijvoorbeeld in zakken honden- en kattenvoer uit de supermarkt. Eigenlijk moet je het zo zien: de zipper bestaat uit een mannetje en vrouwtje, die je in elkaar klikt. Eén been en twee benen, haha. De beentjes niet te ver open laten staan, anders valt het derde been eruit. We moeten aan allerlei voorgeschreven internationale kwaliteitseisen voldoen. Je hebt ook sliders, die lijken op een gewone rits. Die maken we niet. We produceren zo’n 24 miljoen meter zipper per maand. In de zakken gaan stripjes van 20 tot 30 centimeter, niet meer. Soms zelfs nog kleiner. Kun je nagaan hoeveel zakjes je daarmee kunt bedienen.’’

Weten jullie dat jullie een wereldspeler zijn?

,,Jazeker! We zijn wereldmarktleider. Er zijn echt heel weinig andere bedrijven die van dit soort sluitingen maken. In Europa weten we dat er een paar concurrenten zijn. Eén zit in Polen. Daar zijn ze qua kennis nog niet zo ver zijn als wij hier. We leveren aan veel klanten, overal ter wereld. Australië, Rusland, China, Libanon. Overal gaat het naar toe. Zippak Winschoten BV is een onderdeel van de Amerikaanse holding ITW. Vanuit hier wordt niet geleverd aan Amerika of Canada. Daar hebben ze drie fabrieken. Vanuit vervoersoogpunt is Winschoten een goede uitvalsbasis naar Oost- en Noord-Europa. We hebben momenteel genoeg capaciteit en kunnen nog flink uitbreiden. Maar we zijn in Winschoten met een heel klein personeelsbestand: zeventien in totaal. In de grootste fabriek in de VS draaien ze zestien tot achttien verschillende lijnen. Daarnaast zijn er nog twee fabrieken: één in Engeland en één in Brazilië.’’

Hoe ziet de markt eruit?

,,Het zijn vooral diervoeders en producenten van etenswaren. Borrelnootjes, blokjes kaas, geraspte kaas. Vershoudzakjes doen we niet zo vaak. Daarvoor gebruikt men nog kleinere zippertjes. Wat we steeds vaker zien, is levering aan de medische markt. En het is ongelooflijk hoe onze markt blijft groeien.’’

Wat maakt jullie een wereldspeler?

,,De concurrentie is niet extreem groot. In de VS maakt Zippak dit al vijftig tot zestig jaar. Daar hebben ze destijds gelijk patent op aangevraagd. De kennis is simpelweg het verst bij ons. Ik weet dat de concurrent in Polen de markt probeert los te krijgen, maar dat lukt niet vaak. Bij ons wordt constant gecommuniceerd. Iedere dag is er een overleg met Engeland, over wat geproduceerd moet worden, kwaliteit, klachten en samples. De lijntjes zijn kort.’

Wat verwacht je van de toekomst?

,,Ik weet wel zeker dat duurzaam geproduceerde zippers er gaan komen. En ik zie de markt nog wel verder groeien. In 2003 begonnen we hier met twee lijnen. We groeien ongeveer 7 tot 8 procent per jaar. We kunnen de klanten bijna niet bijhouden. Je ziet het gebruik momenteel steeds meer. Maar of het product een levensduur heeft voor de komende vijftig jaar? Dat weet ik niet. Het is plastic.

Je hoort dat wattenstaafjes uit de handel moeten. Hoe zit het dan met zippers?

Ik weet dat Zippak in de VS wel bezig is met het ontwikkelen van duurzaam geproduceerde stripjes, dus ik verwacht dat we daar het komende jaar mee aan de slag gaan.’’

Een wereldspeler is een bedrijf dat in eigen regio redelijk onbekend is, maar een internationale markt bedient. Dit bedrijf is opgespoord door Innovatiespotter, de bigdata-analist voor innovatief Noord-Nederland.

Zippak, Harry Nap

Fotografie: Pepijn van den Broeke


Dit artikel verscheen op donderdag 8 november 2018 in ons magazine NoordZ. Magazine nabestellen?

Karlijn ter Horst (Journalist)

Karlijn ter Horst (Journalist)

Geplaatst op: 3 december 2018

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.