Olympische sporters moeten Noorden als groene waterstofeconomie profileren

Olympische sporters moeten Noorden als groene waterstofeconomie profileren

Olympische sporters moeten Noorden als groene waterstofeconomie profileren

De Nederlandse sporters die in 2020 deelnemen aan de Olympische Spelen in Japan gaan Nederland, en het Noorden van ons land in het bijzonder, onder de aandacht brengen als groene waterstofeconomie van de toekomst.

Sportkoepel NOC*NSF en Gasunie hebben de handen ineengeslagen voor een campagne. ‘Missie Oranje – van hier tot Tokyo’, zoals de slogan van de campagne luidt, moet het Nederlandse bedrijfsleven internationaal op de kaart zetten op het gebied van waterstof. De Nederlandse Olympische deelnemers, vaak aangeduid als Team NL, zullen zich voorafgaand en tijdens het sportevenement waar mogelijk bedienen van waterstoftechnieken. Hierbij moet onder meer gedacht worden aan vervoer en huisvesting.

Spelen van de waterstof

Ook gaan ze de duurzame energiedrager promoten. ,,Team NL is bij uitstek geschikt als drager van de missie die wij hebben”, aldus woordvoerder Michiel Bal van Gasunie. Dat voor de Olympische Spelen is gekozen, lijkt een vrij logische keuze. De Spelen in Tokyo worden namelijk ook wel de ‘Spelen van de waterstof’ genoemd. Het event zal voor het eerst grotendeels op waterstof draaien. Bal: ,,Team NL is voor ons een ‘logische bagagedrager’ naar deze waterstofspelen.’’

Profileren

Japan heeft voor de energievoorziening van het evenement een duidelijke keuze gemaakt voor waterstof en wil zich zodoende nadrukkelijk profileren. Ook Nederland wil waterstof een belangrijke rol geven in de toekomstige energiemix. Een duidelijke profilering is dan ook op zijn plaats. Volgens Bal zijn de Spelen een geweldig podium om te laten zien wat Nederland, met het Noorden als aanjager, aan waterstoftechniek in huis heeft.

Bal: ,,Bedrijven en kennisinstelling in beide landen kunnen wat betreft de waterstof dus goed samenwerken. Die hebben van oudsher goede banden met elkaar.” Gasunie en NOC*NSF zijn bezig te overleggen met bedrijven, kennisinstellingen en overheden om de campagne verder vorm te geven. ,,De reacties zijn enthousiast.”

Lees ook: Tokio 2020: De Spelen van de waterstof

Geplaatst op: 9 mei 2018

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *