Privacy Wijzer moet bedrijven helpen omgaan met morele dilemma's

Privacy Wijzer moet bedrijven helpen omgaan met morele dilemma’s

Privacy Wijzer moet bedrijven helpen omgaan met morele dilemma’s

Privacy staat in de schijnwerpers. Na het recente schandaal bij Facebook en de discussie rond de sleepwet is dat duidelijk. Jan de Wit is projectleider bij de Nationale Politie en mede-eigenaar van Frijlande, een instituut voor privacy management in Groningen. Hij merkte in zijn werk dat er veel vraag is naar duidelijkheid rond het omgaan met persoonsgegevens en besloot een stappenplan voor organisaties op te stellen. Dat culmineerde in het boek Privacy Wijzer, waarmee organisaties kunnen leren met privacy (wetgeving) om te gaan.

Waarom is dat nodig?

,,De privacywetgeving is heel erg in the picture, en heel veel mensen zijn aan het zoeken hoe ze die goed kunnen toepassen.” Dat verbaast De Wit ,,Eind mei wordt de nieuwe Europese wetgeving AVG ingevoerd en de Wet bescherming persoonsgegevens afgeschaft. Organisaties hebben dan twee jaar de tijd gehad om aan de nieuwe wetgeving te voldoen. Die wijkt overigens niet veel af van de Wbp. Eigenlijk hadden bedrijven en organisaties privacy al voor elkaar moeten hebben.”

,,De privacywetgeving is heel erg in the picture, maar eigenlijk hadden bedrijven het al lang voor elkaar moeten hebben.” – Jan de Wit

Er moet een ‘privacymanager’ komen binnen bedrijven?

,,Ik ben er al zo’n vijf jaar mee bezig, niemand had het toen over privacy zelfs niet bij de overheid. Het was een ondergeschoven kind, maar door alle veranderingen begint het een echt vak te worden. We hebben de projectmanager die met privacy bezig is een titel gegeven. Bij bedrijven wordt veel over competenties gesproken, en ik denk dat omgaan met privacy voor iedereen een competentie moet worden.”

Je schrijft over de morele dilemma’s in een organisatie die met privacygevoelige gegevens omgaat, wat bedoel je daarmee?

,,Daarmee bedoel ik de motivatie van degene die verantwoordelijk is voor het verwerken van gegevens om iets wel of niet te doen. In de praktijk gaat het hierbij om morele dilemma’s. Bijvoorbeeld, je wilt als organisatie transparant zijn naar degene van wie gegevens worden verwerkt, maar hoe transparant wil je daarover nu echt zijn? Dat kun je duidelijk maken door je te realiseren dat het om verschillende actoren met verschillende belangen gaat. Transparantie en accountabiliteit krijgen alleen inhoud wanneer als juiste vragen gesteld worden.”

Jan de Wit

Jan de Wit

Geplaatst op: 11 april 2018

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *