Royal Steensma brengt banketingrediënten de wereld over

Royal Steensma brengt banketingrediënten de wereld over

Royal Steensma brengt banketingrediënten de wereld over

In de basis nog steeds een familiebedrijf, maar inmiddels met hun bakkerijartikelen uitgegroeid tot een absolute wereldspeler. Zo valt Royal Steensma –  met vestigingen in Leeuwarden, Franeker en Vlaardingen – het beste te omschrijven. Algemeen directeur Rimmert de Jong weet exact waarom zijn bedrijf een wereldspeler is.

Wat doet jullie bedrijf?

„We produceren grondstoffen voor brood en banket. Denk daarbij aan fruit, chocolade, amandel- en
hazelnootspijs en room-, banket- en broodpoeders. In gekonfijt fruit en amandelspijs mogen we ons
momenteel marktleider noemen en in Europa zijn we heel erg groot in donut coating. Dit is een soort
chocolade, alleen bevat het plantaardige vetten in plaats van cacaoboter.

Eén van onze unieke coatings is souplesse: een flexibele chocolade coating voor producten die na
bereiding in de vriezer gaan. Wanneer ze bevriezen, krimpen producten een beetje. Na het
ontdooien zetten ze weer wat uit. Onze souplesse kan die krimp en uitzetting goed opvangen,
waardoor de chocola niet van het product afspringt.”

Weten jullie dat jullie een wereldspeler zijn?

„Ja, zeker. We zijn geen enorme multinational, maar we maken wel een bovengemiddelde
ontwikkeling door. We zijn in de basis nog steeds een familiebedrijf. Maar nadat we Damco
Bakkerijgrondstoffen en Decora Food Products overnamen en de samenwerking zochten met het
Oostenrijkse Backaldrin, zijn we absoluut een internationale speler. We exporteren momenteel meer
dan 50 procent van onze productie naar meer dan zestig verschillende landen.”

Hoe ziet jullie markt eruit?

„In Nederland richten we ons voornamelijk op de ambachtelijke en industriële bakkerijen, de retail
en de foodservice. Nemen we het internationale plaatje, dan hebben we vooral industriële klanten
en bedienen we veel retailbedrijven. Denk daarbij aan bakkerijen, supermarkten en A-merken. De
markt van gekonfijt fruit is een nichemarkt. Daarin zijn wij wereldwijd een hele grote speler.”

Wat maakt jullie een wereldspeler?

„We zijn met onze producten op vrijwel elk continent aanwezig. Niet dat we met alle productgroepen
op elk continent zitten, maar je vindt ons wel overal. Van Australië tot Zuid-Afrika en van Duitsland
tot Japan en Korea. Daarnaast geven we onder andere in Dubai, Qatar en Roemenië ook
verschillende demonstraties.”

Hoe zie je de toekomst van het bedrijf?

„Nationaal willen we onze positie verder versterken. Dat willen we onder meer door te groeien met
onze broodproducten. Het accent ligt nu meer op de ingrediënten voor banket. Daar kennen mensen
ons ook van. Maar bakkerijen bestaan uit banket én brood. Daarom hebben we nu een meester
boulanger in dienst. Daarvan zijn er maar een stuk of vijf in Nederland. Het is een beschermde titel.
Het betekent dat je specialist bent binnen het vak. Samen met hem gaan we nieuwe concepten
uitrollen om op het gebied van brood verdere groei te pakken. Tegelijk houden we internationaal
onze focus op de groei door onze export van voornamelijk banketingrediënten.
Daarnaast zijn we druk bezig met onze Food Innovation Academy (FIA) en Bakery Experience Centre.
De FIA bouwen wij nu bij onze vestiging in Vlaardingen. We willen opleiding en onze bedrijven
dichtbij elkaar hebben, om zo ook in de toekomst goed gekwalificeerde mensen te kunnen laten
instromen.”

Een wereldspeler is een bedrijf dat in eigen regio redelijk onbekend is, maar een internationale markt bedient. Dit bedrijf is opgespoord door Innovatiespotter, de bigdata-analisrt voor innovatief Noord-Nederland.

Fotografie: Pepijn van den Broeke


Dit artikel verscheen op donderdag 16 maart 2018 in ons magazine NoordZ. Magazine nabestellen?

Jasper de Vries (Journalist)

Jasper de Vries (Journalist)

Geplaatst op: 12 april 2018

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *