Eigenaar coffeeshop vreest voor ontslagen door 'staatswiet'

Coffeeshop-eigenaar vreest voor ontslagen door ‘staatswiet’

Van de dertien coffeeshops in Leeuwarden staan er twee tegenover elkaar in de Korfmakerstraat: De Os en coffeeshop Miami. Ze zien elkaar niet als concurrent.

Ondernemer Gerrit-Jan ten Bloemendal (57) is een van de vijf eigenaars van De Os. ,,Concurreren op prijs kan eigenlijk niet. De belastingdienst gaat er van uit dat onze brutoprijs honderd procent winst is, dan kun je niet veel met je marge. Bovendien werken we met andere leveranciers dan de Miami.”

,,Elke shop differentieert zich op een andere manier. Door het product, het personeel, de muziek die er gedraaid wordt en de sfeer. Op die manier komen we niet in elkaars vaarwater. Eigenlijk is de coffeeshopmarkt stabiel in Leeuwarden. Wanneer de regelgeving hetzelfde blijft denk ik dat over vijf jaar de zaken nog grotendeels hetzelfde lopen als nu.”

Wetsvoorstel

Óf die regelgeving hetzelfde blijft, is nog maar de vraag. Er ligt op het moment een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer over het reguleren van de ‘achterdeur’, de productie en levering, van de coffeeshops.

Lees verder onder de foto.

coffeeshop

Gerrit-Jan ten Bloemendal voor De Os, op de achtergrond coffeeshop Miami. FOTO ARNE ROEST

Strop voor coffeeshop

Ten Bloemendal ziet dat niet zitten. ,,Ik verwacht dat het een strop wordt voor de shops. Onze achterdeur regelen, dat willen we wel. Maar niet op deze manier. Het idee is dat wij wiet geleverd gaan krijgen in zakjes van 5 gram. Die zakjes mogen wij dan verkopen.”

Consequenties

Dat heeft volgens de eigenaar drie consequenties: ,,We zullen geen zaken meer kunnen doen met onze eigen leveranciers. Ook ben ik bang dat er dan ontslagen vallen onder onze medewerkers, omdat er minder te doen is. En er mag dan geen hasj meer verkocht worden, alleen wiet. Moet je je voorstellen dat er bij coffeeshop Miami geen Maroc (Marokkaanse hasj, red.) meer verkocht mag worden. Dat is ondenkbaar!”

‘Werkgevers vrezen dat het regelen van de achterdeur banen gaat kosten’

Mohammed Baddouri, bedrijfsleider van coffeeshop Miami, kan het zich ook maar moeilijk voorstellen. De 41-jarige zit al sinds zijn achttiende in het vak. Hij heeft negen medewerkers in dienst. ,,Miami zit sinds 1988 op deze plek, en net als Gerrit-Jan heb ik alle ontwikkelingen meegemaakt. Van geen regelgeving naar bijna een normale onderneming. De Os beconcurreren doen we niet, we hebben een ander klantengroep.”

Flexibiliteit

Ondertussen wijst Ten Bloemendal hoe een fout geparkeerde klant direct wordt weggestuurd door een medewerker. Hij hamert tijdens het gesprek op de handhaving die de shops zelf uitvoeren, waarom? ,,Het bijzondere aan een coffeeshop is dat je gesloten kan worden vanwege overlast. En als er een minderjarige in je pand wordt aangetroffen moet je direct drie maanden dicht. Dat is een enorm bedrijfsrisico met zoveel werknemers. Het verklaart ook waarom we huren, zelfs na twintig jaar: de flexibiliteit.”

Hoe wordt er omgegaan met het aankoop- en gebruiksgedrag van de klanten? Baddouri: ,,Soms zie je klanten die je langer kent afglijden, dat brengt wel een verantwoordelijkheidsgevoel.” Ten Bloemendal: ,,Je zult altijd mensen hebben die je niet in je winkel wil. Maar als het om verslavingen gaat, er zitten hier genoeg klanten die een biertje per dag drinken. Die zijn volgens de definitie alcoholist.”

Geplaatst op: 1 augustus 2018

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Je e-mailadres wordt niet bij je reactie gepubliceerd. We verwerken je reactie alleen om je eenmalig op de hoogte brengen van plaatsing of afwijzing van je reactie. Je naam wordt alleen geplaatst bij de reactie. Deze wordt verder niet verwerkt.