Mr. Chadd is geen antwoordenboek

Mr. Chadd is geen antwoordenboek

Via een app ondersteunen ze scholieren met huiswerk. De Groningse startup Mr. Chadd wil meer. Bijvoorbeeld tijdens de les docenten ondersteunen. Founder Jan Kuipers legt uit.

Wat doet Mr. Chadd precies?

,,Mr. Chadd is – heel kort gezegd – huiswerkbegeleiding voor middelbare scholieren. Scholieren kunnen vanaf half 10 ’s ochtends tot half 10 in de avond met inhoudelijke vragen over hun huiswerk via de app bij ons terecht. De werking is eenvoudig: de scholier opent de app en klikt op ‘stel een vraag’. Vervolgens kiest hij het vak en typt direct de vraag in. Dan wordt de vraag aangeboden bij al onze coaches die op dat moment binnen dat vak beschikbaar zijn. De eerste coach die de vraag accepteert, pakt hem op.”

,,We werken met universitair geschoolde coaches. Als coach moet je in minstens drie vakken kunnen ondersteunen. We zijn zeker geen antwoordenboek. Stapsgewijs geven we uitleg. De gebruiker moet het uiteindelijk zelf snappen en ook kunnen. Binnen tien seconden ben je altijd aan het chatten met een coach en binnen vijf tot zeven minuten heb je de uitleg gekregen die je nodig hebt om weer verder te kunnen gaan met je huiswerk.”

Loopt het naar verwachting?

,,Jazeker. Op dit moment hebben de 148.000 middelbare scholieren die een account hebben aangemaakt. Toen we begonnen, werkten we met openingstijden buiten de reguliere schooltijden om. Vanaf april dit jaar zijn we echter ook onder schooltijd open. We willen toe naar een situatie dat scholieren ook tijdens hun lessen met vragen bij ons kunnen en mogen komen. Dat we echt de leraar ondersteunen om de vragen die in de klas leven te beantwoorden en een digitale klassenassistent worden. We draaien nu een pilot bij de Groningse mbo-instelling Noorderpoort. 5500 scholieren hebben daar de app via hun school aangeboden gekregen en mogen van de leraren in de klas hun vragen aan ons stellen.”

Wat zijn de grootste obstakels voor Mr. Chadd?

,,Dat we werken met twee doelgroepen: de scholieren en hun ouders. De kinderen moeten ons kennen, voordat we de ouders gaan markten. Scholieren snappen het idee en de app snel, terwijl je ouders er nog best veel over moet vertellen. De gebruiker is niet de betaler. De marketingboodschap naar ouders toe moeten we finetunen.”

Wanneer is de grote doorbraak?

,,De pilot bij Noorderpoort was voor onszelf wel een echte doorbraak. Maar onze echte doorbraak moet nog komen: dat is wanneer Mr. Chadd permanent in het curriculum is opgenomen.”

Jan Kuipers, Mr. Chadd

Fotografie: Pepijn van den Broeke


Dit artikel verscheen op donderdag 11 oktober 2018 in ons magazine NoordZ. Magazine nabestellen?

Jasper de Vries (Journalist)

Jasper de Vries (Journalist)

Geplaatst op: 31 oktober 2018

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.