Als ik ... was: 'Welcome in cyberspace'

Als ik … was: ‘Welcome in cyberspace’

Als ik … was: ‘Welcome in cyberspace’

In de kroeg, aan de eettafel, in de kleedkamer. Je hoort het overal wel eens: ‘Als ik de baas was, dan zou ik het heel anders doen.’ Interessant, maar wij van noordz willen wel eens weten wat en hoe dan. En daarvoor is deze rubriek in het leven geroepen. Om die kroegpraat van een fundament te voorzien.

Als ik ambassadeur van Noord-Nederland was…

Stef van der Ziel
Eigenaar van streamingplatforms Jet-stream en StreamZilla

„Vooropgesteld: dat probeer ik al zo veel mogelijk te zijn. Overal waar ik spreek breng ik de grote kwaliteiten van Noord-Nederland over het voetlicht. En dat zijn er veel. Met TopDutch hebben we bijvoorbeeld vooral laten zien welke fantastische basis voor ondernemerschap we hier hebben en mikten we op vergroening.”

„Dat zou ik als ambassadeur vooral blijven doen. Naast vergroening is digitalisering een thema waarop Noord-Nederland zich kan profileren. In Amsterdam werken de meeste mensen in de digitale wereld, Groningen staat op twee. En dan komt er een hele tijd niets. Als je het afzet tegen het aantal inwoners, dan staat Groningen veruit bovenaan. Dat is iets dat van de daken geschreeuwd moet worden. En dat doe ik ook.”

„Een jaar geleden begon ik waar ik maar kon te roepen dat vergroening en digitalisering de twee pijlers zijn waarop Noord-Nederland kan bouwen en belangrijker worden in de wereld. Ik ben heel blij om te merken dat steeds meer bestuurders en grote ondernemers dat nu overnemen. De kansen die in het verschiet liggen zijn fenomenaal.”

„Noord-Nederland is namelijk een uniek gebied als het gaat om samenwerking. Tussen digitale bedrijven en het MKB bijvoorbeeld, maar zeker ook tussen bedrijven en scholen en universiteit. Wat wij moeten doen hier, is zorgen dat we de digitale kennis koppelen aan al die ondernemers die bezig zijn met voedsel, water en energie. Want daar hebben we er óók heel veel van. Als ons dat lukt, dan maken we hier de groenste energie, hebben we de meest efficiënte voedselproductie, de meest vooruitstrevende waterprojecten. Zulke samenwerkingen zijn heus niet makkelijk, ook niet hier. Maar als het ergens een kans van slagen heeft, dan is het in Noord-Nederland.”

„Al die getalenteerde studenten in Groningen, de jongste stad van Nederland, en andere Noordelijke plaatsen maken ons tot regio van de toekomst. Hier zijn de mensen zo jong, dat ze de tijdgeest voelen, verder vooruit zijn. Wat de nieuwe generatie bindt, is dat ze in hun loopbaan op zoek is naar meer dan geld. Jongeren willen van belang zijn. En die kans hebben ze, door Noord-Nederland te helpen omvormen tot ‘purpose-regio’. Wat we hier bedenken en ontwikkelen op het gebied van de eerste levensbehoeften van mensen, gaat impact hebben in de wereld. Als je romantisch denkt kun je zelfs stellen dat we er conflicten mee helpen voorkomen.”

„Het Noorden heeft al bewezen in staat te zijn de handen ineen te slaan, bijvoorbeeld in de digitale business. Ik weet nog dat IBM naar Groningen kwam. De kleinere IT-bedrijven waren echt bang dat de schaarste aan goede mensen echt een ramp zou worden. Maar dat is niet gebeurd. Waarom niet? Omdat we met elkaar én met IBM zijn gaan samenwerken, opleidingen hebben bedacht en gestimuleerd. Zo kan het ook.”

„Binnenkort lanceren we een nieuwe website met als titel Welcome in Cyberspace. Daarop laten we zien dat als je digitale ambities hebt, je hier moet zijn. We willen er ondernemers uit de digitale en niet-digitale wereld mee prikkelen elkaar op te zoeken en écht te gaan innoveren. Ook op het terrein van digitale veiligheid bijvoorbeeld. Maar tegelijkertijd heeft het een internationale uitstraling. We nodigen bedrijven uit hier te komen kijken, omdat ze hier  moeten zijn om hun business in de digitale lift te
krijgen.”

„Als ambassadeur zou ik dat blijven roepen en intussen zorgen dat we onze unieke digitale kennis eerst de provincies inpompen en dan de wereld over. Wij hebben een grote exportkans rond het verspreiden van digitale kennis, gecombineerd met al die producten van hier die de wereld toch al wil: voeding, water, energie.”

Stef van der Ziel is eigenaar van streamingplatforms Jet-stream en StreamZilla in Groningen. Hij is mede-bedenker van de campagne TopDutch en bestuurder van de NOO (Noordelijke Online Ondernemers).

Stef van der Ziel

Fotografie: Pepijn van den Broeke


Dit artikel verscheen op donderdag 12 april 2018 in ons magazine NoordZ. Magazine nabestellen?

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Jean Paul-Taffijn (Journalist)

Geplaatst op: 30 april 2018

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *