Column Ronald Mulder - Moet een busstation rendabel zijn?

Column Ronald Mulder – Moet een busstation rendabel zijn?

Column Ronald Mulder – Moet een busstation rendabel zijn?

Wat vindt u? Is een busstation een bedrijf? Concurreert het busstation van Groningen met dat van Drachten? Mag je van een busstation een rendabele exploitatie verwachten? Vinden we het gek dat een busstation met belastinggeld wordt aangelegd en onderhouden?

Waarschijnlijk vindt u dat een beetje rare vragen. Een busstation is infrastructuur. Het is een openbare voorziening. Natuurlijk is het geen bedrijf dat concurreert met andere busstations. Sterker nog: busstations maken onderdeel uit van een netwerk. Ze versterken elkaar. Het busstation in Groningen wordt meer waardevol, niet minder, als ook Drachten, Assen en Hoogezand een busstation hebben. En het is logisch dat de gemeente zo’n voorziening aanlegt. Het is tenslotte in het algemeen belang dat de inwoners ergens heen kunnen, en dat bezoekers er kunnen komen.

Nogal wiedes, allemaal. Waarom ligt dit alles dan helemaal anders als we ‘busstation’ vervangen door ‘regionale luchthaven’?

Onlangs meldde deze krant dat Groningen Airport Eelde wel brood zag in het feit dat de collega-luchthaven in Lelystad voorlopig niet wordt uitgebreid. Schiphol wil graag van de vakantiecharters af, en het is de bedoeling dat die naar Lelystad verhuizen, om plaats te maken voor vluchten die bijdragen aan de hub-strategie van Schiphol. Die hub-strategie komt er kort gezegd op neer dat mensen die niet uit Nederland komen en er ook niet hoeven te zijn, toch via Schiphol vliegen. Je moet er maar opkomen.

Hoe dan ook, in Lelystad zitten de bewoners niet te wachten op vliegtuigen die wel herrie brengen, maar verder weinig positiefs. Vakantiecharters brengen u en mij naar Gran Canaria voor een zonvakantie, maar leveren weinig op voor de regionale economie. Ze dragen niets bij aan de regionale bereikbaarheid, het vestigingsklimaat of het inkomend toerisme. Dus ik snap wel dat de mensen in en rond Lelystad zich verzetten, waardoor de uitbreidingsprocedure daar nu minstens een jaar vertraging heeft opgelopen.

Maar waarom dan die open sollicitatie van de noordelijke luchthaven? Waarom zouden wij wel die overlast willen waar we nauwelijks wijzer van worden? Hebben we dan niets geleerd van de gaswinning? Nou, nee. Het ligt net iets anders. Het komt doordat de regionale overheden, samen eigenaar van de luchthaven, niet begrijpen dat een luchthaven gewoon een soort busstation is. Daarom eisen ze dat Eelde op termijn ‘zijn eigen broek ophoudt’. En dan is elk vliegtuig er één. Om dezelfde reden voorspel ik dat er in de nabije toekomst kantoren zullen verrijzen rondom de luchthaven. Het is geen handige plek, en er zijn nog een heleboel halflege bedrijventerreinen in het Noorden, maar ja, het helpt wel om de exploitatie rond te krijgen.

Ik kan begrijpen waarom je een luchthaven in het Noorden wilt hebben. Ik kan overigens ook begrijpen dat je dat niet wilt, en een snelle verbinding met Schiphol voldoende vindt. Maar ik kan niet zo goed begrijpen dat je alleen een luchthaven wilt als deze rendabel kan opereren. Dat is vragen om activiteiten waarop we eigenlijk helemaal niet zitten te wachten, maar die wel geld opleveren.

Ronald Mulder
Ondernemer en econoom. Man van weinig woorden.
@ronaldmulder


Dit artikel verscheen op donderdag 15 maart 2018 in ons magazine NoordZ. Magazine nabestellen?

Geplaatst op: 26 maart 2018

[GA TERUG]

Geef uw reactie:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *